Fairlane
Nu blir det lurigt att hålla reda på vem som är vem av ChrilleSch och ChristianSch...

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Exakt, gäller det inte alla?
Så om du får frågan vill du vill köpa originalet för 200 kr eller alternativet/generikan för 70 kr så väljer du medicinen för 200 kr?
Men ofta skiljer det dock bara några kronor.

P
C ChristianSch skrev:
Det är långt ifrån alla läkemedel som finns med i Läkemedelsverkets listor, även om de i princip är likvärdiga.
Hur motiverar Läkemedelsverket det?

P
M mickef skrev:
Jag utnyttjar inte vårdapparaten för nåt som avhjälps med Alvedon eller likvärdigt och kan kanske därför inte känna igen mig i dina erfarenheter. Om "min" läkare förskriver ett läkemedel förväntar jag mig att få det varhelst jag hämtar ut det.
Du får garanterat det läkemedel som din läkare har skrivit ut, men det finns ingen garanti för att du får det varumärke som läkaren har skrivit ut.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Nu blir det lurigt att hålla reda på vem som är vem av ChrilleSch och ChristianSch...
De kanske är bröder? :)

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är samma person bakom båda. En teknisk fabläs från min sida gjorde att jag numera agerar som ChristianSch. ChrilleSch är passé....

P pmd skrev:
Du får garanterat det läkemedel som din läkare har skrivit ut, men det finns ingen garanti för att du får det varumärke som läkaren har skrivit ut.
Jag har förmodligen bara "utsatts" för omutbara läkare som inte har definierat varumärke.

P
M mickef skrev:
Jag har förmodligen bara "utsatts" för omutbara läkare som inte har definierat varumärke.
Att läkare skriver ut generika är väl inte så vanligt? Att apoteken byter till generika är däremot ganska vanligt.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
optimum
OT men här läser de flesta intresserade av ämnet.
Hoppas mod låter oss låna tråden och diskutera.

En intressant tanke är om vi lärt oss något av den här pandemin och om det kommer ett betydligt allvarligare virus om vi då kan hantera ett sådant.

Visst är SARS-CoV2 allvarligt men tänk om vi får en pandemi med typ Ebola effekt.
Alltså ett virus som har Ebola dödlighet men ändå sprids som coronan.

Jag tänkte på brister i skyddsutrustning till sjukvården, tillgång på mediciner, resurser typ respiratorer, personal mm.

Jag kommer ihåg alla jävla gamla tält man satte upp som var triage. Alla kass rutiner för att ta hand om de som anlände från andra länder. Vår ofullkomlighet till Lockdown osv.
Vi har fortfarande samma lagar som inte tillåter lockdown.

Och oviljan att anpassa sig till ett liv där munskydd och andra skydd ingår.
Vi hade till och med en statsminister som hittade på egna regler för att komma ut och julhandla.
Även en del andra högt ställda som inte följde rekommendationerna, inklusive Anders Tegnell som hade fest ihop med andra på en favorit krog.

Nej ta inte upp enstaka saker utan skulle vi kunna hantera en allvarligare pandemi bättre med erfarenheter av SARS-CoV2 pandemin?

Och för guds skull, bråka inte utan diskutera.

Jag har själv lärt mig en hel del för att undvika smittspridning.
Betydligt bättre jobba på distans och med verktyg som teams mm.

• Gilla
4774
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Att läkare skriver ut generika är väl inte så vanligt? Att apoteken byter till generika är däremot ganska vanvanligt
Man kan inte skriva ut en substans. En producent måste väljas och då blir det i regel den som står överst i listan. Därför börjar många producenters namn på 1 eller A.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att läkare skriver ut generika är väl inte så vanligt? Att apoteken byter till generika är däremot ganska vanligt.
Vad byter de från?

J
M mickef skrev:
Vad byter de från?
Det preparat läkaren skrivit ut.

J Jonobe skrev:
Det preparat läkaren skrivit ut.
Inte utan mitt medgivande hoppas jag.

M mickef skrev:
Nej, men min erfarenhet är att ofta låter det: ”Det preparat din läkare skrivit ut har vi inte, men vi har ett annat precis likvärdigt med samma aktiva substans, som dessutom är mycket billigare”.

Och försöker man köpa något receptfritt som Alvedon, säger de: ”Du vill inte ha X istället?Det är precis samma sak fast billigare”.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Du kan tacka nej men får stå för mellanskillnaden.
Läkaren kan även skriva ut utan möjlighet till byte till (annan) generika.
Märk väl dock att det är extremt sällan läkare aktivt väljer bort generika, utan det handlar i regel om lathet, vana, namnet man sökte på osv.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...akemedel/tryggt-byte-for-patienten#hmainbody4

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.