Jag har byggt med avloppsrör 50mm och det funkar utmärkt, finns en tråd och lite bilder från min installation (och några andras här någonstans). Har själv försökt använda 2x45 istället för 90 böjar då det ger det teoretiskt bästa flödet men det går nog bra även med 90 böjar om det är knort...

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Nu har jag använt min cyklon i några månader och är helnöjd, jag använder en enkel plasttunna från Jula där jag fimpat locket och sågat till ett helt platt lock i plywood, på det en tätningslist och så spänner jag fast den på tunnan. Driver allt med en Electrolux UltraSilencer-dammsugare vilken har en mycket lägre ljudvolum än min gamla grovdammsugare. Tycker det funkar kanon, suget kan man inte klaga på och än har jag inte lyckats implodera tunnan, gäller bara att vara lite försiktig

En sån här tunna kör jag: [länk]

Nu är jag lite sugen på att bygga en mer permanent dragning med 50mm avloppsrör från Biltema och sen från dessa rör dra spånsugslang till kap/gersåg, bordssåg osv. Vad tror ni om det? Vad ska man tänka på, så få böjar som möjligt?

[länk]

Klart du ska göra det! :) Det finns några saker jag har stött på

Hitta en flexibel slang(ar)
Jag började med att använda Biltemas sugslangar som är till för vatten och inte damm. Länk Biltema 26517 är den enda av dem som är lätt att böja. Samtidigt har den 25/32 mm (in/ut) diameter vilket är smalt. Den grövsta av dem är knappt böjbar men fungerar fint att dra på 50 mm avloppsrör tillsammans med slangklämma. Ingen av dem tre är egentligen bra men de fungerar. Bauhaus har liknande slangar för damm (sådan som ankor simmar i) 1,25” (32/38 mm) och 1,5” (38-45,5 mm) (länk Bauhaus Dammteknikslang) som det är bättre böj i.

Fästelement
Biltema har en rörklammer som är trevlig för att hänga rör mot vägg eller tak (länk Biltema).

Dimensioner
Vet du dimensionerna du ska koppla mot? Bosch har väl generellt 35 mm invändigt. Behöver du rörelsemån (läses slang) eller är det en stillastående hyvel (avloppsrör).

Lösningarna jag arbetar på
A) 50 mm avloppsröradaptrar (50-40, 50-32)
B) 40 mm rör (vita), 32 mm rör (vita)
C) förstora och förminska 32 och 40 mm rören med hjälp av värmepistol
D) Gumminipplar (länk Jula, länk Biltema)

50 mm avloppsrör är helt klart billigare än slang, adaptrar och gumminipplar.
PM:a gärna om du vill bolla.

• Gilla
svanstrom och 4 till
  • Laddar…
Känner mig litet som en idiot men tror mig ha provat alla kopplingar, slangar, rör, gumminipplar och maskiner med varandra och åt alla riktningar :)

• Olika typer av rör och kopplingar samt ett rörisoleringsverktyg och en kniv på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en hopkopplad kombination av gråa PVC-rördelar och svarta gummislangar mot en rosa yta.
    Skapa konto
  • En hand håller ett flexibelt svart dammsugarrör framför andra rör och slangar mot en blå bakgrund.
    Skapa konto
Lime113 Lime113 skrev:
Känner mig litet som en idiot men tror mig ha provat alla kopplingar, slangar, rör, gumminipplar och maskiner med varandra och åt alla riktningar :)
Vad vill du åstadkomma? Jag har vara 50mm avloppsrör, 50mm spånslang från Jula samt dammsugarslangar.

Skulle gärna ersätta spånslangen med 50mm bra dammsugarslang då spånslangen har väldigt stort tryckfall! Den enda 50mm dammsugarslang jag vet om är Festools, men den är sjukt dyr.

Jag vill ha sug draget till arbetsytorna, kopplingar och/eller lösningar som är kompatibla med de flesta maskiner jag har. Flexibilitet (varför avloppsrör och stenhårda slangar inte fungerar 100%) i att kunna flytta maskiner någon decimeter samt att slang ska kunna sitta kvar i fräs/excentrislip när man rör maskinen :)

Vad jag inte vill ha är rör och slangar som är i vägen. Inte heller dammsugarslangar för ett par tusen kronor eller Bosch/DeWalt/Kärcher kopplingar till varje maskin för ett par hundralappar styck.

