J Jonobe skrev:
Du kan tacka nej men får stå för mellanskillnaden.
Läkaren kan även skriva ut utan möjlighet till byte till (annan) generika.
Märk väl dock att det är extremt sällan läkare aktivt väljer bort generika, utan det handlar i regel om lathet, vana, namnet man sökte på osv.

[länk]
Får jag mellanskillnaden om det är billigare?

B b8q skrev:
Nej, men min erfarenhet är att ofta låter det: ”Det preparat din läkare skrivit ut har vi inte, men vi har ett annat precis likvärdigt med samma aktiva substans, som dessutom är mycket billigare”.

Och försöker man köpa något receptfritt som Alvedon, säger de: ”Du vill inte ha X istället?Det är precis samma sak fast billigare”.
För apoteket eller mig?

M mickef skrev:
För apoteket eller mig?
Troligen för båda, men åtminstone för dig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Får jag mellanskillnaden om det är billigare?
Nej, billigare än det billigare alternativet som Apoteket erbjuder?

Du får ett recept med en viss medicin utskrivet. Du går till Apoteket och om de har det märke som står på receptet och det är billigast så är det vad du får.
Har de ett likvärdigt preparat som är billigare erbjuds du det, men kan tacka nej och envisas med att du vill ha det dyrare. Då får du stå för mellanskillnaden själv, dvs skattemedel används inte för att du ska få ett onödigt dyrt preparat.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Du får ett recept med en viss medicin utskrivet. Du går till Apoteket och om de har det märke som står på receptet och det är billigast så är det vad du får.
Har de ett likvärdigt preparat som är billigare erbjuds du det, men kan tacka nej och envisas med att du vill ha det dyrare. Då får du stå för mellanskillnaden själv, dvs skattemedel används inte för att du ska få ett onödigt dyrt preparat.
🙄

B b8q skrev:
Troligen för båda, men åtminstone för dig.
Jag börjar förstå, när jag får frågan så finns det pengar att tjäna?

Fairlane Fairlane skrev:

Nu tappade jag det igen.

C
optimum optimum skrev:
Och oviljan att anpassa sig till ett liv där munskydd och andra skydd ingår.
Vi hade till och med en statsminister som hittade på egna regler för att komma ut och julhandla.
Tror du att statsministern hade hittat på egna regler om det nu hade varit så farligt med Covid. Nej, bara ett exempel på att våra makthavare visste att det inte var så farligt. Utan bara,ville få folk att vara rädda och kunna styra dom.

• Haha
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag börjar förstå, när jag får frågan så finns det pengar att tjäna.
Ja, utom för läkemedelsproducenter som inte erbjuder lägsta priset.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mickef skrev:
Inte utan mitt medgivande hoppas jag.
Nej, personalen frågar om du vill ”byta” till en billigare tillverkare. Ofta har de namn med den aktiva substansen.
Får du tex recept på Losec kan den bytas mot tex Omeprazol ABECE där ABECE är ett varumärke hos en viss Apotekskedja.
Så på ett annat apotek kan samma medicin (kanske) köpas med tillverkarens namn (Evolan) men med en dyrare förpackning. Solklart? 😜
En svensk webbsida som listar generiska versioner av läkemedlet omeprazol med olika tillverkare och förpackningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, personalen frågar om du vill ”byta” till en billigare tillverkare. Ofta har de namn med den aktiva substansen.
Får du tex recept på Losec kan den bytas mot tex Omeprazol ABECE där ABECE är ett varumärke hos en viss Apotekskedja.
Så på ett annat apotek kan samma medicin (kanske) köpas med tillverkarens namn (Evolan) men med en dyrare förpackning. Solklart? 😜
[bild]
Varför skulle läkaren inte ha skrivit ut det billigaste medikamentet från början?

C
M mickef skrev:
Varför skulle läkaren inte ha skrivit ut det billigaste medikamentet från början?
För det vet inte läkaren, ena gången är det tillverkare A som är billigast, nästa gång tillverkare B och nästa kanske C.osv..

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Som komplement till den utmärkta förklaringen innan så kan det ju vara så att du får 3 omgångar utskrivna i samma recept, dvs du hämtar ut medicin för en månad nu, nästa omgång för ytterligare en månad om en månad etc. Under den tiden kan priserna förändras. Enklast är nog att läkaren skriver ut medicin och så sköter Apoteket exakt vilket preparat du får vid varje enskilt tillfälle.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
För det vet inte läkaren, ena gången är det tillverkare A som är billigast, nästa gång tillverkare B och nästa kanske C.osv..
Varför skulle läkaren definiera fabrikat i receptet om det inte vore relevant?

P
M mickef skrev:
Inte utan mitt medgivande hoppas jag.
Reglerna säger att apoteket ska erbjuda ett billigare alternativ om det finns. Om kunden inte vill ha det billigare alternativet måste kunden själv betala mellanskillnaden.

(Ovanstående är förenklat: det finns många regler om utskrivning och expediering som man kan hitta hos Läkemedelsverket), högkostnadsskyddet krånglar till det lite, bl.a.).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.