205 179 läst · 560 svar
205k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Hej,
En fundering ang behållaren skiten ska falla ner i.
Skulle det fungera med ett ibc fat som behållare under cyklonen? luften i ibc fatet skall väl bete sig som man vill med en cyklon även om fatets kanter inte har helt raka eller runda kanter?
Behöver tillägga att systemet aldrig kommer vara helt slutet, alltså dammsugaren kommer aldrig få slut på luft att suga, därför borde väl inte risken att fatet imploderar vara ett problem?
Skulle det fungera med ett ibc fat som behållare under cyklonen? luften i ibc fatet skall väl bete sig som man vill med en cyklon även om fatets kanter inte har helt raka eller runda kanter?
Behöver tillägga att systemet aldrig kommer vara helt slutet, alltså dammsugaren kommer aldrig få slut på luft att suga, därför borde väl inte risken att fatet imploderar vara ett problem?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Går fint med fyrkantig behållare.R Rorr skrev:Hej,
Problemet är inte att luften tar slut när man dammsuger utan att något sätter igen i slangen..
mattiasp: Ang tömning hade jag tänk använda mig av en "blast gate" under själva IBC´n. Du tror att en dammsugare skrynklar ihop en IBC även fast det alltid kommer finnas ett öppet 110mm rör att suga luft ifrån när dammsugaren suger?
nanowire: Här är en bild på cyklonen
nanowire: Här är en bild på cyklonen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Har du hittat något bra ställe att köpa en såpass stor cyklon från? (Funderar på om jag ska ha en till min spånsug)R Rorr skrev:
Ok, ja den ser stor ut och ska du dessutom använda 110 mm slangar kommer den nog inte gå att driva med en dammsugare, det blir för litet flöde. Eller menar du kanske spånsug när du skriver dammsugare?R Rorr skrev:
Om du kopplar en dammsugare på utloppet från den där cyklonen kommer IBC:n att skrynklas ihop endast om det blir stopp i cyklonens inlopp. Cyklonen med de dimensionerna är inte lämplig för dammsugare, eftersom flödeshastigheten kommer att bli för låg för en god separation. Kopplar du däremot en spånfläkt på inloppet och därmed får övertryck i IBC:n, kommer det att lösa en hel del problem. Med tanken i undertryck, dvs med fläkten efter cyklonen, är det mycket viktigt att allt blir tätt i IBC:n. Minsta läckage ger ett flöde från kärlet och upp genom cyklonen. Det förstör avskiljningen effektivt, eftersom endast gravitationen verkar för att leda det finkorniga dammet ned till kärlet. Jag gissar att en fläkt på runt 1,5 kW är lämplig för den där cyklonen. Jag är osäker på just lämplig effekt. Rätta mig gärna om jag har fel.R Rorr skrev:
Håller med om resonemanget ovan.mattiasp skrev:Om du kopplar en dammsugare på utloppet från den där cyklonen kommer IBC:n att skrynklas ihop endast om det blir stopp i cyklonens inlopp. Cyklonen med de dimensionerna är inte lämplig för dammsugare, eftersom flödeshastigheten kommer att bli för låg för en god separation. Kopplar du däremot en spånfläkt på inloppet och därmed får övertryck i IBC:n, kommer det att lösa en hel del problem. Med tanken i undertryck, dvs med fläkten efter cyklonen, är det mycket viktigt att allt blir tätt i IBC:n. Minsta läckage ger ett flöde från kärlet och upp genom cyklonen. Det förstör avskiljningen effektivt, eftersom endast gravitationen verkar för att leda det finkorniga dammet ned till kärlet. Jag gissar att en fläkt på runt 1,5 kW är lämplig för den där cyklonen. Jag är osäker på just lämplig effekt. Rätta mig gärna om jag har fel.
En dammsugare till den där cyklonen är lite som att fisa i rymden. Du behöver en spånsug till den storleken.
Frustrator: Jag vet inte om det räknas som bra men jag hittade denna på Aliexpress. Frakten var nästan dyrare än cyklonen och sen antar jag att det blir en avgift i Sverige med. Är det som det skrivs här så kanske jag har en billig till salu om ett tag .
mattiasp: att tanken ska implodera känns inte så troligt med tanke på dimension osv då. Jag har testat att suga med dammsugaren genom ett 100 Rör på 2m och det gick som jag ville. Om cyklonen orkar eller inte får vi se, jag beställde en mindre också om det inte skulle gå. Hur blir resultatet om cyklonen inte fungerar 100 men skiten jag ska suga iallafall tar sig in i cyklonen, kommer skiten inte bara trilla ner i tanken ändå då? Eller menar du att problemet är att skiten inte kommer orka sugas igenom 110 röret fram till cyklonen?
Vidare så undrar jag om ni är insatta i hur stora spån den mindre "vanliga" varianten klarar av att sortera?
mattiasp: att tanken ska implodera känns inte så troligt med tanke på dimension osv då. Jag har testat att suga med dammsugaren genom ett 100 Rör på 2m och det gick som jag ville. Om cyklonen orkar eller inte får vi se, jag beställde en mindre också om det inte skulle gå. Hur blir resultatet om cyklonen inte fungerar 100 men skiten jag ska suga iallafall tar sig in i cyklonen, kommer skiten inte bara trilla ner i tanken ändå då? Eller menar du att problemet är att skiten inte kommer orka sugas igenom 110 röret fram till cyklonen?
Vidare så undrar jag om ni är insatta i hur stora spån den mindre "vanliga" varianten klarar av att sortera?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Ja jag kan vara intresserad om den stora inte passar dig.R Rorr skrev:Frustrator: Jag vet inte om det räknas som bra men jag hittade denna på Aliexpress. Frakten var nästan dyrare än cyklonen och sen antar jag att det blir en avgift i Sverige med. Är det som det skrivs här så kanske jag har en billig till salu om ett tag .
Jag j har en liten cyklon med 50mm anslutning och den klarar saker upp till 2-3 cm utan problem. Men beror också lite på hur lång slang du har tro och från cyklonen.
Man ska inte underskatta effekten av vad även låga tryck kan åstadkomma på stora tankar.R Rorr skrev:Frustrator: Jag vet inte om det räknas som bra men jag hittade denna på Aliexpress. Frakten var nästan dyrare än cyklonen och sen antar jag att det blir en avgift i Sverige med. Är det som det skrivs här så kanske jag har en billig till salu om ett tag .
Vi kan göra ett litet räkneexempel;
Jag gjorde en snabbgoogling och halkade in på ett test av grovdammsugare, de verkade klara av att bygga ett undertryck på ca 200mbar (=0,2bar) vilket är väldigt nära 0,2kg per kvadratcentimeter.
Stora sidan på en IBC-tank är väl ca 120x100cm, vilket ger 12000cm2.
12000x0,2=2400kg
Blir det tvärstopp i sugslangen och du har en frisk grovdammsugare i andra änden så tror jag inte att tanken klarar sig.
Edit förtydligande
Frustrator: Jag ska ha dig i tankarna när jag står och svär att luftflödet blir för lågt i den stora cyklonen så jag inte slår sönder den . 2-3cm är ju rätt bra för den mindre modellen.
Lostmoose: nej med dom siffrorna s0 blir det nog inte mycket kvar av tanken vad stopp i slangen . Jag hoppas att jag ska få den stora att fungera så att risken för stopp förhoppningsvis försvinner. Jag kan skriva här på forumet hur det gick när jag provat. Det tar väl några veckor att bara få hem cyklonen...
Lostmoose: nej med dom siffrorna s0 blir det nog inte mycket kvar av tanken vad stopp i slangen . Jag hoppas att jag ska få den stora att fungera så att risken för stopp förhoppningsvis försvinner. Jag kan skriva här på forumet hur det gick när jag provat. Det tar väl några veckor att bara få hem cyklonen...