891 005 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Nationellt var det 366 deltavarianten av 409 helgenomsekvensierade prover veckan 28. Det blir väl också något kring 90 %.E El-Löken66 skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Kan så vara. Men i vissa regioner regerar fortfarande andra varianter. Nu kommer folk hem från sin utlandssemester och samlas i Båstad med mera då är vi nog där till höst.BirgitS skrev:
Sen behövs bara en bra kur mot just detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Med tanke på att det har gått mindre än två månader sen delta just inte fanns i Sverige så behöver nog inte delta någon hjälp på traven. Det vore väl snarast bra om det drog ut på tiden så att färre ovaccinerade blev smittade.E El-Löken66 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Nej, men eftersom delta är mer smittsam så medför det ju att en enda sjuk person smittar fler och alltså fler blir sjuka totalt. Det i sin tur ökar risken för att någon som blir sjuk blir allvarligt sjuk, alltså påverkan på sjukvården. I Stockholm har antalet på vanlig vårdavdelning inte gått ner under juli utan ökat. Nu börjar man se likartade tendenser i fler regioner.E El-Löken66 skrev:
Vi vet att Stockholm är en region som introducerar många spännande saker för oss så har det varit sedan dag 1.BirgitS skrev:Nej, men eftersom delta är mer smittsam så medför det ju att en enda sjuk person smittar fler och alltså fler blir sjuka totalt. Det i sin tur ökar risken för att någon som blir sjuk blir allvarligt sjuk, alltså påverkan på sjukvården. I Stockholm har antalet på vanlig vårdavdelning inte gått ner under juli utan ökat. Nu börjar man se likartade tendenser i fler regioner.
Med 14 % vaccinerade och folk som reser som aldrig förr vore kanske lite regionala restriktioner på sin plats.
Vad där detta för löja.BirgitS skrev:Är det någon som har sagt att det inte finns någon risk att folk reser till Sverige samtidigt som de är smittade?
Förra veckan var det ju kring 500 inresande som sen testade positivt (alltså innan de nu aktuella bärplockarna) och det var ju i huvudsak svenskar som hade varit på semester.
"Skiten" har vi haft här i 1,5 år så det spelar ju ingen roll med några bärplockare som dessutom lever isolerat och sällan smittar andra utan det är ju mycket större risk med semestrande svenskar som kommer hem och sen ska berätta om sin resa för sina vänner.
Uppvisandet av testresultat är förstås inte värdelöst eftersom det filtrerar bort en del även om det inte kan filtrera bort alla smittade.
Nu är det ju som så att det är få svenskar som vill och orkar plocka alla dessa bär så skäll och bli förbannad på att svenskar inte jobbar åt bärföretagen i stället.
Edit: förtydligande i första meningen
Har man kommit tillbaka och är smittad så skulle ett rejält straff ha utdelats.
finns inget i det regeringen sagt eller gjort som kommer hindra någon smitta...
Så länge folks fjant att åka runt utomlands eller folk får komma och gå som de vill över gränsen så kommer detta att bli illa..
delta varianten är inget att leka med..
Och hade regeringen verkligen velat sin befolkning väl så hade de stängt ner för inresande.. Och återkommande skulle hamnat i karantän.
Den högsta siffra på långvariga symptom efter avslutad infektion jag sett tror jag var på 87%. Så visst behövs det definitioner för diagnoser. Vet man inte vad siffrorna man refererar till betyder, man har olika definitioner i olika studier eller olika länder har olika definitioner, så blir diskussionen närmast meningslös.D djac skrev:Jag skulle väl inte säga att jag tvivlar på folks upplevelser men rön har många gånger tidigare fått omprövats, så det vore ju inte en sensation om det händer här med.
Att man tar olika tid att återhämta sig från en sjukdom tycker jag är normalt, jag har anhöriga som har andra sjukdomar som tar oerhört långt tid att återhämta sig från en förkylning, jag antar att det skulle vara ännu värre från Covid.
Jag tror att man ska vara försiktig med att blåsa upp problemet, som framförallt kvällspressen gör, det riskerar nog att en del upplever fler symtom än de annars hade gjort och jag ser också en risk för överdiagnosticering, att man som läkare lätt härör symtom till tidigare Covid.
Vi får väl hoppas inte svenska läkare ställer diagnoser efter vad som skrivs i kvällspressen.
Vi tänker nog olika när vi hör post-covid eller long haulers. Jag tänker på de som inte blir återställda och som inte kan återgå till sitt normala liv med arbete och träning etc. Andra verkar tänka att nu får många en ny möjlighet att vara fake sjuka och leva på samhället. Jag tycker att sådana diskussioner inte har så mycket med post-covid att göra.
