206 008 läst · 560 svar
206k läst
560 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Jo, en tätning får man sätta dit, antingen en u-formad att sätta över kanten på själva tunnan, eller i locket t.ex. en E-profil tätningslist.
Nu har jag inte en sådan till min cyklon, men jag skulle tro att locket sugs fast rätt ok när dammsugaren går. Vill man ha stabilitet i övrigt får man fixa något, t.ex. tre-fyra lucklås skulle nog funka ypperligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049/#/60045656
Nu har jag inte en sådan till min cyklon, men jag skulle tro att locket sugs fast rätt ok när dammsugaren går. Vill man ha stabilitet i övrigt får man fixa något, t.ex. tre-fyra lucklås skulle nog funka ypperligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049/#/60045656
Mina cykloner, 2 st, kom i onsdags. Tjänsteresa gjorde att jag inte hämtade ut dem förrän idag. Ikväll skulle julgranen kläs, så jag har inte hunnit kika så mycket på dem. Mer info kommer.
Tyvärr blir det då ingen gratis utdelning av cykloner eftersom det bara var 2
Tyvärr blir det då ingen gratis utdelning av cykloner eftersom det bara var 2
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Mm samma här.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Sådär då kom cyklonen till slut. En ganska liten pjäs mot vad jag hade föreställt mig. Enda funderingen nu är varför jag inte provat tidigare. Wow. Vilken grym funktion.
Ska 3dprinta lite adaptrar till mina stationära verktyg men även när jag körde med silvertejp runt prylarna så funkade det jäkligt bra. Först tömde jag ut en asksug som sugit upp ca 4kg mdf damm och det la sig fint i botten på tunnan (dock ett ganska tjockt lager också mot väggarna på tunnan). Sedan sög jag spån från min stationära rikt/planhyvel och det funkade också kanon. Det är så pass lätt att suga upp att jag trodde mycket skulle åka vidare till festool midin men det stannade snällt kvar i tunnan. Jag har inte gjort några seriösare tester än så men det verkar funka kanon.
Dock så gjorde jag misstaget att ta en alldeles för klen metalltunna. Provade sätta handen för slangen och shloops sa det så var det bucklat och fult. Så jakten fortsätter på en bra tunna.
Ska 3dprinta lite adaptrar till mina stationära verktyg men även när jag körde med silvertejp runt prylarna så funkade det jäkligt bra. Först tömde jag ut en asksug som sugit upp ca 4kg mdf damm och det la sig fint i botten på tunnan (dock ett ganska tjockt lager också mot väggarna på tunnan). Sedan sög jag spån från min stationära rikt/planhyvel och det funkade också kanon. Det är så pass lätt att suga upp att jag trodde mycket skulle åka vidare till festool midin men det stannade snällt kvar i tunnan. Jag har inte gjort några seriösare tester än så men det verkar funka kanon.
Dock så gjorde jag misstaget att ta en alldeles för klen metalltunna. Provade sätta handen för slangen och shloops sa det så var det bucklat och fult. Så jakten fortsätter på en bra tunna.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på hur jag löste det i garaget för inspiration. Har den alltid under bordet, permanent slang som går upp till taket ovanför bordet. En 15l gammal asksugs hink som blivit modifierad.
Enkelt att plocka bort ct21:an om så skulle behövas, går en 1,5m lång 50mm slang mellan dem utan kopplingar, passade perfekt i både dammsugaren och cyklonen.
Fick min i veckan.. försökte skruva fast den i locket på en Jula-hink, men det blev inge vidare tätt fast ja hade egentillverkad gummipackning emellan... tills jag insåg att jag måste göra en distans (av tex plyfa) och sätta på insidan av locket.
Har varianten med fläns/stos med 4 hål i.
Blir morgondagens projekt.
Har varianten med fläns/stos med 4 hål i.
Blir morgondagens projekt.
Efter mina erfarenheter med Jula-hinken så kommer du att behlva två hinkar som du limmar ihop, annars är det risk att dammsugaren drar ihop hinken. Det var i alla fall vad som hände med min kärcher dammsugare.
Limmar ihop, menar du i varandra, för extra stabilitet eller på något annat sätt?badtastex skrev: