Du inspirera mig med plexiglaset vectrex!

image_37.jpeg

image_38.jpeg

image_39.jpeg

• Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Snyggt nooy. Ett litet tips, nu kanske det inte har så stor betydelse i detta fall. Men mdf är inte luft tät, man kan lätt suga luft igenom en mdf med munnen. Och man vill egentligen ha så tät låda det bara går. Prova att tömma påsen i dammsugaren sug upp en given mängd spån. väg påsen. ytbehandla spånlådan på insidan förslagsvis. gör samma procedur medela resultat här så får vi bevis för om man måste ytbehandla mdf.:)

Noony kan du inte göra ett test. Sätt för dammsumunstycket. Sätt på dammsugaren sätt papper av olika storlekar på lådan så ser vi om det läcker. Gissar att lådan yta är så stor att det kanske inte fastnar något papper.

Väldigt intressant tråd, tänk att jag inte visste att jag behövde en cyklon innan jag fann den! Jag fann en jämförelse mellan de tre olika modeller som förekommer (jag har inte hittat någon mer variant i samma storlek) hos en av säljarna på AliExpress, där de utöver bilder på alla tre även använt engelska ord för att beskriva vad som skiljer dem åt. Observera att användningen av engelska ord på intet sätt betyder att det går att förstå vad skillnaderna är, iallafall inte de första 10 gångerna man läser :D

HT1ikmwFT4bXXagOFbXs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag är inte så säker på att den där jämförelsen gav så mycket mer än ett gott flabb.
Man undrar hur de kommer till "Increase efficiency 10-30% etc"
de visar inte direkt något mer än subjektiva åsikter som "Dust fell fast, friction is small, secondary return less dust".

Har vi ingen doktorand här på forumet som vill bita i detta och reda ut hur den optimala cyklonen ska se ut för en snickarnörd?

Björn Melander skrev:
Nu när jag provat cyklonen till maskinerna är det dags att tillverka en ordentlig uppsamlare med tömningsmöjlighet direkt i säck.

Då jag vill ha en mobil lösning på hjul som enkelt kan rullas mellan arbetsstationerna i verkstaden tänkte jag bygga en konstruktion där jag utgår från hylltekniks rektangulärprofiler 20 x 40 mm som svetsas ihop till en fixtur.

Jag har gjort en enkel skiss som visar hur jag tänkt mig det hela.

[bild]

Tanken är att man flyttar på dammsugaren när behållaren ska tömmas och trär på en sopsäck med spännrem på 160 mm stosen. Funderar på om man ska ersätta sliden med ett vanligt 160 mm avstängningsspjäll. Sliden hade jag annars tänkt att göra i plexi.

Du behöver ju ha en konisk botten, annars kommer ju inte det i kanterna att ramla ut.
Varför inte en tunna under cyklonen?

Hyggsbus - bra idé men tror inte att det behövs så mycket mer än litet grundlig flödesdynamik :)

Beställde 3 turbo cykloner som har kommit hem samtidigt som jag är i Kina :( ironiskt....

Lime 113: den här ekvationen är nog inte helt enkel , det finns många faktorer att variera som gissningsvis kan påverka separationen .
Diameter inlopp, diameter utlopp, diameter utlopp i botten, konvinkel / höjd / kondiameter, lufthastighet, (flöde), vikt på damm/ spån , var i höjdled det vertikala röret slutar inuti konen . Jag har säkert missat något .
jag gissar att man bör kunna optimera fram detta.
Jag åker på väg till jobbet förbi ett sågverk med en stor cyklon på taket till ett hus , huset tror jag är tunnan. med tanke på att det ligger flera kubikmeter sågspån ovanpå taket så kan nog separationen förbättras där.

Campar skrev:
Du behöver ju ha en konisk botten, annars kommer ju inte det i kanterna att ramla ut.
Varför inte en tunna under cyklonen?[/

Tack för feedback.
Javisst ska den vara konisk, gjorde en enkel principskiss.
Eftersom slutdestinationen för spånet kommer bli i en säck vill jag hoppa över ledet med en tunna.

nooy skrev:
Du inspirera mig med plexiglaset vectrex
Fin låda men jag undrar lite hur du tänkt tömma den, gångjärnslösningen gör det väl rejält klurigt att vända lådan upp och ner?

Jag byggde en låda av konstruktionsplywood. Fräste not och spont i sidor och botten för att få en relativt tät låda. Valde ett löst lock som hålls på plats av en ram. När dammsugaren suger trycks locket med cyklonen ner i ramen och tätningslisten. Ramen ligger några millimeter ovan lådkanten för att locket inte skall mosa listen. Har lagt lite extra arbete på att få anläggningsytor mellan låda och lock. Slipat, spacklat och lackat. För övrigt är lådan obehandlad och rå.

Fungerar bra.

ram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Ola c

Jag har gångjärn som går o kroka av. Sådana man har på Case o liknade.

Redigerat:
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag pröva cyklonen med grovdammsugaren utan påse i.

Rengjord innan testet.

image_40.jpeg

Cycloneboxen

image_41.jpeg

Spånet från min spånsug

image_42.jpeg

Grovdammsugaren efter testet

image_43.jpeg

Cycloneboxen efter testet

image_44.jpeg

= Mycket nöjd!!!

Mvh Erik

• Gilla
leby och 5 till
  • Laddar…
hyggabus skrev:
Lime 113: den här ekvationen är nog inte helt enkel , det finns många faktorer att variera som gissningsvis kan påverka separationen .
Diameter inlopp, diameter utlopp, diameter utlopp i botten, konvinkel / höjd / kondiameter, lufthastighet, (flöde), vikt på damm/ spån , var i höjdled det vertikala röret slutar inuti konen . Jag har säkert missat något .
jag gissar att man bör kunna optimera fram detta.
Jag åker på väg till jobbet förbi ett sågverk med en stor cyklon på taket till ett hus , huset tror jag är tunnan. med tanke på att det ligger flera kubikmeter sågspån ovanpå taket så kan nog separationen förbättras där.
Jovisst håller jag med dig om att det är många parametrar. Men att identifiera dem, skapa sina funktioner och sedan slå det i matlab var i alla fall inte så svårt när jag studerade :)

Haha underbart hus, ta gärna en bild nästa gång du passerar :)

nooy skrev:
Jag pröva cyklonen med grovdammsugaren utan påse i.

Rengjord innan testet.

Cycloneboxen

Spånet från min spånsug

Grovdammsugaren efter testet

Cycloneboxen efter testet

= Mycket nöjd!!!

Mvh Erik
Snyggt jobbat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.