ceson skrev:
Jag har inte några problem med detta utan har en ganska effektiv setup när det väl kommer till cyklonen. Vad jag försöker att säga är att i mitt fall så har jag en massa micropartiklar som yr runt i direkt anslutning till maskinen och som aldrig kommer till cyklon och filter i dammsugaren. Detta tror jag inte skulle avhjälpas med att jaga efter en cyklon med flashig beteckning utan jag tror i min enfald att skillnad i effekt på dessa små cykloner är marginell oavsett turbodekal och annat.Jag skulle hellre lägga det krutet på att fixa ett filter som renar den luften jag andas in.:)
12129937-origpic-c0ce6f.jpg ;)

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Ja just det att jag aldrig tänkt på mask:eek: Eller så kanske det är så att jag vill försöka att eliminera just den biten;)

Manitoba skrev:
Hittade denna på Aliexpress som verkar ha en lite annorlunda design, framförallt invändigt. Någon som testat?
Jag har haft en hemma ett tag men inte testat den än men jag kanske får göra ett ryck och montera den på en tunna och jämföra med min "Turbo model"

Ceason det låter som om att din dammsugare/spånsug inte är anpassat för det du använder den till. Om det vid vanlig användning sprutar spån överallt så är det följande fel. För liten luftvolym på sugen, fel dimensionerad spånstos. Och båda två är mer eller mindre standard fel på hobbymaskiner och för den delen även på professionella maskiner.

Fånga spånet där det tillverkas först innan man börjar diskutera dammfilter i taket eller vart man väljer att placera den.

Var någonstans har jag skrivit att det sprutar spån överallt? Jag har inga problem med att ta hand om spånet. Det är dom riktigt små partiklarna jag vill komma åt eftersom jag inbillar mig att det hamnar en del av det i lungorna.
Om det är så att jag uttrycker mig oklart och överdriver problemet så ber jag om ursäkt. :confused:

Ceson, jag tror vi pratar förbi varandra. det jag försöker säga är att en vanlig hushållsdammsugare bör rena luften tämligen effektivt med sina filter. Om den är tyst, vilket många hushållsdammsugare är, kan den i princip gå hela tiden du är i verkstaden. Den bör tvätta rätt många liter luft per minut. slangen är visserligen tunn men hastigheten hög. Att dess insugspunkt råkar vara den anslutna maskinen borde spela mindre roll i sammanhanget. fint damm "hänger" ju still i luften. Att det sitter en cyklon i serie som tvättar större partiklar har inte något med saken att göra.

hyggabus skrev:
Ceson, jag tror vi pratar förbi varandra. det jag försöker säga är att en vanlig hushållsdammsugare bör rena luften tämligen effektivt med sina filter. Om den är tyst, vilket många hushållsdammsugare är, kan den i princip gå hela tiden du är i verkstaden. Den bör tvätta rätt många liter luft per minut. slangen är visserligen tunn men hastigheten hög. Att dess insugspunkt råkar vara den anslutna maskinen borde spela mindre roll i sammanhanget. fint damm "hänger" ju still i luften. Att det sitter en cyklon i serie som tvättar större partiklar har inte något med saken att göra.
Jag har själv uppsättningen med en dammsugare kopplad till en cyklon och ansluten via rörsystem till flera olika maskiner. Det stora problemet med att köra dammsugaren längre stunder är att den värmer upp boden rejält. Nu på sommaren kan man ju ha dörren öppen (inte sent på kvällen då jag riskerar störa grannar) men på vintern tar det max 1h att värma upp boden från 15-16 (som jag har normalt) till 21-22. Det är alldeles för varmt när man jobbar tycker jag.

Har beställt mig en "kina-cyklon" och ska bygga upp ett litet spånsystem i min lilla bod.

Men var får man tag på prisvärda spjäll och adaptrar?

Gri11en skrev:
Har beställt mig en "kina-cyklon" och ska bygga upp ett litet spånsystem i min lilla bod.

