Det var alltså något i stil med avloppsrör, förminskning 50 till 40 mm (88467)?

Och ser jag rätt i den första bilden, du har kapat förminskningen i två? Jag tänkte första att du satte spjäll mittemellan en "naturlig" rörkoppling :)
 
Redigerat:
Tänker du på "kontakten"? Biltemas modeller har nog tätning på båda sidor så då måste du nog modifiera dem lite för att få till det.

Spjällen är byggda med vanliga 50mm rör, har kapat dem precis efter kopplingen så det är koppling på ena sidan spjället och rör på den andra så att man kan bygga vidare som man önskar.
 
badtastex skrev:
Tänker du på "kontakten"? Biltemas modeller har nog tätning på båda sidor så då måste du nog modifiera dem lite för att få till det.
Jag trodde du hade använt precis en sån och ryckt gummitätningen men då hade jag fel :( Är det bara en annan variant/fabrikat du har använt eller är det en helt annan artikel (t ex slangövergång för dammsugare)?

badtastex skrev:
Spjällen är byggda med vanliga 50mm rör, har kapat dem precis efter kopplingen så det är koppling på ena sidan spjället och rör på den andra så att man kan bygga vidare som man önskar.
Aha då är jag med. Det är alltså muffen till ett 50 rör och inte en förminskning jag ser i bild två från vänster. Tack :)

Visa bilaga 122264
 
Lime113 skrev:
Jag trodde du hade använt precis en sån och ryckt gummitätningen men då hade jag fel :( Är det bara en annan variant/fabrikat du har använt eller är det en helt annan artikel (t ex slangövergång för dammsugare
Jag är faktiskt lite förbryllad vad det är för produkt, utan tätning är den ju inte vidare lämplig för vatten. Hittade den av en slump på Bauhaus och de kallade den för övergång. I Linköping låg denna ihop med övriga avloppsprylar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Dags för en uppdatering då jag håller på med lite experiment för att få till automatiska ventiler. Det blir lätt så att man springer runt mellan maskinerna och gör små snabba saker och helt plötsligt upptäcker man att man kört kap/gersågen utan att först öppnat ventilen. Detta leder snabbt till dammkaos och det vill man ju helst undvika.

Har klurat ett bra tag på vilken lösning som passar bäst för automatiska spjäll och det landar till slut i att pneumatik är det lämpligaste - åtminstone givet den design på spjäll som jag använt. Det är dock lite av en tröskel att ta sig över att börja med just pneumatik.

Har över en tid köpt på mig ventiler, aktuatorer och en regulator så nu har jag inga ursäkter längre. Det visade sig dock att "småkrafset" som kopplingar och flödesbegränsare var väldigt dyrt på Elfa så dessa har jag fått beställa på Ebay i efterhand.

För att bestämma vilken ventil som skall öppnas bestämde jag mig för att dedikera ett vägguttag till varje ventil och mäta strömmen som dras i uttaget, om strömmen överstiger ett visst värde så öppnas ventilen annars hålls den stängd. När en ventil väl öppnats så låter jag den vara öppen en viss tid efter att lasten kopplats bort för att låta dammsugaren tömma kanalen. Strömmen mäts genom en mättrafo för att få maximal isolation mellan nätspänningen och min lilla mätelektronik. I princip är det samma lösning som jag använde för att få autostart på spånsugen (https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-automatik-och-roerdragning-foer-spansug.245992/)

Pneumatiksystem med regulator, ventil, aktuator, mätelektronik, och elluttag för automatiska ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För en ventil behövs (från vänster i bilden ovan):
1. Regulator, aktuatorerna gillar inte mer än 2 bar så denna är ställd på 1bar (räcker med en i hela systemet).
2. Ventil med flödesbegränsare/ljuddämpare - billig ventil från dx.com plus flödesbegränsare från Ebay.
3. Billig aktuator, 60mm rörelse från Ebay.
4. Mätelektronik med mättrafo DL-CT1005A (Hittade inte trafon som jag fick tips av dig om @phl),
5. Enkelt elluttag med uppdelad där fas eller nolla går igenom trafon.

Mätelektroniken är i princip bara två operationsförstärkare och en FET som klarar av strömmen genom ventilen (~250mA/12V). Ville ogärna "krabba" med något programmerbart. Två saker kan ställas in med trimpottar - tröskelvärdet för vilken ström som aktiverar ventilen och hur lång "eftergångstiden" skall vara.

Hittade tyvärr ingen aktuator med "rätt" slaglängd till bra smålänningspris så det fick bli en liten anpassning för att passa mina befintliga ventiler. Fästena till aktuatorn är 3D-printade då det kändes svårt att använda den "vanliga" infästningen i änden på aktuatorn.

Automatisk ventil med pneumatisk aktuator, mätelektronik och anslutna slangar för dammhanteringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som kvarstår är väl i princip att bygga flera (har ju tre ventiler i det här rummet) och fundera på hur man skall göra för "generell städning" när man kanske vill aktivera dammsugaren för att städa. Dessutom behöver ju det hela byggas in i någon bra och säker inkapsling som gör att man kan få till rätt isolation och skyddar elektroniken.


