890 966 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Hur mycket tror du att dessa thailändare, som bor i hyfsat isolerade läger, har bidragit till smittspridning i Sverige jämfört med alla hemvändande svenskar som har blivit smittade på turistorter?Maskintok skrev:
Stänga gränsen för utlänningar skulle kanske gå, men det går inte att tvinga hemvändande svenskar till karantän annat än frivilligt och det är väl ungefär vad de allmänna råden från Folkhälsomyndigheten också säger?Maskintok skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...mmendationer-till-dig-som-reser-in-i-sverige/
Bara att stänga flygplatserna i riskområdena och införa krav för att få komma vidare.P pmd skrev:
USA gjorde så efter 9/11, nu är det dags vi också ställer krav.
Diagnosticering och behandling av sjukdomar tycker jag att vi bör låta sakkunniga göra. Dvs medicinskt utbildade personer. Vad som skrivs på dagstidningarnas debattsidor om saken är det lämpligt att lämna därhän.blackarrow skrev:
Ta upp huvudet från sanden nu och överväg att möjligheten i vart fall kan finnas där.P pmd skrev:
Skulle det visa sig att alla faktiskt är långtidssjuka så perfekt - vi har världens ärligaste befolkning - kul för oss, trist för de sjuka.
I den postmoderna världen kan förstås allting "diskuteras", men för den som inte är hyperrelativist är löja en fisk av arten alburnus alburnus, som är en fiskart i familjen karpfiskar.BirgitS skrev:
I övrigt håller jag med om dina synpunkter på fri- och rättigheter och de begränsningar som lagligen har gjorts av dessa i samband med covidpandemin. Att få fortsätta att leva i en demokratisk rättsstat har en del goda konsekvenser.
Regeringen är inte allsmäktig. Den måste följa svensk lag. Så det är inte att "bara".E El-Löken66 skrev:
I krig eller en krigsliknande situation har regeringen större möjligheter till att införa undantagstillstånd och liknande, men inte i fredstid.
Möjligheten till att en del (eller kanske alla?) fejkar postcovid finns förstås, även om jag inte tror att alla fejkar.E El-Löken66 skrev:
Det är dock ingenting som kan avgöras genom debatt på tidningarnas kultursidor.
Sån tur att det inte är du - @pmd - som ska avgöra detta då.P pmd skrev:
Men. Nu har du från din dvala i alla fall vågat se att möjligheten kan vara där. Du kanske till och med tänkte tanken innan du läste artikeln? Fantasi..
Jag tycker inte att svensk sjukvårdspolicy ska avgöras med hjälp av fantasier.E El-Löken66 skrev:
Jag tänker nog lite mer nyanserat, det är klart att det förekommer sviter efter att man gått igenom en svår sjukdom, nu har det ju inte gått så lång tid så vi vet inte om dessa är kroniska eller bara segdragna efter just Covid.blackarrow skrev:Vi tänker nog olika när vi hör post-covid eller long haulers. Jag tänker på de som inte blir återställda och som inte kan återgå till sitt normala liv med arbete och träning etc. Andra verkar tänka att nu får många en ny möjlighet att vara fake sjuka och leva på samhället. Jag tycker att sådana diskussioner inte har så mycket med post-covid att göra.
Det kan bli besvärligt för de som faktiskt är sjuka att få rätt behandling om det ska debatteras om de öht är sjuka.
Sen har vi alltid en grupp människor som är dåliga men där ingen klar diagnos kan ställas, det är lätt hänt att en del av dessa nu får post-covid som diagnos. Det betyder inte att de inte är sjuka men det blir helt enkelt en "slaskdiagnos", inte den första, vi har alltid haft sådana men det driver ju siffrorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Och vad dyrt och besvärligt det blev för UD förra våren när de kämpade med att få hem svenskar från Sydamerika och andra ställen förra våren när sånt hände. Att ha folk som bosätter sig på svenska eller andra flygplatser därför att de inte kommer ut från Sverige resp. andra länder låter verkligen inte som en bra idé för att hålla nere smittspridningen.E El-Löken66 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Lambda-varianten, som först upptäcktes i Peru i december och sen dess spritt sig över världen t.ex. till Spanien, Frankrike, Tyskland och Danmark, har nu hittats i Sverige (3 fall). Den är kategoriserad som ”variant av intresse” av ECDC eftersom man inte vet så mycket mer om varianten än att den troligen är mer smittsam än tidigare varianter i Peru och kanske pga. dess gener kan återinfektera vaccinerade lättare.
https://www.expressen.se/nyheter/ny-virusvariant-i-sverige-kunskaperna-ar-vaga/
https://www.expressen.se/nyheter/ny-virusvariant-i-sverige-kunskaperna-ar-vaga/