206 524 läst · 560 svar
207k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Sant så sant. Funderar på om det räcker med ett par brickor mellan skrivhuvud och locket på insidan av locket... jag har dessutom använt träskruv med försänkta skallar så lättaste är kanske att bara dubblera OSB-förstärkningen?
Nope, utvändigt ser den ut som en generation 1. Av att döma av min turbo så behövs inte så mycket mer.Manitoba skrev:
Igår knäckte cyklonen min dubbel-jula-tunna. Ganska intressant fenomen, ska skriva om det mer sen. Fast det har fått mig att se på tryckfall på ett helt annat sätt....
Aliexpress och den andra har båda en luftramp och vinklat inlopp vad jag kunde se. Om det skiljer i storlek har jag inte kollat. Så dom är nog väldigt lika.
Men den på aliexpress där finns det bilder där dom mäter motstånd och flöde i cyklonen vilket jag i alla fall tyckte var coolt och inte bara kopierat en liknande modell. Ger intryck av att dom verkar ha lite kål på vad dom pysslar med
Men den på aliexpress där finns det bilder där dom mäter motstånd och flöde i cyklonen vilket jag i alla fall tyckte var coolt och inte bara kopierat en liknande modell. Ger intryck av att dom verkar ha lite kål på vad dom pysslar med
Personligen så tror jag att ändringarna är mer relaterade till försäljning än effektivitet, jag har en DD och med tanke på att den genererar näst intill noll i sugaren så har jag svårt att tro att att turbosuperduper modellerna är så mycket effektivare
Jag skulle mycket hellre lägga mina pengar, tid och energi på att få till någon typ av luftrenare som kan ta hand om allt microdamm som aldrig kommer i närheten av cyklonen.
Jag skulle mycket hellre lägga mina pengar, tid och energi på att få till någon typ av luftrenare som kan ta hand om allt microdamm som aldrig kommer i närheten av cyklonen.
Ceson:
"Jag skulle mycket hellre lägga mina pengar, tid och energi på att få till någon typ av luftrenare som kan ta hand om allt microdamm som aldrig kommer i närheten av cyklonen."
Om man driver cyklonen med en dammsugare som har påse+filter +hepa filter, så bör du tvätta luften rätt effektivt , även från microdamm.
Någon här på forumet använde en hushållsdammsugare till sin cyklon, finessen där är att de (ofta) är tysta och kan köra även utan att sågen/fräsen/slipen är i drift, och har Hepa filter.(?)
"Jag skulle mycket hellre lägga mina pengar, tid och energi på att få till någon typ av luftrenare som kan ta hand om allt microdamm som aldrig kommer i närheten av cyklonen."
Om man driver cyklonen med en dammsugare som har påse+filter +hepa filter, så bör du tvätta luften rätt effektivt , även från microdamm.
Någon här på forumet använde en hushållsdammsugare till sin cyklon, finessen där är att de (ofta) är tysta och kan köra även utan att sågen/fräsen/slipen är i drift, och har Hepa filter.(?)
Electrolux har?/hade cyklondammsugare med Hepafilter. Vi hade en sådan (Z 5810) och det är den klart effektivaste dammsugaren vi haft. Dessvärre var den ganska stor jämfört med dagens och locket till Hepafiltret gick sönder och det gick inte att köpa nytt som reservdel.
Jag tycker att filtret på min Kärcher grovis räcker ganska bra. Det brukar fara omkring ganska mycket slipdamm ändå så det känns för mig onödigt att jaga micropartiklar i luften.
Jag tycker att filtret på min Kärcher grovis räcker ganska bra. Det brukar fara omkring ganska mycket slipdamm ändå så det känns för mig onödigt att jaga micropartiklar i luften.
Det större dammet är störigt främst för att det skitar ner, det är de riktigt små partiklarna som är farliga. Våra lungor kan inte lika lätt göra sig av med dem när vi väl andats in dem.arneri68 skrev:Electrolux har?/hade cyklondammsugare med Hepafilter. Vi hade en sådan (Z 5810) och det är den klart effektivaste dammsugaren vi haft. Dessvärre var den ganska stor jämfört med dagens och locket till Hepafiltret gick sönder och det gick inte att köpa nytt som reservdel.
Sedan tidigare har man vetat att exvis slipdamm från ek är cancerframkallande men nu har man kommit fram till att micropartiklar från i stort sett alla träslag tydligen är sjukdomsframkallande. Förmodligen handlar det väl om att de blir kvar i lungorna på oss oavsett sort, en trä-variant på stenlunga.
Jag för egen del ska försöka få så ren luft som möjligt i snickeriet.
//Ronnie
Jag har inte några problem med detta utan har en ganska effektiv setup när det väl kommer till cyklonen. Vad jag försöker att säga är att i mitt fall så har jag en massa micropartiklar som yr runt i direkt anslutning till maskinen och som aldrig kommer till cyklon och filter i dammsugaren. Detta tror jag inte skulle avhjälpas med att jaga efter en cyklon med flashig beteckning utan jag tror i min enfald att skillnad i effekt på dessa små cykloner är marginell oavsett turbodekal och annat.Jag skulle hellre lägga det krutet på att fixa ett filter som renar den luften jag andas in.hyggabus skrev:Ceson: