890 966 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du får garanterat det läkemedel som din läkare har skrivit ut, men det finns ingen garanti för att du får det varumärke som läkaren har skrivit ut.M mickef skrev:
OT men här läser de flesta intresserade av ämnet.
Hoppas mod låter oss låna tråden och diskutera.
En intressant tanke är om vi lärt oss något av den här pandemin och om det kommer ett betydligt allvarligare virus om vi då kan hantera ett sådant.
Visst är SARS-CoV2 allvarligt men tänk om vi får en pandemi med typ Ebola effekt.
Alltså ett virus som har Ebola dödlighet men ändå sprids som coronan.
Jag tänkte på brister i skyddsutrustning till sjukvården, tillgång på mediciner, resurser typ respiratorer, personal mm.
Jag kommer ihåg alla jävla gamla tält man satte upp som var triage. Alla kass rutiner för att ta hand om de som anlände från andra länder. Vår ofullkomlighet till Lockdown osv.
Vi har fortfarande samma lagar som inte tillåter lockdown.
Och oviljan att anpassa sig till ett liv där munskydd och andra skydd ingår.
Vi hade till och med en statsminister som hittade på egna regler för att komma ut och julhandla.
Även en del andra högt ställda som inte följde rekommendationerna, inklusive Anders Tegnell som hade fest ihop med andra på en favorit krog.
Nej ta inte upp enstaka saker utan skulle vi kunna hantera en allvarligare pandemi bättre med erfarenheter av SARS-CoV2 pandemin?
Och för guds skull, bråka inte utan diskutera.
Jag har själv lärt mig en hel del för att undvika smittspridning.
Betydligt bättre jobba på distans och med verktyg som teams mm.
Hoppas mod låter oss låna tråden och diskutera.
En intressant tanke är om vi lärt oss något av den här pandemin och om det kommer ett betydligt allvarligare virus om vi då kan hantera ett sådant.
Visst är SARS-CoV2 allvarligt men tänk om vi får en pandemi med typ Ebola effekt.
Alltså ett virus som har Ebola dödlighet men ändå sprids som coronan.
Jag tänkte på brister i skyddsutrustning till sjukvården, tillgång på mediciner, resurser typ respiratorer, personal mm.
Jag kommer ihåg alla jävla gamla tält man satte upp som var triage. Alla kass rutiner för att ta hand om de som anlände från andra länder. Vår ofullkomlighet till Lockdown osv.
Vi har fortfarande samma lagar som inte tillåter lockdown.
Och oviljan att anpassa sig till ett liv där munskydd och andra skydd ingår.
Vi hade till och med en statsminister som hittade på egna regler för att komma ut och julhandla.
Även en del andra högt ställda som inte följde rekommendationerna, inklusive Anders Tegnell som hade fest ihop med andra på en favorit krog.
Nej ta inte upp enstaka saker utan skulle vi kunna hantera en allvarligare pandemi bättre med erfarenheter av SARS-CoV2 pandemin?
Och för guds skull, bråka inte utan diskutera.
Jag har själv lärt mig en hel del för att undvika smittspridning.
Betydligt bättre jobba på distans och med verktyg som teams mm.
Nej, men min erfarenhet är att ofta låter det: ”Det preparat din läkare skrivit ut har vi inte, men vi har ett annat precis likvärdigt med samma aktiva substans, som dessutom är mycket billigare”.M mickef skrev:
Och försöker man köpa något receptfritt som Alvedon, säger de: ”Du vill inte ha X istället?Det är precis samma sak fast billigare”.
Du kan tacka nej men får stå för mellanskillnaden.M mickef skrev:
Läkaren kan även skriva ut utan möjlighet till byte till (annan) generika.
Märk väl dock att det är extremt sällan läkare aktivt väljer bort generika, utan det handlar i regel om lathet, vana, namnet man sökte på osv.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/...akemedel/tryggt-byte-for-patienten#hmainbody4