spåntunnan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Spåntunnan"
Bilden tagen från bilen utan att titta...

. ... Jag trodde mig sett att det satt en cyklon på taket, men antingen minns jag fel eller så syns den inte från denna vinkel..

Jo den syns...till vänster om den höga skorstenen på taket. Men sedan om det är den du menar . Det vet jag ej däremot:)

Haha men det känns som att problemet snarare är tömning snarare än dålig cyklon :p Tack för ett gott skratt!

Provade min DD idag, skönt att allt följde med, bara att dra åt några bultar och tejpa på en metallremsa så var det klart.
Ska riva ett badrum på ca 5kvm golv, gipsade väggar, golvet ska sågas ur mm, ska bli intressant att se hur mycket som kommer i påsen i dammsugaren.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
Provade min DD idag, skönt att allt följde med, bara att dra åt några bultar och tejpa på en metallremsa så var det klart.
Ska riva ett badrum på ca 5kvm golv, gipsade väggar, golvet ska sågas ur mm, ska bli intressant att se hur mycket som kommer i påsen i dammsugaren.
Du menar skruvar och inte bultar antar jag :) #besserwisser
Kul att höra att du har fått ihop allt. Dela gärna hur bra den filtrerar :)

Samt bilder.... vi vill se bilder på underverket.

Körde min kina-cyklon "mobilt" för första gången idag. Användningen var likt ninos att rensa ett badrum på sågspån och puts som man tyckte det var bra att isolera bort ljud med förr. Det var ganska drygt att skopa ur spånet för hand men jag tror ändå att jag tjänade tid på det då jag flyttat bort nio säckar innan jag började dammsuga. Dammsög bort ytterligare två säckar vilket krävde 7-8 tömningar av jula-spannen.

RensningCyklon.jpg
Skapa konto

badtastex: Har tre Jula-hinkar, ett lock och en turbo som väntar på att bli ihopmonterade :p Det fungerade bra för dig eller?

Visa bilaga 20160504_075851.jpg
Dammsugare och DD
20160504_075917.jpg
Skapa konto

Innehållet i hinken, känns inget i påsen skulle ha tagit en papperspåse istället så hade jag kunnat snitta den för att se, nu kör jag med tyg eller vad det är och dom är för dyra för att öppna :D

Lime113 skrev:
badtastex: Har tre Jula-hinkar, ett lock och en turbo som väntar på att bli ihopmonterade :p Det fungerade bra för dig eller?
Ursäkta att jag inte svarat förrän nu...

Funkar absolut finfint, dock blir påsen lätt full när man kravlar runt på vinden och råkar välta tunnan med cyklonen. ;)

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
hyggabus skrev:
[bild]
"Spåntunnan"
Bilden tagen från bilen utan att titta...

. ... Jag trodde mig sett att det satt en cyklon på taket, men antingen minns jag fel eller så syns den inte från denna vinkel..
Några kilometer från Fagersta?

Välgrej!
Köpte en turbo cyklon på aliexpress o tesatde lite snabbt på centraldammsugaren nu, hade bara en liten plåthink som behållare men ska bygga en större på typ 100l nu när jag sett att det funkar.
Rengjorde dammsugaren först och sög sen upp ca 20 l blandat slipdamm från spackel och sågspån o sånt som blir på golvet vid rnoveringar, hamnade i princip ingenting i dammsugaren. grymt imponerad att en så simpel o billig grej kan fiunka så bra.

image.jpeg
Skapa konto

Köpte ett sånt här idag. En lokal kille sålde nya 60l stålfat för 200kr. Med avtagbart lock. Så till er som letar efter ngt liknande håll ut. Det dyker alltid upp på blocket eller dyligt.

• Gilla
frisse007
  • Laddar…
"Några kilometer från Fagersta?"
yes, strax söder om.

• Gilla
ironpower
  • Laddar…
Här är min sammanställning av konsoler och modus operandi.

Köpet
Min annons är tyvärr borta nu men köpte tre av motsvarande kit (ebay)
Liknande kan även rekommenderas (ebay).

För den som är intresserad hur den ser ut på insidan så bifogar jag en bild. Själv trodde jag det skulle vara två separata trummor som bildade kanaler men icke.

IMG_20160508_071745.jpg
Skapa konto

Sammanfattning: Likt många andra har jag använt mig av två plasthinkar med ett lock från Jula, en förstärkning (OSB) på locket, fyra träskruvar, latexfog (som lim och tätning), två gummipluggar från Jula (32-40 mm mot 50 mm rör, blå).

1. Fick med ett klistermärke med min cyklon som fungerade som måttmall för hur stort jag behövde såga/borra/fräsa tillsammans med skruvhål. Tänkte hålsåga i lock och lockförstärkning men min sats gick bara upp till 67 mm (tror 75 mm behövdes). Använde därför istället fräsen för att ta ut ett hål (hjälpmedel från Axminster).

IMG_20160508_091449.jpg
Skapa konto

Lockets centrum satt på fräsbasen med offset.

IMG_20160508_091454.jpg
Skapa konto

Slog på fräsen och roterade locket försiktigt runt som en pizza :)

IMG_20160508_091557.jpg
Skapa konto

Gick bättre än förväntat.

Gjorde likadant med lockets förstärkning i en OSB-spillbit. Min rekommendation är att gärna göra kvadraten så stor som möjligt.

IMG_20160508_091940.jpg
Skapa konto

IMG_20160508_091945.jpg
Skapa konto

2. Tog isär allt och la på latexfog. Som syns i bilden hade jag förborrat skruvhålen och testat att skruva på innan jag tätade ihop allt.

IMG_20160508_093940.jpg
Skapa konto

3. Började att limma ihop tunnorna längs kanterna men insåg att det var helt fel. La därför en del vertikala strängar på tunnornas väggar.

IMG_20160508_093441.jpg
Skapa konto

IMG_20160508_093529.jpg
Skapa konto

IMG_20160508_093657.jpg
Skapa konto

4. Tätade även mellan lock och cyklon.

IMG_20160508_094342.jpg
Skapa konto

5. Provkörning

IMG_20160514_114745.jpg
Skapa konto

IMG_20160514_114836.jpg
Skapa konto

IMG_20160514_114851.jpg
Skapa konto

Utvärdering: Jag rengjorde inte Kärchern perfekt från början men efter ett par kilo puts och sågspån så syns det en dammyta på insidan Kärcherns trumma. Lyckades även suga upp en plastförpackning (näsdukar) som lyckades ta sig in och lägga sig i öppningen till Kärchern så det tjöt. Samtidigt har jag inte fixat allt perfekt. Borde se över mina tätningar och pilla litet. Allt är inte perfekt men jag är väldigt nöjd. Ska bygga två stycken till men min fräsbas är trasig :(

• Gilla
-RB- och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.