Limma ihop dem i varandra alltså, jag drog på silikon på utsidan av den ena hinken och tryckte ner den i den andra. Även om inte silikonet fäster perfekt så blir det ju så att dammsugaren måste skapa kraft som motsvarar att dra ihop två hinkar för att de skall kollapsa vilket inte hänt med min Kärcher 5.600.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Noterar att Rutlands har rea på Dust Deputy-kittet. Se det som en fallback om ni inte får rätt på kinacyklonerna, altenativt som morot för att få rätt på dem :)

Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Limmar ihop, menar du i varandra, för extra stabilitet eller på något annat sätt? :)
Jo. Kladda tex silikon på insidan av en hink och sätt ner den andra i den första så att säga. :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det blir en fruktansvärd belastning på hinken kan jag tala om. Jag har ju byggt en lite större behållare utav 12mm konstruktionsplywood. Det knakar betänkligt i den (och man kan se hur sidorna buktar inåt) när jag täcker för insuget med min Nilfisk grovis som sugare.

Numera har jag övergått till en 1600W Electrolux ultra silencer vanlig hushållsdammsugare och den har en enorm förmåga att bygga upp undertryck. Helt övertygad om att den skulle kunna få min plywoodbehållare att implodera om jag bara täckte för insuget tillräckligt länge!

Anledningen till hushållssugaren är att jag kom över en sådan gratis och den är oerhört tyst jämfört med grovsugaren. Suger ungefär lika bra (kanske lite lite sämre) men klarar tryckfall mycket bättre. Eftersom i princip allt damm tas bort av cyklonen så tänker jag att den borde klara sig länge trots allt bös som den suger upp.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har nån utrangerad Electrolux ståendes i garaget också, tänkt att ha till bilarna och liknande, trots CTL26an.. :)
Men den kanske blir bra som cyklonsug, och ev. statiska problem som det pratas om (cyklon/Festool Midi) i en annan tråd här kan undvikas.

DSC_0347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som nåt som skulle kunna generera moonshine..

DSC_0349.jpg
Skapa konto

Sågade till en fläns till insidan.

DSC_0350.jpg
Skapa konto

Testresultat utan några slangklämmor, höll bara in CTL slangen i cyklonen och tätade lite med handen, Electroluxslangen satt bra upptill. Locket på hinken var ditsatt men inte ihoptryckt med tysk precision, men jag provade och hålla för sugslangen en kort stund och hörde hur hinken började dra ihop sig - sjukt och imponerande. :)
Skippade gummipackningen mellan cyklon och lock.

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som att du använder D27-slangen mellan dammsugare och cyklon? Den stryper flödet något enormt. Så mycket att det är helt förkastligt dåligt :(

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
phl skrev:
Ser ut som att du använder D27-slangen mellan dammsugare och cyklon? Den stryper flödet något enormt. Så mycket att det är helt förkastligt dåligt :(
Var bara för och se om och hur det funkar. :)
Blir en 50 slang o prova med.

DSC_0353.jpg
Skapa konto

Just ja, sa jag att jag är utbildad elektriker...
Men nu är den strömsatt.
#raggarlösning :)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Bara en tanke. Jag har en CV mini och där sitter dammsugarslangen på toppen av cyklonen och anslutningen till verktygen på sidan. Jag ser på bilden av på din sitter slangarna tvärt om men det kanske skall vara så. Eller så ser jag fel. Eller kan det vara så djävligt att jag monterat fel, hur som min fungerar riktigt bra😀

Fredrik

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skarpsynt amatörfixaren! Visst ska det vara som du beskriver, skit IN på sidan, ren luft UT i toppen!

• Gilla
amatörfixaren
  • Laddar…
Då har man lärt sig nåt igen! (y)
-Tack!

• Gilla
amatörfixaren
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Då har man lärt sig nåt igen! (y)
-Tack!
Funkade den med slangarna i fel hål? :x

Ser nu att Jula lokalt och i närheten verkar ha slut på både 50 och 100mm slang...
Förslag mottages tacksamt på andra likvärdiga ställen att handla på eller beställa från.

FredrikR skrev:
Ser nu att Jula lokalt och i närheten verkar ha slut på både 50 och 100mm slang...
Förslag mottages tacksamt på andra likvärdiga ställen att handla på eller beställa från.
Jag har några meter 50-slang från Felder. Skicka PM. I övrigt tycker jag att jag fick goda resultat med 50 mm avloppsrör. Kanske bättre faktiskt. Men det är opraktiskt vid tömning.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.