206 460 läst · 560 svar
206k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
@ Paxman:
Bra att du säger till.
Får det tyvärr inte att funka (jag är inget bra på sånt där uppladdningsjox). Moderator får gärna ta bort länken.
Bra att du säger till.
Får det tyvärr inte att funka (jag är inget bra på sånt där uppladdningsjox). Moderator får gärna ta bort länken.
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Lime113 skrev:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har fasen rätt. Den sats jag beställde heter "turbo" och ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur som helst så funkar den väldigt bra. Jag kommer bygga en större låda som Vectrex mfl. gjort.
Redigerat:
Nu är det ju en kinesisk tillverkare ....
I Kina lär man betrakta en kopia som ett sätt att lära sig något,
Jag tror du kan ta ordet Turbo med en klackspark och nöja dig med att få en bra cyklonseparator.
man får 13 (?) träffar på Aliexpress på "turbo cyclone" av minst (?) 2 tillverkare, båda med samma eller snarlik logo klistrad på tratten...
I Kina lär man betrakta en kopia som ett sätt att lära sig något,
Jag tror du kan ta ordet Turbo med en klackspark och nöja dig med att få en bra cyklonseparator.
man får 13 (?) träffar på Aliexpress på "turbo cyclone" av minst (?) 2 tillverkare, båda med samma eller snarlik logo klistrad på tratten...
Hur skall man tänka när man söker på Aliexpress,Turbo cyclone. Flera som ser identiska ut men stor prisskillnad. Är det en kopia på en kopia som är den billigaste?
Eller är det en fabrik som gör dom och återförsäljare som sätter olika priser?
Jag skulle nämligen själv vilja ha en
Eller är det en fabrik som gör dom och återförsäljare som sätter olika priser?
Jag skulle nämligen själv vilja ha en
Redigerat:
Slangarna kan väl ha nåt värde, lådan ser väldigt liten ut.ConnyK skrev:
Jag skulle gå på enbart cyklon och gjort egen lösning på uppsamlingen.
Sen köpt slang på Jula eller liknande.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Det som gjorde att jag valde just denna modell (se nedan) från AliExpress var den stabilare infästningen med fläns för genomgående skruv. Godstjocklek och materialet är helt ok för att det ska kännas rätt och bygga vidare på.
Uppgifter från AliExpress där jag köpte den:
Brand Name: suning
Minimum Particle Size:8μm
Model Number: SN50-wz
Type: cyclone
Uppgifter från AliExpress där jag köpte den:
Brand Name: suning
Minimum Particle Size:8μm
Model Number: SN50-wz
Type: cyclone
Som jag fattat det så är det bara cyklonen med slangkoppling jag beställde, står inget om slang+uppsamlare.FredrikR skrev:
Har aldrig beställt från AliExpress så jag beställde från EBay men det kanske fungerar på något snarlikt sätt.
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Nu när jag provat cyklonen till maskinerna är det dags att tillverka en ordentlig uppsamlare med tömningsmöjlighet direkt i säck.
Då jag vill ha en mobil lösning på hjul som enkelt kan rullas mellan arbetsstationerna i verkstaden tänkte jag bygga en konstruktion där jag utgår från hylltekniks rektangulärprofiler 20 x 40 mm som svetsas ihop till en fixtur.
Jag har gjort en enkel skiss som visar hur jag tänkt mig det hela.
Tanken är att man flyttar på dammsugaren när behållaren ska tömmas och trär på en sopsäck med spännrem på 160 mm stosen. Funderar på om man ska ersätta sliden med ett vanligt 160 mm avstängningsspjäll. Sliden hade jag annars tänkt att göra i plexi.
Då jag vill ha en mobil lösning på hjul som enkelt kan rullas mellan arbetsstationerna i verkstaden tänkte jag bygga en konstruktion där jag utgår från hylltekniks rektangulärprofiler 20 x 40 mm som svetsas ihop till en fixtur.
Jag har gjort en enkel skiss som visar hur jag tänkt mig det hela.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att man flyttar på dammsugaren när behållaren ska tömmas och trär på en sopsäck med spännrem på 160 mm stosen. Funderar på om man ska ersätta sliden med ett vanligt 160 mm avstängningsspjäll. Sliden hade jag annars tänkt att göra i plexi.
Redigerat:
Snygg skiss, tyvärr tror jag inte det kommer fungera med ett 160mm rör och en säck. Det mesta kommer stanna kvar uppe i behållaren vid tömning.
Föreslår att du bygger en fyrkantig tratt som botten till behållaren, med en öppning på 20x20cm i botten.
Föreslår att du bygger en fyrkantig tratt som botten till behållaren, med en öppning på 20x20cm i botten.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Bra synpunkt - tack! Funderade också på det om nan skulle gå upp i dimension. Fördelen med rund öppning ör att det blir lättare att ansluta säcken tätt. Vet i fasen om det blir riktigt tätt med ett chokespjäll (tänker då avstängningsspjäll som är tätare än injusteringsspjäll). Med ett sådant kan man ju "vrida runt" om spånet skulle packat sig.
Det jag märkt hitills är att spånet blir väldigt lättflyktigt och lätt-tömt jämfört med tex en dammsugare.
Det jag märkt hitills är att spånet blir väldigt lättflyktigt och lätt-tömt jämfört med tex en dammsugare.
Redigerat: