Jag hade tidigare en 10 liters fd färghink i plåt under min cyklon. ( för min kapsåg räcker 10 liter rätt långt.)
den vek ihop sig totalt då jag fick stopp i slangen.
Bytte till en 15 liters plasthink från Jula, ganska stöddig plast.
även den vek ihop sig vid ett stopp vilket gjorde att jag "byggde" en "säkerhetsventil" som öppnar då undertrycket blir för lågt.
 
  • Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
Två hinkar i varandra gör enormt mycket för att minska implosionsrisken. Bara tryck i, behöver imte limmas eller så.
 
Min lösning med tunna har klarat sig i många år, jag har haft en implosionsbegränsare monterad i så när det blivit stopp så har det inte hänt något. Men när jag hyvlade sist med hörselkåpor på och det var kallt i snickarboa så hörde jag inte att det blev stopp förrän det blev en j...a smäll.
En trasig dammsugare på ett trägolv som fått en smäll efter ett stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Om man bortser föregående bild, skulle ni säga att en cyklon förlänger livstiden hos en ”vanlig” grovdammsugare? Jag är på gång att köpa en ny grovdammsugare och ev en cyklon. Jag skulle säga att min grovdammsugare används till 60-70% i mitt garage där jag har arbetsbord/kapsåg/bordsåg och resten mobilt. Jag tänkte i så fall ha en cyklon på plats om det förväntas bespara den nya grovdammsugarens kapacitetsminskning över tid.
 
Eftersom en majoritet av spån och damm hamnar i tunnan under cyklonen kommer dammsugaren skonas i stor utsträckning. Så om man räknar med att det är dammet som dödar dammsugaren kommer livslängden sannolikt förlängas. Sen är min erfarenhet att grovdammsugare låter väldigt högt och oftast har sämre filter än i en hushållsdammsugare, så skulle jag vara i samma läge som dig skulle jag skippa grovdammsugare och köra på hushållsdammsugare och cyklon.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Eftersom en majoritet av spån och damm hamnar i tunnan under cyklonen kommer dammsugaren skonas i stor utsträckning. Så om man räknar med att det är dammet som dödar dammsugaren kommer livslängden sannolikt förlängas. Sen är min erfarenhet att grovdammsugare låter väldigt högt och oftast har sämre filter än i en hushållsdammsugare, så skulle jag vara i samma läge som dig skulle jag skippa grovdammsugare och köra på hushållsdammsugare och cyklon.
Instämmer. Du vill ju inte ha ett fint filter efter cyklon, så inte ett grovfilter.
 
Ok, tack!
 
  • Gilla
BlåBosch
  • Laddar…
T
T TryBran skrev:
Om man bortser föregående bild, skulle ni säga att en cyklon förlänger livstiden hos en ”vanlig” grovdammsugare? Jag är på gång att köpa en ny grovdammsugare och ev en cyklon. Jag skulle säga att min grovdammsugare används till 60-70% i mitt garage där jag har arbetsbord/kapsåg/bordsåg och resten mobilt. Jag tänkte i så fall ha en cyklon på plats om det förväntas bespara den nya grovdammsugarens kapacitetsminskning över tid.
Något som är värt att tänka på, som gör att jag själv har tänkt köpa en cyklon, är att dammsugarpåsarna är rätt dyra och fylls upp rätt snabbt när man har dammsugaren kopplad till kapsåg eller bordssåg. Kör man utan dammsugare så sätter filtret igen så pass snabbt att man måste ta ur och rengöra det "konstant" för att upprätthålla sugkraften.

Min tanke är att skaffa en cykon och behållare som sätts på hjul som jag kan koppla till dammsugaren när jag kör såg och flytta undan när jag inte använder den.
Sågen kopplas till dammsugaren som startar när jag kör såg och eftersom sågen/sågarna låter så mycket tänkte jag inte köra hushållssugare tills vidare - det skulle dessutom kräva en lösning för att hantera automatisk start och stopp som är väldigt bra.
Det är också smidigare att kunna ha dem separat från dammsugaren om man vill ta med in i huset eller ta med till annan plats.
 
Garderobssnickarn
Har läst igenom den här tråden någon gång tidigare och känner igen att det har varit massa diskussioner om olika diametrar för dammsugare (inte spånsugar). Där slutsatsen verkar vara att ca 50mm i diameter är lagom. Och med större, är risken att hastigheten blir för låg och dammet/spånet fastnar i rören.

Och nu är det min tur att installera kina cyklon.
Men nu är saken att jag har en ”massa” diameter 100mm spirorör över. Men frågan är om det ens är värt jobbet att provmontera dessa och köra ett tag för att utvärdera. Eller om jag helt enkelt ska gå på en mer beprövad lösning och slanta upp lite och köpa50mm avloppsrör.
Kan man göra något för att minimera problemet?
Mitt damm/spån kommer från handverktyg. Så inga stora spån från hyvelmaskiner.
 
Redigerat:
kan säga att tömma nilfisken 6-7gånger per golvfack blev till att skacka ur filtret engång per fack blev mycket trevligare och roligare ^^ hemlagat är bäst
 
  • Industriell dammsugare och hemgjord avskiljare för dammsugning på byggplats med röda tunnor och traktor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
kan säga att tömma nilfisken 6-7gånger per golvfack blev till att skacka ur filtret engång per fack blev mycket trevligare och roligare ^^ hemlagat är bäst
Snygg :)
 
Jag har nyligen köpt en sådan å den fungerar riktigt bra. Håller på å kokar ihop en centraldammsugare med automatisk rengöring å tömning som bland annat innehåller en sådan cyklon
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snygg :)
Tackar ^^ men var mycket pill innan man fick den att funktionera..
 
Strip Strip skrev:
Jag råkade se den här på Amazon:
[länk]
Kanske kan hjälpa nån som experimenterar med lättare kärl.
yes! Den där har man väntat på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.