Som väl är finns det forskare och läkare som tar sig an själva problemen, som analyserar orsakerna, finner mekanismer på molekylnivå och hittar behandlingsmetoder. Vissa har kommit långt, men det är nog väldigt långt till godkända behandlingsmetoder i Sverige.
Läkarstrid om postcovid: ”Det har blivit ett ställningskrig”
Postcovid – syndromet som delar läkarvärlden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...batt-bland-lakare/salesposter?useFlexbox=true
Postcovid – på riktigt eller påhittad kultursjukdom?
Debatten om huruvida långtidscovid är en så kallad kultursjukdom eller inte rasar på dagstidningarnas debattsidor. Men vad är egentligen en kultursjukdom? Vi reder ut begreppen.
https://www.gp.se/livsstil/postcovid-på-riktigt-eller-påhittad-kultursjukdom-1.48215677
Det kan bli besvärligt för de som faktiskt är sjuka att få rätt behandling om det ska debatteras om de öht är sjuka.
Mycket är bluff och båg, detta kan vi nog förutsätta. Det kommer troligen dröja tills vi får korrekta siffror.blackarrow skrev:Den högsta siffra på långvariga symptom efter avslutad infektion jag sett tror jag var på 87%. Så visst behövs det definitioner för diagnoser. Vet man inte vad siffrorna man refererar till betyder, man har olika definitioner i olika studier eller olika länder har olika definitioner, så blir diskussionen närmast meningslös.
Vi får väl hoppas inte svenska läkare ställer diagnoser efter vad som skrivs i kvällspressen.
Vi tänker nog olika när vi hör post-covid eller long haulers. Jag tänker på de som inte blir återställda och som inte kan återgå till sitt normala liv med arbete och träning etc. Andra verkar tänka att nu får många en ny möjlighet att vara fake sjuka och leva på samhället. Jag tycker att sådana diskussioner inte har så mycket med post-covid att göra.
Som väl är finns det forskare och läkare som tar sig an själva problemen, som analyserar orsakerna, finner mekanismer på molekylnivå och hittar behandlingsmetoder. Vissa har kommit långt, men det är nog väldigt långt till godkända behandlingsmetoder i Sverige.
Läkarstrid om postcovid: ”Det har blivit ett ställningskrig”
Postcovid – syndromet som delar läkarvärlden
[länk]
Postcovid – på riktigt eller påhittad kultursjukdom?
Debatten om huruvida långtidscovid är en så kallad kultursjukdom eller inte rasar på dagstidningarnas debattsidor. Men vad är egentligen en kultursjukdom? Vi reder ut begreppen.
[länk]
Det kan bli besvärligt för de som faktiskt är sjuka att få rätt behandling om det ska debatteras om de öht är sjuka.
En del av dessa är kanske en depression kopplad till alla problem med pandemin, ska det då kallas långtidssymtom likt PTSD efter krig och liknande händelser?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Behandlingen är nog samma för delta som för andra tidigare varianter för folk verkar ju inte bli sjuka på något annorlunda sätt. När det gäller uppdaterade vacciner så jobbas det ju på det men när ett vaccin som är specialgjort för delta blir klart vet vi ju inte, alltså ytterligare en anledning till att det vore bra om smittspridningen vore lägre och det skulle ta längre tid innan delta hade tagit över.E El-Löken66 skrev:
14 % vaccinerade skriver du. Vad syftar du på då?E El-Löken66 skrev:
Det är ju inte bara folk i Stockholmsregionen som reser på semester.
Med riskgrupperna vaccinerade så undrar man lite vad det är du är så upprörd över…Maskintok skrev:Vad där detta för löja.
Så länge folks fjant att åka runt utomlands eller folk får komma och gå som de vill över gränsen så kommer detta att bli illa..
Och hade regeringen verkligen velat sin befolkning väl så hade de stängt ner för inresande.. Och återkommande skulle hamnat i karantän.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Vad som är löja kan ju diskuteras.Maskintok skrev:Vad där detta för löja.
Vi ska vara rädda om de fri- och rättigheter vi har. Men man får fortfarande inte resa hur som helst över den svenska gränsen.
Om man reser och riskerar straff om man är smittad när man kommer tillbaks gör det ju bara att folk låter bli att testa sig när de kommer tillbaka. Vilket ju vore ändå sämre, så en sån lag skulle ju motverka sitt syfte.
Nu är det ju inreseförbud för större delen av världen. Tycker du inte att det är bra?