Har du tips på spån- eller dammsugarslang? Iofs drar man allt i avloppsrör och bara 1 m dammsugarslang för varje maskin så blir det inte allt för dyrt :thinking:

Tillägg: syftet med alla experiment var att egentligen förstå vilka saker som passar med vad. Dvs vad kan man göra med 50 mm avloppsrör för att få dem till på plats med hyvel, bordsåg, pelarborr, fräs, excentrislip, osv. Främst kändes det som begränsningen var slang på löpmeter och kunskap om vilka kopplingar/storlekar som behövdes till varje maskin.

Redigerat:
Har du sett min setup. Låter väldigt likt det du vill göra. Rätt säker på att det är i denna tråden (rätt långt bakåt).

Japp och jag tror den är bra :) jag ska kolla hornbachs poolslang också, den såg på bild iaf ut som en dammsugarslang snarare än gummislang. Dock bara 38 mm. Tack Vectrex

Tiwatz - Det såg inte helt dumt ut.

Vectrex - Jag uppskattar din fråga om vad det egentligen är jag vill lösa och jag har funderat i natt.
1. Använder jag avloppsrör kommer jag till hälften av maskinerna (läses de mindre maskinerna) behöva gå ner i storlek vid något tillfälle.
Sänksåg 34/39 mm
DeWalt kap-/gersåg 35/43 mm
DeWalt fräs behöver en 35 mm slang

På de större och mer stationära maskinerna kan man sätta en 50 eller ~40 slang med adapter antingen mot maskin- eller avloppsrörsidan så det bör vara ganska så lättlöst.

2. Förändring i verkstaden. Jag är fortfarande inte mogen i var allt ska stå. Kan/bör därför inte riktigt låsa mitt rörsystem. Självklart skulle jag kunna bygga en grundstomme och sedan sätta på förgreningar men spontant känns det som om en grovdammsugare eller hemmadammsugare inte borde orka med det här (edit: ett stort rörsystem alltså). Tänker jag fel? Fungerar det så länge man stänger sina blastgates...?

3. Om jag kopplar 50/~40 slangar till mina maskiner kommer jag behöva ställa in en starkare dammsugare? Jag vet att jag har frågat dig tidigare Vectrex men fungerar >= 50 slangar med 1200 W sug, cyklon och långa rör.

2+3 är nog det som får mig att avvakta medan 1 får mig att klia leta kopplingar.
Edit: men även om jag hade gått och köpt slang så hade jag säkert använt 5 av 10 meter till att kapa upp och sedan flytta om för jag inte riktigt vet vad, var, hur jag vill ha :/

Tack för den goda diskussionen! :)

Redigerat:
V vectrex skrev:
Vilken av duabslangarna är det ni använt, @phl och @badtastex ?
Denna, [länk]
Eller denna, [länk]

Den första ser spontant bättre ut, men rejält dyr!
Jag har använt den senare (VK2000), men i båda fallen jag handlat så har den varit blå till färgen. Har både 50 och 160mm. Det är en rejäl slang men den är inte särskilt böjbar så den är nog inte något bra val i mindre dimensioner till mindre maskiner - då tycker jag nog bättre om Bauhaus dammteknikslang i så dall.

Lime113 Lime113 skrev:
Tiwatz - Det såg inte helt dumt ut.

Vectrex - Jag uppskattar din fråga om vad det egentligen är jag vill lösa och jag har funderat i natt.
1. Använder jag avloppsrör kommer jag till hälften av maskinerna (läses de mindre maskinerna) behöva gå ner i storlek vid något tillfälle.
Sänksåg 34/39 mm
DeWalt kap-/gersåg 35/43 mm
DeWalt fräs behöver en 35 mm slang

På de större och mer stationära maskinerna kan man sätta en 50 eller ~40 slang med adapter antingen mot maskin- eller avloppsrörsidan så det bör vara ganska så lättlöst.

