I min källarverkstad har jag försökt dela upp jobb som genererar mycket spån/damm/skräp (exempelvis plan/rikthyvling, svarvning och klyvning på bordsåg) till ett rum och resten av jobben (exempelvis sänksåg, slipning och fräsning) till ett annat rum. Till de grövre maskinerna har jag en ganska ordinär spånsug och detta fungerar ganska bra även om det förstås inte är helt rent på golvet under pågående projekt men i det mindre rummet har slangens placering mitt över arbetsbordet (Se tidigare lösning här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mft-inspirerad-arbetsbaenk-foer-l-boxx.215985/#post-1794697) gjort att man av ren lathet inte orkat rigga upp någon dammhantering vid exempelvis pelarborr eller när större prylar hanterats.

För att adressera dessa problem har jag byggt om systemet lite för att få till utsug vid varje arbetsplats och få bort dammsugaren/slangen från arbetsbordet.

Min tidigare lösning hade ingen som helst hantering av statisk elektricitet och även om det förekommit fall med viss uppbyggnad så har jag inte sett det som ett stort problem. Av den anledningen har jag återigen byggt med vanliga ~50mm avloppsrör.

För att få till utsug på flera olika platser utan att för den delen behöva koppla om slangar/rör så började jag med att bygga egna "blast gates". Har sådana till just 50mm rör och det är ju kul att bygga själv. Inspirationen kommer från amerikanska bloggar.

Materialet jag använt har varit 3/12mm plywood, delar från avloppsrör (muff och rörbitar) och epoxilim/trälim. Konstruktionen är enkel, två bitar plywood borras med hålsåg till 51mm och dessa monteras sedan ihop med tunna delar 3mm plywood så att en slits bildas. En 3mm plywoodbit sågas till som passar i slitsen och ett 51mm hål borras i denna. För att operera ventilen så skjuts biten fram och tillbaka i slitsen för att välja mellan öppen eller stängd ventil.

MakeBlastGates.jpg

Det var lite besvärligt att använda hålsåg i pelarborren mest för att spånet inte kom ut ur sågbanan. Efter ett tag kom jag på en teknik där jag hela tiden tömde spåret med en pensel som fungerade ganska bra.

För att få undan cyklon, behållare och dammsugare så byggde jag upp en liten hylla i ett av de minst använda hörnen. Jag vill ju gärna kunna använda dammsugare till annat så det är bra om den fortfarande går att komma åt. Det skulle kunna vara möjligt att flytta in dammsugare och cyklon till ett intilliggande rum men det kräver ju lite håltagning och väggarna har visat sig bjuda på en del motstånd mot just borrhammare så jag avvaktar med detta.

För att få bättre räckvidd med slangen ville jag gärna ha ett ledat rör i taket som slangen är ansluten till, detta ger också en något följsammare slang. Tyvärr har jag inte kommit på någon bra upphängning för röret ännu så just nu är den upphängd på krokar som man kan välja mellan.

DCTubingInstall.jpg

Det som nu kvarstår är någon form av semirigid slang som kan användas till att böja fram mot borrstället vid pelarborren. Hittade en slang på Biltema som verkade lovande (http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...r-och-rordelar/Multipipe-universalror-872610/) men tyvärr gick den sönder när jag skulle omforma den till 50mm så jag tror inte den håller i längden. Axminster har ett kit som också verkar bra men det är tyvärr 75mm (http://www.axminster.co.uk/axminster-bendi-hoze) så det kanske inte är helt kompatibelt med mitt 50mm system. Tips tack!

För att fästa rören hittade jag väldigt trevliga fästen på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-88085/) jag rekommenderar dock att man inte använder medföljande skuv som var riktigt kass.

Slangen jag använder i delar av systemet kommer från Duabhuset (http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1768) och det är verkligen sugpassning med slangen på rören - använder hittills ingen klammer eller något sådant dock tror jag att jag kommer att lägga till vulktejp när konceptet är helt spikat.

Prestandan i systemet är riktigt bra efter att ha satt i ett nytt filter och påse i dammsugaren och Kina-cyklonen verkar separera riktigt bra. Hittills inte nämnvärt med spån i påsen.

• Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Tjusigt! Lite kul är att jag har en väldigt lik lösning i källaren sedan några år tillbaka, även den med cyklon och spjäll vid alla maskiner :)

Varför har du inte använt 50mm avloppsböjar för att böa av rören? Inbillar mig att kanten som blir med slangen utanpå rören påverkar flödet rejält negativt.

Tack, i taket är det avsiktligen för att skapa en ledad förbindelse till slangen - det förlänger ju actionsradien.
Vid pelarborren var det dels väldigt trångt och dessutom hade jag bara en 45 graders böj kvar så det räckte inte... Går nog att pilla dit böjar i ett senare skede om man vill.