Men var får man tag på prisvärda spjäll och adaptrar?
Det finns många referenser och länkar längre upp i tråden. Själv gillar jag Vectrexs rörsystem, titta gärna på den.

ironpower skrev:
Jag har haft en hemma ett tag men inte testat den än men jag kanske får göra ett ryck och montera den på en tunna och jämföra med min "Turbo model"
Ja ett jämförande test hade ju inte varit fel :). Man kan nog ändå gissa att prestandan är ganska likvärdig.

hyggabus skrev:
Ceson, jag tror vi pratar förbi varandra.
Jag tror också att vi pratar runt varandra och köper helt ditt resonemang. Jag har provat att vid dammiga arbetsmoment låta dammsugaren gå på manuellt (ingen hemdammsugare dock) och tyckte inte att det spelade någon större roll. Jag har ett ganska litet utrymme på vinden att jobba i och när solen lyser så ser jag hur mycket partiklar som hänger kvar i luften och där blir stundtals ganska varmt så att bära mask längre stunder är inte så trevligt.

Nu var det inte min mening att gå OT och göra om detta till en filtertråd för mig. Anledningen var att belysa att vi skall vara rädda om oss och tänka på de faror som man lätt förbiser, det är lätt att stirra sig blind på cyklonen och tro att den löser alla problem. Jag tror dock att skillnaderna på dessa små cykloner är marginell och efter att kollat massor av filmer om cykloner och andra lösningar så drar jag slutsatsen att alla jag sett oavsett namn och pris gör det dom är avsedda för, avskiljer spån och sparar påsar och filter i sugaren.

Eftersom jag har en som jag bedömer av bilden i post 291 tillhöra generation ett och denna avskiljer allt spån och släpper igenom minimalt med damm så därför tror jag att det inte genererar någon markant skillnad i att köpa någon värstingmodell, därför mitt uttalande om att lägga detta krut och en del av pengarna som sparas in på påsar och filter på som du säger en dammsugare med bra filter och att försöka fånga det friflygande dammet som vi riskerar att andas in istället.

Nu är detta en hel vetenskap som jag inte behärskar på något vis men har kommit upp i sådan ålder att jag får betala för de genvägar jag tog när jag var 20-30 och odödlig och därför numera försöker att tänka ett varv till.
Tack för er input på mitt svammel:)

• Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
Cyclonebox v1.2

Ny målad i lite färg jag haft stående.
V1.0 till höger

image_58.jpeg

Har gjort den i samma size som en systainer

image_59.jpeg

Avtagbart lock

image_61.jpeg

Har målat insidan o tätat med fönsterlist

image_62.jpeg

Nu till uppgraderingen! Cyklonen får plats i lådan. Vilken gör att tar mindre plats i transporten

image_65.jpeg

Baksidan på lådan med plexiglas

image_63.jpeg

Så nu går det o stapla på den

image_64.jpeg

Mvh Erik

Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
Kul!

Varför inte göra den av en systainer, så det blir fulländat? ;)

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Paj tunna och excenterslip

Slipade trapp inför lackning nyligen och upptäckte några intressanta grejer.
Nu när cyklonen min fungerar så kopplade jag givetvis in den på excenterslipen för att bli av med så mycket damm som möjligt. Detta ledde till två intressanta saker

1. Redan från början kan en excenterslip på högvarv leva sitt eget liv (dra åt olika håll) men med ett rejält sug så fullkomligt sugs den ner i golvet. Litet airhockey känsla  Det vanliga trycket nedåt kunde reduceras och blev i vissa fall snarare en lyftkraft.

2. Vid något tillfälle satte väl trappan stopp för suget in i excenterslipen vilket ledde till att cyklontunnan imploderade :(

Nästa gång öppnar jag säkert något lufthål för att reducera suget. Har ni andra erfarenhet av det första eller det andra när det gäller just slipmaskiner? I fallet såg kan jag förstå att man vill suga så mycket som möjligt för att få bort allt.

IMG_20160523_170628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.