Edit: Videosnutt
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Pysslarn och 10 till
  • Laddar…
Det här projektet har verkligen tagit lång tid, nu får jag tacka @Ezcobar som fick lite fart på mig så jag kunde bygga klart det.

Gjorde en enkel ELCAD för sensorkortet och beställde från Kina för några månader sedan, fem kort för runt femhundringen var rätt ok med montering och allt klart. Monterade själv dit kontakter och själva mättrafon.

Byggde in tre kort i en apparatlåda tillsammans med en 12V DIN-nätdel. Sedan lät jag matningen till tre separata uttag gå igenom sense-transformatorerna. Själva ventilerna sitter sedan ganska nära själva aktuatorerna. Matningen med 4mm slang kanske inte är det allra bästa över längre avstånd så eventuellt får jag byta till lite större slang framöver.

Spänningsmatningen till systemet kommer direkt från grovdammsugarens uttag och de tre korten drar inte tillräckligt mycket för att trigga dammsugaren. När strömmen till ett uttag ökar (inställbar trigpunkt) startar dammsugaren och respektive sensorkort se till att dra solenoiden på rätt ventil. När maskinen startar går en eftergångstid igång som är lite längre än dammsugarens (inställbart).

Apparatlåda med tre ELCAD-sensorkort, kontakter, mättrafo och 12V DIN-nätdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY-installation av sensorkort i apparatlåda med 12V nätdel och slangar monterade under en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar anslutna till ett sensorkort monterat på en vägg över isolerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av 4mm slang försedd med sensor, fäst vid taket, leds nära ventilaktuatorerna i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 8 till
  • Laddar…
Jag fattar ingenting men är dödligt imponerad; keep up the good work!

//Ronnie
 
  • Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
Tack, var det för dålig förklaring?
 
B badtastex skrev:
Tack, var det för dålig förklaring?
Nejdå, inte alls! Det är bara det att jag är helt stenålders när det gäller teknik och elektronik (och en hel del annat också) så för mig var din text bara alfabetssoppa men som jag förstår det får du det att funka och det är ju suveränt. Och jag blir imponerad för jag förstår att det finns en hel del avancerade lösningar med i bilden också, även om jag inte förstår dem. Men det har ingenting med din förklaring att göra.

Snyggt jobbat, helt enkelt!
//Ronnie
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Mycket intressant! Pneumatik istället för linjärmotor på el gör att man måste ha det där parallella tryckluftssystemet. Hade du redan en kompressor som alltid stod på eller är det något du också lagt till (har såklart läst tråden men inte sett någon diskussion kring det)?

Själv är jag väldigt intresserad av att bygga något liknande, men har ingen permanent tryckluftsinstallation. Kanske man kan använda en sån där liten 12V kompressor som man kan blåsa upp bildäck med till detta?
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Ja det är förstås en komplikation men dessa aktuatorer kostade ungefär 5$ styck och ventilerna runt 10$. Då slang och småprylar som behövs är relativt billigt om man handlar på Ebay så blir priset per ventil väldigt lågt. Tror kanske att det är svårt att hitta linjärmotorer till så lågt pris..?

Jag har en tystgående kompressor som står i en skrubb på andra sidan väggen så jag satte tryckregulatorn där och drog slangen genom väggen.Trycket som behövs är låga 3bar just nu (fick justera upp när jag förlängde slangen) och något stort flöde lär väl inte behövas. Nackdelen med små 12V kompressorer är väl att de ofta saknar en tank och det blir ju lite jobbigt...

Edit: Snabb sökning på Ebay gav mig flera träffar i ungefär samma prisklass (~300kr/ventil) men dessa billiga aktuatorer har ju endast 14mm/s vilket gör att det tar 4-5s att öppna en ventil. Det är ju lite långsamt kanske? En annan nackdel är att de drar mer ström än de pneumatiska ventilerna.
 
Redigerat:
De där strömtransformatorerna, är de tillräckligt bra för att man ska kunna mäta med dem? Har letat lite efter mättrafar men hittar bara för 500+ kr.
 
Det går nog bra men enklast är nog att bygga något som har en viss triggernivå. De tål enligt specifikationen 10A och ger då max 5mA ut. Minsta lasten är 250ohm.

https://www.ebay.com/itm/DL-CT1005A...rmer-sensor-current-transformer-/331796477420

Det verkar finnas en hel del mättrafos som man kan dela på som kanske är ännu lämpligare men någon form av mätförstärkare är nog ändå att föredra om man vill få till någon mätnoggrannhet. Vad är det du vill göra/mäta?
 
Jag vill mäta hela husets momentanförbrukning per fas. Det sitter dock redan strömtransformatorer vid huvudsäkringarna som jag inte vet vad de används till. Förmodlingen lastbalansering till elpannan. Tänkte att man kanske kunde tjyva in sig där på något sätt.
 
Det tror jag nog att du kan utnyttja. Om du kopplar ett motstånd parallellt med transformatorn har du något att bilda en spänning över sedan kan du likrikta denna spänning antingen med enbart en diod eller diodbrygga och därefter glätta spänningen med en kondensator.

Du kommer nog att kunna få något hyfsat linjärt och sedan kanske du kan kalibrera dig mot en riktig tångamperemeter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.