D
M mickef skrev:
Varför måste ett recept vara företagsdefinierat?
Ibland måste man välja län när man beställer varor från utländska siter, -varför?

Många frågor.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ok, och vad är det för allergier du tänker på? Har aldrig hört talas om det du påstår.
Jag tänker inte på någon särskild allergi.

M mickef skrev:
Får jag mellanskillnaden om det är billigare?
Det räcker väl att du slipper betala det högre priset?
M mickef skrev:
För apoteket eller mig?
Med apotekskedjans egna varumärke på medicinen blir det billigare för dig och samtidigt lite mer förtjänst för apoteket…

M mickef skrev:
Nu tappade jag det igen.
Det är skillnad på ”utbytbart läkemedel” och liknande läkemedel med samma funktion, men annan aktiv substans.
En apotekare får inte byta ut en medicin (på recept) mot liknande, inte ens om den förskriva är slut.
Möjligen om det finns socker eller laktosfri variant så kan de byta preparat, men då med samma aktiva substans.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du menar väl den vanliga ”friskrivningsklausulen” om Överkänslighet i läkemedelsinformationen, inte bara allergi.
Tex hjälpämnen i en allergitablett. 😊
Kontraindikationer
Överkänslighet mot den aktiva substansen, mot något hjälpämne som anges i avsnitt Innehåll eller mot loratadin.

Lite mer covid-19 relaterat inlägg. En spinoff på covid-19-vaccinen, influensa vaccin, om än inte någon färsk nyhet.
Moderna's mRNA flu shot struggles to prove its worth again in phase 3 trial
A preliminary analysis of immunogenicity from a subset of participants in the trial has also been completed, which showed that mRNA-1010 demonstrated geometric mean titer ratios suggesting it was more effective against both influenza A strains than an approved flu vaccine. However, when it came to both influenza B strains, the shot was only able to show “non-inferiority” to the competitor, Moderna said.
https://www.fiercebiotech.com/biote...s-efficacy-readout-charting-regulatory-course

[Från någon annan artikel…]
Man har förhoppningar att mRNA influensavaccin ska ge ett bättre (än 40%-60% skydd) och mer långvarigt skydd än dagens influensavaccin.

Hur förklarades inte. Influensa virus (ytproteiner) är ju kända för att förändras (”mutera”) snabbt.

Pfizer är lite mer hoppfulla, eller envisa.. kortare tid för att ta fram vaccinet gör det lättare att anpassa det till säsongens variant.
Bättre T-cels-immunitet framhävs också [än traditionella influensavaccin]?

What Does mRNA Mean for the Flu Vaccine?
Because mRNA can tell our bodies what types of proteins to make, the sky may be the limit when it comes to its potential to protect or even improve health.
“What this pandemic showed through the lens of new mRNA technology is that science can help solve some of the world's largest problems. It can help improve lives. It can make sure that things stay normal or get back to normal,” says McLaughlin.
“The phrase that we always use at Pfizer is ‘Science will win.’”
Självförtroendet är det inget fel på iaf. Återstår att se hur det går för deras vaccin.

Sanofi says it's back to the drawing board on mRNA flu vaccine...

reuters.com
https://www.reuters.com › sanof...

28 juni 2023 (Reuters) - Sanofi (SASY.PA) said that trials show the currently available mRNA technology behind the most successful COVID-19 shots will not be effective against influenza and it is already working on a next generation of shots.

The French drugmaker, one of the world's largest vaccine makers, said early-stage testing on humans of its experimental influenza shot based on mRNA, or messenger RNA, showed a strong immune response against A strains of the virus but missed the mark on less prevalent B strains.
Att använda dagens mRNA-vaccinteknik är som att kasta spagetti på väggarna.
(Har lite problem med översättningen där. Något franskt/italienskt utryck?) 🥸 🍝

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Dåså, då är det sannolikt inget problem heller. 😊

P
Nissens Nissens skrev:
Dåså, då är det sannolikt inget problem heller. 😊
Det är det säkerligen oftast inte, men det är nog bra att läkaren har möjligheten att ange att den förskrivna medicinen inte får bytas ut om det finns goda skäl för det..