Har försökt fila ner kanten i dessa övergångar men har nog trott/tänkt att dessa slangstumpar inte påverkar så mycket. Att montera 90-graders böjar i plast "känns" sämre.

Brukar använda 45 grader max. Sätter två för 90.

Jo, jag har gjort så vid cyklonen, två 45-böjar och en liten 20-30cm lång rörbit. Blir nog väldigt mycket bättre än en enkel 90-böj. Tyvärr har jag en massa andra rör till element och annat att bråka med så det är svårt att bygga helt optimalt - därför var slangen smidigare. Skulle vara kul att veta hur mycket det inverkar på flödet så man kan göra avvägda val.

Det känns som att det är bra flöde överrallt men ännu bättre är väl aldrig fel.

Också på gång, kör 50 mm rör och slang från Hornbach som passar grymt bra !
Måste fixa till med sug-avstängning , idag kopplar jag bort slang och sätter på blindlock.
Kolla in mina hemmasnickrade rörfästen!
Undra hur mycket flödet stryps av min 90-graders krök ???

sug ansl såg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vinkel sugrör.jpg
Skapa konto

@woodrat: hittade du slangen på Hornbach också? Vad är det för en?
Hur har du löst inkopplingen till sågen? Jag är på gång att koppla in min såg och just nu lutar det åt en bunke silvertejp. Du kanske har en syggare lösning?

jac skrev:
@woodrat: hittade du slangen på Hornbach också? Vad är det för en?
Hur har du löst inkopplingen till sågen? Jag är på gång att koppla in min såg och just nu lutar det åt en bunke silvertejp. Du kanske har en syggare lösning?
Om jag inte minns fel var det en slang-adapter med GCM10SD´n.. jag har en liggande iaf, som jag inte kan påminna mig jag köpt lös. :)

Japp slangadapter följde med men även den andra vinklade anslutningen.
Jag har kört 38mm slang som jag anpassat med egentillverkade förminskningar ( hålsåg 38mm för inre hålet och bandsåg/slip för att få till ytterdiametern).

20140908_210351.jpg
Skapa konto

20140908_210403.jpg
Skapa konto

Jag har bara en 90 graders adapter till min GCM 12 JL som inte ändrar dimensionen. Jag vill kunna använda en grövre slang än avsett, i första läget Festools 50 mm slang och senare eventuellt 50 mm avloppsrör. Jag tyckte det såg ut som om slangen på bilden kunde vara grövre än vad Bosch hade tänkt sig.

EDIT:
Tack för bilderna som kom medan jag skrev så sakta..

Redigerat:
De vita rören smälte ju in klart bättre, synd att inte Hornbach finns häromkring... ;(

Tror inte 90-böjar är särskilt bra du skulle lätt kunna fixa 2x45 istället utan att vli av med alltför mycket plats.

Var inne på att bygga fästen själv men så såg jag de där på Biltema av en händelse. De är riktigt smidiga med snäppfäste som är svårt att få till själv.

De "vita" rören var inte vita från början :D (gråa var dom, men penseln åkte fram - ville inte förstöra ljust-terapin i snickarboa).

Aha, vad skönt att jag inte missat nåt!
Får se om jag tar mig råd till ett par burkar silikatfärg (håller ju till i källaren) så kanske mina blir vita ihop med väggen...

Biltema har ju vita 40mm rär men det kändes dumt att gå ner i dimension.

Liten uppdatering.

Behövde en flexibel slang till en ny maskin som jag redan förberett rördragningen till, fick tips av en kollega på jobbet att Bauhaus hade diverse slangar som metervara. Provade därför att besöka mitt lokala varuhus och där fanns en väldigt följsam och trevlig slang för 39.95kr/m. De kallar slangen "dammteknikslang" eller något liknande.

Slangen är 42-43mm i yttermått så den är något större än standardslangarna från Kärcher/Festool.

Av en händelse gick jag även förbi avdelningen med avloppsrör eftersom jag sett att olika kedjor har lite olika utbud. Hittade där en väldigt trevlig övergång mellan 50mm (som jag använt) och 40mm avloppsstam. Denna visade sig slangen passa i med minimalt glapp omkring. Passningen mot 50mm rör var dessutom utan gummimanschett vilket verkar synnerligen opraktiskt om man skall ha vatten stående i rören men perfekt för mitt användande då den satt väldigt tight runt ett 50mm rör - perfekt som "kontakt" för dammsugarslangar.

Dammanslutning.jpg
Skapa konto

• Gilla
vectrex
  • Laddar…
Litet trådlyft...

Måste tipsa om att övergången som jag nämner ovan passar alldeles perfekt i slangkopplingen på Kärcher MP 5.600, upptäckte detta av en händelse när jag skulle köra kap/gersågen utanför verkstaden. Det är i princip "sugpassning" med den kopplingen om ni ursäktar ordvitsen...

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.