206 576 läst · 560 svar
207k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Apropå begränsande munstycken; dammutsuget till min multicutter Worx F50. Öppningen är så pass liten att suget i munstycket ej märks trots att grovisen vrålar. Luftflödet i excenterslipen är klart bättre.Lime113 skrev:
Frågan är om inte röret trycks ihop av undertrycket och stoppar flödet totalt. En extra undertrycksventil kanske minskar vrålet, men suget lär inte bli bättre.
Hur har t.ex Festool löst denna typ av problem? De är väl lite experter på dammtransport?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om vi missförstår varandra eller ej. På Bosch-slipen så suger den genom hålen i slippappret. När pappret ligger slickat mot underlaget blir det som att lägga handen framför dammsugarröret. Förstod vi varandra rätt?arneri68 skrev:Apropå begränsande munstycken; dammutsuget till min multicutter Worx F50. Öppningen är så pass liten att suget i munstycket ej märks trots att grovisen vrålar. Luftflödet i excenterslipen är klart bättre.
Frågan är om inte röret trycks ihop av undertrycket och stoppar flödet totalt. En extra undertrycksventil kanske minskar vrålet, men suget lär inte bli bättre.
Hur har t.ex Festool löst denna typ av problem? De är väl lite experter på dammtransport?
[bild]
På många dammsugare (t.ex. Festools) kan man reglera suget på själva dammsugaren. Som jag har uppfattat det så är huvudanledningen till detta just att slipmaskinen inte skall sugas fast i underlaget. Beroende på underlaget så får jag ibland dra ner suget på dammsugaren just vid slipning med excenterslipen.
Vet inte, jag tycker det är bättre. Kolla gärna bilderna från mina tidigare inlägg då jag provkör. Då ser du att litet av det fina dammet som går igenom (men kanske bara en faktor 1:100 eller 1:1000 av vad som lägger sig i cyklonens behållare.nino skrev:
Tycker även det fina dammet stannar i cyklonen (tunnan), men det klart, jag har inte slipat betong eller så. Trädamm är det jag pratar om. Lite lite hamnar dock i påsen men den stora mängden hamnar i tunnan.nino skrev:
"I ilägg 277 och 293 (tror det är sidan 19 och 20) så är det olika kopplat tror jag?
dammsugaren ska väl kopplas i toppen och munstycket i sidan?"
Principen är ju att luften blandat med spån/damm skall rusa in i cyklonen, dammet är tyngre än luften och fortsätter rakt fram då luften tvingas svänga, dammet träffar då den krökta ytan, friktionen mellan damm och vägg bromsar dammet och dammet skiljs därigenom från luften. Luftvirveln tillsammans med gravitationen gör att dammet snurrar nedåt.
Om en cyklon har dålig avskiljning så skulle det kunna bero på att hastigheten är mindre bra. Jag har ingen kunskap om vad som är optimalt, jag gissar att hög lufthastighet och snäv radie på cyklonen borde vara bättre på fina partiklar. ?
dammsugaren ska väl kopplas i toppen och munstycket i sidan?"
Principen är ju att luften blandat med spån/damm skall rusa in i cyklonen, dammet är tyngre än luften och fortsätter rakt fram då luften tvingas svänga, dammet träffar då den krökta ytan, friktionen mellan damm och vägg bromsar dammet och dammet skiljs därigenom från luften. Luftvirveln tillsammans med gravitationen gör att dammet snurrar nedåt.
Om en cyklon har dålig avskiljning så skulle det kunna bero på att hastigheten är mindre bra. Jag har ingen kunskap om vad som är optimalt, jag gissar att hög lufthastighet och snäv radie på cyklonen borde vara bättre på fina partiklar. ?
Redigerat:
Kan vara ute och cykla (igen) men har för mig att Dammguden Bill Pentz hade kommit fram till att hög lufthastighet innebar att de minsta partiklarna inte "fastnade" i cyklonens luftvirvel och sjönk till botten utan for runt och följde med ut till sugen. Och då är bara målvakten filtret kvar och om han inte är av Hepastandard är de små rackarna genast ute i verkstaden igen... Men det är som jag har för mig, någon annan vet säkert bättre och kan upplysa oss.
//Ronnie
//Ronnie
Ok det var intressant, ska slipa lite spackel på spångolv idag då ska jag vrida ner suget lite.
Såg att jag haft munstycket kopplat till den övre ingången så det är nog därför som det börjat på att fylla upp påsen....
Så hade jag det inte först
Såg att jag haft munstycket kopplat till den övre ingången så det är nog därför som det börjat på att fylla upp påsen....
Så hade jag det inte först