BirgitS
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det är det säkerligen oftast inte, men det är nog bra att läkaren har möjligheten att ange att den förskrivna medicinen inte får bytas ut om det finns goda skäl för det..
Jag har aldrig någonsin hört att detta är ett problem, så att de har med allergena substanser är troligen oändligt osannolikt. 😏

P
Jag har inte heller hört att detta är ett problem. Det beror förmodligen till stor del på att jag inte brukar fråga mina bekanta hur deras vanor är när det gäller receptbelagda mediciner.

Icke desto mindre stöter man på det som ett potentiellt problem när man söker på nätet om reglerna för utbyte av förskrivna preparat.

Du har dock troligen rätt i att det är ett ganska litet problem, men det gör ju inte att det finns anledning att ta bort möjligheten för en läkare att ange att den förskrivna medicinen inte får bytas ut.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad tror ni, bör man lägga upp ett lager med munskydd nu direkt efter sommaren?
Att då stå utan munskydd vore jäkligt jobbigt.

Nå vad tror ni och hur kommer ni själva göra?
Jag har redan gjort det. Inte de här billiga varaianterna som är värdelösa. Kommer inte Covid så kommer nåt annat nytt!

• Arg
C.Ö
  • Laddar…
Lite dansk märklig statistik över biverkningar av Pfizers mRNA vaccin. Det spekuleras friskt ute på vilda internet varför olika batcher har olika mycket rapporterade biverkningar. Ändrades innehållet? Vad var det för något i sprutorna?
En enkel förklaring kunde vara att ålder, riskgrupp, för de som vaccinerats med samma batch ändrades allt eftersom. Sen vaccineras andra grupper med nya batcher. Rapporteringsviljan kan ha ändras övertid. Det är ju data från ett ”öppet biverkningsregister” med misstänkta biverkningar (suspected adverse events).

Batch-dependent safety of the BNT162b2 mRNA COVID-19vaccine

Scatterplot som visar misstänkta biverkningar mot antal vaccindoser per batch; linjära trendlinjer; statistiska data inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.researchgate.net/public..._safety_of_the_BNT162b2_mRNA_Covid-19_vaccine

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Lite dansk märklig statistik över biverkningar av Pfizers mRNA vaccin. Det spekuleras friskt ute på vilda internet varför olika batcher har olika mycket rapporterade biverkningar. Ändrades innehållet? Vad var det för något i sprutorna?
En enkel förklaring kunde vara att ålder, riskgrupp, för de som vaccinerats med samma batch ändrades allt eftersom. Sen vaccineras andra grupper med nya batcher. Rapporteringsviljan kan ha ändras övertid. Det är ju data från ett ”öppet biverkningsregister” med misstänkta biverkningar (suspected adverse events).

Batch-dependent safety of the BNT162b2 mRNA COVID-19vaccine

[bild]

[länk]
Jag tycker inte att det är konstigt att folk var flitigare att rapportera in även de minsta biverkningarna i början av vaccineringen när det fortfarande var så okänt och man uppmanades att just rapportera in allt. Jag vet inte hur det var i Danmark men i början var ju äldreboendena i Sverige övernitiska när det gällde inrapporteringar och rapporterade in allt som hände de vaccinerade under minst en månad efter vaccineringen, förkylningar, magsjuka, folk med en stroke-historia som fick ytterligare en stroke etc..

Det kan ju också vara lätt att avfärda strokes hos någon som haft stroke innan…
Vad man kan göra är att normera händelserna med avseende på tidpunkten

Som man gjort med Narkolepsi händelser och ett nytt vaccin…

Grafisk analys av narkolepsi efter Pandemrix-vaccination; frekvens över tid för händelser; återkallelse, första kontakt, remiss och diagnos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se hur långtid det tar till diagnos. Nog kan tiden påverkats av att det var symptom man inte trodde skulle kunna uppstå av vaccinet (Pandermix).

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan ju också vara lätt att avfärda strokes hos någon som haft stroke innan…
Vad man kan göra är att normera händelserna med avseende på tidpunkten
Javisst, det var bara ett exempel bland många på vad som rapporterades i början men sen ansåg man nog inte att en förkylning, magsjuka eller en stroke 3 veckor efter vaccineringen var något som man skulle rapportera in som en vaccinbiverkan eftersom det då redan fanns god statistik över biverkningarna.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.