2. Förändring i verkstaden. Jag är fortfarande inte mogen i var allt ska stå. Kan/bör därför inte riktigt låsa mitt rörsystem. Självklart skulle jag kunna bygga en grundstomme och sedan sätta på förgreningar men spontant känns det som om en grovdammsugare eller hemmadammsugare inte borde orka med det här (edit: ett stort rörsystem alltså). Tänker jag fel? Fungerar det så länge man stänger sina blastgates...?

3. Om jag kopplar 50/~40 slangar till mina maskiner kommer jag behöva ställa in en starkare dammsugare? Jag vet att jag har frågat dig tidigare Vectrex men fungerar >= 50 slangar med 1200 W sug, cyklon och långa rör.

2+3 är nog det som får mig att avvakta medan 1 får mig att klia leta kopplingar.
Edit: men även om jag hade gått och köpt slang så hade jag säkert använt 5 av 10 meter till att kapa upp och sedan flytta om för jag inte riktigt vet vad, var, hur jag vill ha :/

Tack för den goda diskussionen! :)
1. Dessa maskiner betraktar jag som mobila och dessa har jag löst genom att ha ett 50mm avloppsrör som mynnar i taket över min arbetsbänk. Här kopplar jag in en dammsugarslang (den som följde med min grovdammsugare), i andra änden på den har jag en gummiadapter som passar alla mobila verktyg jag har utsug på (fräsar, sänksåg, kap/ger (denna kör jag sällan i verkstaden), slipmaskiner).

2. Min erfarenhet är att med avloppsrör så kan man gå riktigt långa sträckor innan man märker av något tryckfall, jag upplever att en 1meter 50mm spånsugslang begränsar flödet betydligt mera än 5 meter avloppsrör, troligen mer än 10 meter avloppsrör.

3. Det tror jag absolut att det gör. Se till att bygg med så mycket avloppsrör som möjligt (och så få böjar som möjligt) och använd så kort slang du kan, då är det inga problem.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag har använt den senare (VK2000), men i båda fallen jag handlat så har den varit blå till färgen. Har både 50 och 160mm. Det är en rejäl slang men den är inte särskilt böjbar så den är nog inte något bra val i mindre dimensioner till mindre maskiner - då tycker jag nog bättre om Bauhaus dammteknikslang i så dall.
För mig handlar det om 50mm slangen till stationära maskiner, bandsåg, bordssåg och skivputs. Jag har Julas 50mm spånslang idag, men tycker tryckfallet är riktigt stort i denna.
På sikt vill jag ha en spånsug också men jag vill ändå ha kvar dammsugarsystemet även till de stora maskinerna, är övertygad om att det är bättre i många fall (om man har bra designade spånstosar). Till hyvel är dock spånsug nödvändig och den kommer förbättra undertrycket inne i både bandsåg och bordssåg, detta krävs för att ta de sista 10% av dammet som läcker förbi spånstosarna.

V vectrex skrev:
1. Dessa maskiner betraktar jag som mobila och dessa har jag löst genom att ha ett 50mm avloppsrör som mynnar i taket över min arbetsbänk. Här kopplar jag in en dammsugarslang (den som följde med min grovdammsugare), i andra änden på den har jag en gummiadapter som passar alla mobila verktyg jag har utsug på (fräsar, sänksåg, kap/ger (denna kör jag sällan i verkstaden), slipmaskiner).

2. Min erfarenhet är att med avloppsrör så kan man gå riktigt långa sträckor innan man märker av något tryckfall, jag upplever att en 1meter 50mm spånsugslang begränsar flödet betydligt mera än 5 meter avloppsrör, troligen mer än 10 meter avloppsrör.

3. Det tror jag absolut att det gör. Se till att bygg med så mycket avloppsrör som möjligt (och så få böjar som möjligt) och använd så kort slang du kan, då är det inga problem.
1. Jo men jag tänker mig liknande lösning så det bör ju gå :)

2. Kontrollmätte imorse och min verkstad är 3,3x4,2 m och de två tänkta stammarna blir cirka 3 så jag gör nog höna av en fjäder.

3. Ja prövar man inte så får man ju inte se. Egentligen bör jag ju kunna lägga litet ihopkopplade rör löst på golvet och sedan suga med en slangstump för att få se prestanda. Jag borde ju gjort det för länge sedan :O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.