Nånstans här på forumet har jag postat min version av säkerhetsventil, - den är inte så jättesvår att tillverka själv... :)

Det enda som typ spelar roll är att man inte har en helgängad skruv, då nyper den fast så fort den skall öppna.

En demonterad hemmagjord säkerhetsventil med delar - skruv, fjäder, tätning och mutter på en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Nånstans här på forumet har jag postat min version av säkerhetsventil, - den är inte så jättesvår att tillverka själv... :)

Det enda som typ spelar roll är att man inte har en helgängad skruv, då nyper den fast så fort den skall öppna.

[bild]
genialt.

Finns det inga färdiga kit med behållare cyklon och slang?

nino nino skrev:
Finns det inga färdiga kit med behållare cyklon och slang?
På Amazon.se finns det "kit" (hopplockade delar av Amazon), det brukar komma upp som förslag till cyklonen.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har det dykt upp några problem eller ör det fortfarande
Cyklon från kina/dust commander
Slang
Låda (tät) eller tunna.
Dammsugare
Rimlig storlek på behållare runt 50 till 60 l men att tömma innan helt full.
?

Har bara plats för handhållna verktyg och ev någon mindre bandsåg så inga enorma mängder spån.

Med vissa grovdammsugare kan man blåsa ut luften via slang och den får jag lätt ut genom väggen vilket borde fungera istället för hepa-filter.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F F_man skrev:
Fungerar utmärkt.

Se till att behållaren tål undertryck (fick sätta en ring av en spånskiva i min plasthink för att stoppa implosion).

Fungerar utmärkt till mindre planhyvel också.

En sån här ventil är rätt nice också:
[länk]
Har exakt denna uppsättning (kinacyklon, 50mm slang, behållare och undertrycksventil) och är nöjd. Funkar finfint i min lilla verkstad.

Tackar för svar i en gammal tråd. Ventil och cyklon beställd.

R rpetersson skrev:
Har exakt denna uppsättning (kinacyklon, 50mm slang, behållare och undertrycksventil) och är nöjd. Funkar finfint i min lilla verkstad.
Har precis beställt en ventil från Amazon. Min jula-hink (hinkar) börjar implodera allt oftare.

Använder 38mm dammteknikslang från bauhaus men skulle gärna uppgradera till en 50-mm variant. Tar tacksamt emot tips på prisvärd slang. Gärna med slät insida.

L leoj skrev:
Har precis beställt en ventil från Amazon. Min jula-hink (hinkar) börjar implodera allt oftare.

Använder 38mm dammteknikslang från bauhaus men skulle gärna uppgradera till en 50-mm variant. Tar tacksamt emot tips på prisvärd slang. Gärna med slät insida.
La du något bygglim/patronlim mellan tunnorna?

Jag bet i det sura äpplet för några år sedan och köpte en 50 mm slang från Duab.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
La du något bygglim/patronlim mellan tunnorna?

Jag bet i det sura äpplet för några år sedan och köpte en 50 mm slang från Duab.
Nej jag har inte limmat. Skall testa det. Förut när jag använde min kärcher grovdammsugare så höll hinkarna bra. På senaste tiden har jag kört med en electrolux hushållsdammsugare och då blev det mera känsligt.

Ska kolla in duab-slangen.

Swedendro tools säljer prisvärda slangpaket med maskinadapters. Tyvärr är det bara 32mm slang.

L leoj skrev:

Hittar inte länken till slangen jag kör nu, men den är något som liknar denna: https://www.amazon.se/KAMAY-innerdi...=1697098171&sprefix=50mm+slang,aps,89&sr=8-34. Inte slät som du ser, men funkar bra ändå.

Fler frågor
1
Hålet ner till spånbehållaren från cyklonen är 60 mm men eftersom det är en fläns så spelar det någon roll om nan gör det lite större? (Hålsågar kommer bl a i 60 eller 62 mm och jag vill hellre ha satsen med 62 mm).

2
50 mm slang är att föredra men en vanlig grovdammsugare (nilfisk buddy II 18 l) har 36 mm och jag måste antingen köra adapter vid dammsugaren eller cyklonen. För att göra dammsugaren mer tillgänglig till annat tänkte jag köra orginalslang fram till cyklonen och sedan 36 eller 50 mm till verktygsadaptern. Så hur långt är ett snöre dvs hur stor skillnad gör smalare slangar? Jag vet att jag måste testa min användning för att komma fram till hur det funkar i praktiken men istället för att köpa hem det som ingen eventuellt får att funka så är det bättre att fråga.

T
Det spelar ingen roll hur stort hålet är under själva cyklonen, det som spelar roll är att du får tätt, och att det finns material kvar så det är tillräckligt starkt så det inte säckar ihop. Mitt hål är inte ens borrat utan sågat på frihand med sticksåg, fult som fn men det syns ju inte och cyklonen bryr sig inte.

Angående slang så beror det mycket på vad för sug du har. Det har skrivits en hel del om det redan i den här tråden, skillnaden mellan en sug med konstant effekt kontra en sug med konstant undertryck (eller kanske snarare "försök till konstant".

Tänk på hur en vanlig inomhusdammsugare funkar, håller du för hålet kommer den att försöka kompensera genom att öka effekten på motorn och undertrycket stiger. Medan många grovdammsugare kör på med en viss effekt hela tiden oavsett om det är stopp i slangen eller inte.
(sen tillkommer disussionen om högt undertryck (dvs dammsugare) vs högt flöde (dvs spånsug).

kort skulle jag säga att är det handverktyg och sågar spelar slangdiametern väldigt liten roll, så länge du kopplar på ett verktyg i taget och inte har massvis med slang.
Fler verktyg, lång slang och/eller verktyg som orsakar större eller mer volym spån - då blir slangdiameter intressantare. Själv har jag kört med lös 32mm slang i flera år utan problem, men håller just på att byta ut lite saker för att bygga ett litet fast rörsystem och då kommer jag nog att sikta på 75mm och 50mm avloppsrör (för att det är smidigt och relativt billigt.

mitt tips är att börja med prylar du råkar ha, lite gammal vanlig dammsugarslang och tillräckligt med tejp för att täta i skarvarna kommer man faktiskt väldigt långt med, förutom att slangarna till de biliga dammsugarna är i kortaste laget, det är lit esvårt med svängrum för handmaskiner med en sån (men lite mer tejp och två slangar så blir det perfekt :D

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.