R
Här en kärcher wd 4 som ska byggas in i en bänk ihop med en cyklon. Har skummat igenom hela tråden nu och vad jag har förstått så borde man minst satsa på 32mm rör, någon som har jämnfört hur mycket man vinner om man går upp på 40/50mm med en grovis? Snål är man ju så jag kommer nog satsa på pvc, det verkar hyffsat prisvärt :)

Någon som har testat pvc kulventiler som blastgates?
Har kikat på liknande som dessa på bilden nedanför.
Två blå PVC kulventiler med röda spakar som används som blastgates i dammsugarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rickard235 skrev:
Här en kärcher wd 4 som ska byggas in i en bänk ihop med en cyklon. Har skummat igenom hela tråden nu och vad jag har förstått så borde man minst satsa på 32mm rör, någon som har jämnfört hur mycket man vinner om man går upp på 40/50mm med en grovis? Snål är man ju så jag kommer nog satsa på pvc, det verkar hyffsat prisvärt :)

Någon som har testat pvc kulventiler som blastgates?
Har kikat på liknande som dessa på bilden nedanför.
[bild]

Jag har kört min kärcher 3.5 med 50 mm rör eller 40 mm slang (efter cyklon). Så klart med slangstumpar som adapter mot t ex såg eller slipmaskin. Det har fungerat bra. Inte utmärkt mot bordssåg en.

Bygger du med avloppsrör kan du bygga systemet med ändpluggar om du vill prova dig fram så kan du sätta kulventiler eller BGs senare.
 
  • Gilla
Storgeddan och 1 till
  • Laddar…
R
Lime113 Lime113 skrev:
Jag har kört min kärcher 3.5 med 50 mm rör eller 40 mm slang (efter cyklon). Så klart med slangstumpar som adapter mot t ex såg eller slipmaskin. Det har fungerat bra. Inte utmärkt mot bordssåg en.

Bygger du med avloppsrör kan du bygga systemet med ändpluggar om du vill prova dig fram så kan du sätta kulventiler eller BGs senare.
Såg någon på Youtube som hade exakt en sådan kulventil men han pratade aldrig om just den. Drog ett långskott med inlägget här men får nog testa och beställa hem själv.
Finns även något som kallas knivventil som i princip ser ut som en blastgate, lite dyrare dock. Dom används till dammteknik(Alltså sånna som ankor simmar i). Dom olika ventilerna finns allt från 100-1000kr. För runt en tvåhundring känns det ändå värt att testa :)
 
Kommer inte dessa mekanismer sätta igen av allt damm?
 
P pleqtiz skrev:
Vad säger den samlande expertisen här om denna tritoncyklon?

[länk]

[media]
Förutom att det inte är en cyklon? ;)
 
Nu tittade jag inte så noga men är det inte samma princip som en asksug? Rör in-bytta-rör ut.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Nu tittade jag inte så noga men är det inte samma princip som en asksug? Rör in-bytta-rör ut.
Jo, plus stort dammfilter.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Vad säger den samlande expertisen här om denna tritoncyklon?
Näh, den har ju varken el-tejp, slangklämmor eller avloppsrör... kan man ju inte lita på...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Nu tittade jag inte så noga men är det inte samma princip som en asksug? Rör in-bytta-rör ut.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, plus stort dammfilter.
Ja, sätter man en cyklonbytta före och den där efter i serie borde man ju t.o.m. kunna använda findammsugaren... :)
 
R
anders07 anders07 skrev:
Finns ju en hel uppsjö med poolventiler annars, t.ex. [länk]
Exakt sånna som kallas knivventil, likadana som säljs till dammar. Men gissar på att det kommer fastna en del damm i dessa. Helt vattentät och dammet kommer förmodligen samlas där man trycker ned själv "kniven".
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
R
Lime113 Lime113 skrev:
Kommer inte dessa mekanismer sätta igen av allt damm?
På knivventilerna så tror nog jag också det men kanske inte dom som jag länkade bild på.
Har lagt en beställning på 2st, återkommer när jag har köpt all pvc och kopplat ihop allt. Kommer nog ta ett tag så jag är mitt uppe i att renovera garaget samtidigt :rolleyes:
 
Puh. Nu har jag läst igenom tråden. har en Dust Deputy DLX ESD på gång ifrån Amazon.de. Tänkte ha den till min Kärscher WD6 Pro. Tunnan har jag inte funderat så mycket på. Men det får bli något i plåt.

När det gäller rör så blir det antingen 50mm eller 75 mm. Kommer inte ha så många maskiner inkopplade. En gersåg och bordssåg. Dock inte samtidigt, så det får bli någon sorts av blast gate.

Inga 90 graders krökar och liknande krumbukter.

Min stora fråga är väl. 50mm eller 75 mm?
 
Det var inte dåligt, 33 sidor... Starkt jobbat!

Din sugare har väl en 35 mmm slang som standard? Jag skulle därmed inte gått över 50 mm i rör/slang. Detta beroende på att dammsugare jobbar med — och nu ber jag om ursäkt för engelskan men det här har jag läst mig till på nätet och utländska magasin — "high pressure/low volume" till skillnad från spånsugar som jobbar med "low pressure/high volume".
Blir volymen i rör och slangar för stor tappar du i sugkraft med dammsugare.

När det gäller dina maskiner är ju gersågen en notorisk skitgris, enbart dammsugare räcker nog inte långt. Man brukar vinna på att bygga in den på något sätt.
Bordsågen genererar också mycket spån men sprider det lite mer kontrollerat sas. Med det sagt klarar inte min dammsugare att fånga ens huvuddelen av mängden spån som alstras men om du har utsug under bordet och i klingskyddet (vilket inte jag har än) kanske resultatet blir ok.

Posta gärna utfallet när du fått ihop allt.
Lycka till!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.