Intressant att den klarar att hålla suget, trots så många och långa rör med skarvar och böjar. Nu börjar det kännas som att jag ska ordna en cyklon till min lilla verkstad också...en sak som gjort att jag dragit mig är att jag inte vill låsa min grovdammsugare (din punkt 4). Men en normal hemmadammsugare är ju lätt att få tag i och eftersom den är så mycket mindre (din punkt 2) så kommer den passa mycket bättre i det trånga hörn jag tänkt mig ha hela ekipaget.

Tack för inspirationen! (y)

Mycket snygg lösning. En fråga bara, har du någon automatik till dammsugaren så att den startar när verktygen går igång eller kör du det manuellt.

Snyggt och inspirerande, hade väl iofs inte förväntat mig nåt annat efter att sett andra saker du gjort. (y)
Har en Electrolux silencer som var tänkt som bil och båtsug.. men den kan nog bli cyklondrivare på sikt. :)

• Gilla
Robert O
  • Laddar…
vectrex skrev:
Det var någon som undrade över måtten på låddan.
Vilken anslutningsstorlek har din cyklon? 50 eller 75mm?

Tack för alla vänliga ord!

Anslutningsdiametern på cyklonen är 50mm invändigt mått. Jag har ingen automatik till dammsugaren just nu, krångligt att ordna då den fungerar som en nollspänningsbrytare. Grovisen körde jag med nexa brytare och fjärrkontroll ett tag.

• Gilla
Lasse i Näs
  • Laddar…
Paxman skrev:
Intressant att den klarar att hålla suget, trots så många och långa rör med skarvar och böjar. Nu börjar det kännas som att jag ska ordna en cyklon till min lilla verkstad också...en sak som gjort att jag dragit mig är att jag inte vill låsa min grovdammsugare (din punkt 4). Men en normal hemmadammsugare är ju lätt att få tag i och eftersom den är så mycket mindre (din punkt 2) så kommer den passa mycket bättre i det trånga hörn jag tänkt mig ha hela ekipaget.
Tack för inspirationen! (y)
Kan tipsa om en billig asksug. De suger på rätt bra när de är tomma och kostar några hundringar.

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Kan tipsa om en billig asksug. De suger på rätt bra när de är tomma och kostar några hundringar.
Nackdelen med dem är ju att de låter som mindre reamotorer samt att de är nästan lika stora som grovdammsugare.

Paxman skrev:
Nackdelen med dem är ju att de låter som mindre reamotorer samt att de är nästan lika stora som grovdammsugare.
Ja absolut. Skulle man ramla över en vanlig dammsugare så vore det ju en kanontrevlig lösning.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
vectrex skrev:
Det var någon som undrade över måtten på låddan. Yttermått är 380x380x700. Måtten kommer sig nog mest av att det var det plywooden jag hade hemma räckte till.

Här är en närbild på själva låddan med lock och rörsystem anslutna:
[bild]

Rörsystemet går ut till ett antal sugpunkter med fast anslutna maskiner samt uttag i taket för att köra fräs, sänksåg samt att dammsuga golvet. Jag har byggt egna sk. "blast gates" för att styra var det suger. Det mesta syns på denna bilden:
[bild]
Det här fick mig att trycka på köpknappen på en kinacyklon 😃 Jag är väldigt intresserad av hur du har konstruerat dina blast gates? Upplever du problem med statisk elektricitet med avloppsrören?

Är grymt sugen på att fixa detta nu då jag iaf börjar få till garaget.

iSnobben skrev:
Det här fick mig att trycka på köpknappen på en kinacyklon 😃 Jag är väldigt intresserad av hur du har konstruerat dina blast gates? Upplever du problem med statisk elektricitet med avloppsrören?

Är grymt sugen på att fixa detta nu då jag iaf börjar få till garaget.
Blast gates:en fick jag inspiration ifrån Badtastex tråd, den finns här!. Mina är inte exakt som hans, men på ett ungefär.

Avloppsrören blir lite statiska på utsidan och är det mycket damm i luften så syns det att det fastnar, det är inte alls så jag har stört mig på det dock och jag är rätt petig. Man får dammsuga av rören någon gång ibland bara!

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
vectrex skrev:
Blast gates:en fick jag inspiration ifrån Badtastex tråd, den finns här!. Mina är inte exakt som hans, men på ett ungefär.

Avloppsrören blir lite statiska på utsidan och är det mycket damm i luften så syns det att det fastnar, det är inte alls så jag har stört mig på det dock och jag är rätt petig. Man får dammsuga av rören någon gång ibland bara!
Tack för länken, och tack badtastex för du delar med dig.
Hålsåg i passande dimension ska inhandlas! :)

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
Redigerat:
vectrex skrev:
[bild]
@vectrex, har du använt Julas sugslang eller annan? Har byggt min låda och cyklonen fungerar, men jag trodde att det skulle vara enklare att hitta anslutningsdon och slangar. Alla tips på slangar och muffar mottages!

arneri68 skrev:
@vectrex, har du använt Julas sugslang eller annan? Har byggt min låda och cyklonen fungerar, men jag trodde att det skulle vara enklare att hitta anslutningsdon och slangar. Alla tips på slangar och muffar mottages!
Ja, det är Julas sugslang, men jag skulle gärna ha något annat själv. Det är väldigt mycket tryckfall i julaslangen.
En 50mm dammsugarslang hade nog varit perfekt, men enda jag lyckats hitta är festoolslangen och den är svindyr.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.