Jag har köpt extra dammsugarslang på lösmeter från Altbergs plåt, företaget som tillverkar askfällan.
Den har 50mm yttermått och är ganska slät invändigt vilket är det viktigaste vad gäller tryckfall. Sen är det väldigt smidigt att den funkar med presspassning i avloppsrören.
Priset minns jag inte, men jag är ju notoriskt snål så det borde vara överkomligt.
Men kanske var jag desperat då utbudet är väldigt bristfälligt på konsument marknaden.

Det går ju iaf att slänga i väg ett mejl och höra vad de tar för den.

• Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Såg dessa på Hornbach idag, trodde inte de fanns i så stora dimensioner. Inte lika flexibla som vanlig tunn dammsugarslang men mer böjliga än dammteknik-slangarna. Vad tror ni...?
Stora rullar av pansar flexrör M40 i butik med prisskylt, avsedda för installationsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora rullar av grå böjliga pansar flexslangar på Hornbach med pris och informationsskylt.
Skapa konto

@vectrex vad har du använt för övergång mellan dammsugare och cyklon? Försökte kolla på bilderna men ser ut som din dammsugare direkt har en grövre slang än min? Som sen går över i vanligt 50mm avloppsrör. Så undrar vad du använder mellan dammsugare och avloppsröret helt enkelt :)

Frustrator Frustrator skrev:
@vectrex vad har du använt för övergång mellan dammsugare och cyklon? Försökte kolla på bilderna men ser ut som din dammsugare direkt har en grövre slang än min? Som sen går över i vanligt 50mm avloppsrör. Så undrar vad du använder mellan dammsugare och avloppsröret helt enkelt :)
Jag har använt tejpade avloppsrör på båda mina dammsugare. Alltså ett avloppsrör som tejpats med eltejp för att bilda en konisk ände på röret.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
När samma tips kommer från två oberoende källor blir man ju sugen på att prova och se hur det funkar. Så det gjorde jag. Ganska nöjd med resultatet.

[bild]

[bild]
Kunde inte låta bli att tänka på tomten.

Kapmaskin med tilltäppt sågspånuppsamlare och en stor hög av sågspån på ett snickeri.
Skapa konto

Lime113 Lime113 skrev:
Såg dessa på Hornbach idag, trodde inte de fanns i så stora dimensioner. Inte lika flexibla som vanlig tunn dammsugarslang men mer böjliga än dammteknik-slangarna. Vad tror ni...?
[bild] [bild]
Får nu avråda alla att köpa dessa flexislangar för spånsug. Den hårt räfflade insidan skapar en hög ton/tjut som knappt går att stå ut med under hörselkåpor. Den kan fungera som skarvkoppling eller munstycke men inte som en böjlig motsvarighet till avloppsrör .

Skulle någon behöva 40 mm flexislang så får ni säga till :crysmile:

Rullar av grå 40 mm flexislang för spånsug med prisinformation på skylt ovanför.
Skapa konto

• Gilla
bara en sån sak och 1 till
  • Laddar…
S
Lime113 Lime113 skrev:
Kunde inte låta bli att tänka på tomten.

[bild]
Har mått lite dåligt av detta:rofl: så senast bar det iväg till ÅVC:)

Renoveringsavfall med spånskivor och byggdamm vid en återvinningscentral.
Skapa konto

S Skooda skrev:
Har mått lite dåligt av detta:rofl: så senast bar det iväg till ÅVC:)

[bild]
Tomten bor på tippen? Klenis jag sa ju att du inte skulle orka lyfta den .

Finns det någon idé med att sätta två i serie på samma tunna eller bättre på separata tunnor eller är det bortkastad(e) pengar och sugförmåga?

Spånar (ja haha) på om det hade givit effektivare rening, kanske en stor först och en mindre i steg två, eller tvärtom.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
J
Köpte en cylkon från wish, men som vanligt har jag fler projekt än jag hinner med så jag lägger ned detta.
Så är där någon som vill köpa en kinacyklon utan att vänta på en från kina så finns det en i Tomelilla till salu. :)

T
J JeLö skrev:
Köpte en cylkon från wish, men som vanligt har jag fler projekt än jag hinner med så jag lägger ned detta.
Så är där någon som vill köpa en kinacyklon utan att vänta på en från kina så finns det en i Tomelilla till salu. :)
Det har jag länge funderat på att testa - kan du tänka dig att skicka den per post till huvudstaden?

J
Får kolla ikväll om jag har något lämpligt emballage att skicka den i. Har inte funderat på priset än.
Gav 300:- inkl frakt med nån nykundsrabatt wish hade.

• Gilla
Zundberg
  • Laddar…
Jag hoppas detta är OK enligt forumreglerna. Men jag har färdigbyggd låda (den som jag visat tidigare i denna tråd) med cyklon och även massa rördelar över om någon vill köpa det av mig. Jag har inget behov av dessa grejer längre då jag använder min stora spånsug till nästan allt nu. Finns i Gbg. Kontakt via PM!
Välordnad verkstad med byggd låda med cyklon, rördelar, bordssågar och verktygsförvaring.
Skapa konto
En hembyggd dammavskiljare med cyklon på toppen och transparenta inspektionsluckor placerad i ett hörn.
Skapa konto

Färdigbyggd vit låda för spånavskiljning med cyklon ovanpå, står i ett utrymme med plywoodväggar.
Skapa konto
Vy inifrån en tom, träbyggd låda som är till salu, med synliga skruvar och gångjärn.
Skapa konto
Samling av grå PVC-rör och rördelar för spånsugssystem utspridda på en gräsmatta.
Skapa konto
Rördelar och metallklämmor för byggprojekt utspridda på gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Inga blast gates med, behåller du dem?

Lime113 Lime113 skrev:
Inga blast gates med, behåller du dem?
Behåller nog 2 iaf. Bör finnas 2 kvar då, men det kan jag kolla först. Plockade ned och fotade sakerna i början av juli så jag minns inte på rak arm.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.