890 921 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
https://lakartidningen.se/aktuellt/...ka-borja-forbereda-for-generisk-forskrivning/M mickef skrev:
Förhoppningsvis ändras det.
Ibland finns det anledning för en läkare att förskriva ett visst läkemedel som inte får bytas ut, t.ex. om patienten har en allergi, men det är förstås inte alltid så.M mickef skrev:
Om förslaget som finns i Jonobes länk ovan genomförs så kan det nog förenkla en del.
Statistiskt sett kommer den om hundra år, och då är Covid pandemin glömd för längesedan. Precis som Spanska sjukan var nu.optimum skrev:OT men här läser de flesta intresserade av ämnet.
Hoppas mod låter oss låna tråden och diskutera.
En intressant tanke är om vi lärt oss något av den här pandemin och om det kommer ett betydligt allvarligare virus om vi då kan hantera ett sådant.
Visst är SARS-CoV2 allvarligt men tänk om vi får en pandemi med typ Ebola effekt.
Alltså ett virus som har Ebola dödlighet men ändå sprids som coronan.
Jag tänkte på brister i skyddsutrustning till sjukvården, tillgång på mediciner, resurser typ respiratorer, personal mm.
Jag kommer ihåg alla jävla gamla tält man satte upp som var triage. Alla kass rutiner för att ta hand om de som anlände från andra länder. Vår ofullkomlighet till Lockdown osv.
Vi har fortfarande samma lagar som inte tillåter lockdown.
Och oviljan att anpassa sig till ett liv där munskydd och andra skydd ingår.
Vi hade till och med en statsminister som hittade på egna regler för att komma ut och julhandla.
Även en del andra högt ställda som inte följde rekommendationerna, inklusive Anders Tegnell som hade fest ihop med andra på en favorit krog.
Nej ta inte upp enstaka saker utan skulle vi kunna hantera en allvarligare pandemi bättre med erfarenheter av SARS-CoV2 pandemin?
Och för guds skull, bråka inte utan diskutera.
Jag har själv lärt mig en hel del för att undvika smittspridning.
Betydligt bättre jobba på distans och med verktyg som teams mm.
Dessutom verkar ju folk inte ha lärt sig mycket ens nu av pandemin. Tex att munskydd är meningslösa ute bland allmänheten, vissa tror något annat fortfarande…
Jag, till exempel, som tror att munskydd är meningslöst hemma i min ensamhet.Nissens skrev:
Lite back to basics då läkaren skrev recept och apotekaren bakade pillret?P pmd skrev:
Vad menar du? Alternativen till originalen har exakt samma innehåll…P pmd skrev:
I verkligheten handlar det oftast om du vill ha någon medicin alls, de flesta apotek har mycket lite receptbelagda läkemedel hemma, mycket schampo och smink istället, och om du vill ha något med dig hem så blir det oftast den enda varianten de har några paket hemma av eller inget alls.J Jonobe skrev:
Många älskar att bli styrda och slippa ta något ansvar alls, det tillsammans med politikers behov att profilera sig ligger bakom de flesta restriktioner i de länder som införde de mer omfattande av dessa, munskydd var kanske den enklaste, det tickade många boxar för bägge sidor.C C.Ö skrev: