891 005 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Och hur tycker du man ska göra med alla som jobbpendlar till Danmark och Norge? Vi har några exempel här i forumet.Maskintok skrev:Vad där detta för löja.
Har man kommit tillbaka och är smittad så skulle ett rejält straff ha utdelats.
finns inget i det regeringen sagt eller gjort som kommer hindra någon smitta...
Så länge folks fjant att åka runt utomlands eller folk får komma och gå som de vill över gränsen så kommer detta att bli illa..
delta varianten är inget att leka med..
Och hade regeringen verkligen velat sin befolkning väl så hade de stängt ner för inresande.. Och återkommande skulle hamnat i karantän.
Jo, det är 14% som är vaccinerade nu.BirgitS skrev:Behandlingen är nog samma för delta som för andra tidigare varianter för folk verkar ju inte bli sjuka på något annorlunda sätt. När det gäller uppdaterade vacciner så jobbas det ju på det men när ett vaccin som är specialgjort för delta blir klart vet vi ju inte, alltså ytterligare en anledning till att det vore bra om smittspridningen vore lägre och det skulle ta längre tid innan delta hade tagit över.
14 % vaccinerade skriver du. Vad syftar du på då?
Det är ju inte bara folk i Stockholmsregionen som reser på semester.
Nej, du har rätt, men detta med resandet känns verkligen obegränsat nu och kontrollerna fallerar.
På så vis menar jag att vi får till ett snabbt övertagande av Delta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Ja det är möjligt.T tergo skrev:
Inget som är mitt problem som svensk medborgare...
Annars så skulle staten ha löst detta bättre..
Man tar inte in folk ifrån länder där smittan inte är under kontroll eller där man inte har vaccinerat till minst 80%(dubbla doser)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Dvs. ditt och alla andras problem för statens pengar kommer från oss alla. Så du accepterar höjd skatt för att betala svenskar lön fast de inte kan jobba i ett grannland eller norrmäns/danskars/finländares lön för att de inte kan komma till sina jobb i Sverige under flera år?Maskintok skrev:
Det ser väl ut som att man behöver vaccinera 90 % av hela befolkningen för att det ska bli flockimmunitet pga. vaccinationerna. Det är nog tveksamt om så många vuxna och barn vill vaccinera sig.Maskintok skrev:
Läste om något land som krävde både vaccinationspass och negativt PCR-test vid inresa.
Det kan väl kännas motiverat nu med Deltavarianten.
Det kan väl kännas motiverat nu med Deltavarianten.
Borde väl räcka med ett snabbtest?blackarrow skrev:
Femårige Younis från Århus somnade in i måndags.
Han är det andra barnet under nio år i Danmark som dött med covid-19.
Redigerat:
nog kan jag tänka mig att betala högre skatt för att slippa få in mer skit i landet allt..BirgitS skrev:Dvs. ditt och alla andras problem för statens pengar kommer från oss alla. Så du accepterar höjd skatt för att betala svenskar lön fast de inte kan jobba i ett grannland eller norrmäns/danskars/finländares lön för att de inte kan komma till sina jobb i Sverige under flera år?
Det ser väl ut som att man behöver vaccinera 90 % av hela befolkningen för att det ska bli flockimmunitet pga. vaccinationerna. Det är nog tveksamt om så många vuxna och barn vill vaccinera sig.
Men jag förstår också att inte andra är villiga att betala priset för detta..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 777 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 777 inlägg
Inresereglerna har varierat med tiden beroende på hur läget har sett ut i Sverige och i andra länder. Norge förbjöd ju i praktiken svenska arbetspendlare ett tag i vintras för att de tyckte att det var för högt antal fall i Sverige och de var utan lön 1-2 månader innan Norge bestämde sig för hur de skulle lösa problemet. Nu är ju deltavarianten spridd över hela Sverige och det är rätt många bekräftade fall varje dag. Att då kräva negativa test vid inresa och sen isolering/karantän under en vecka då ytterligare test tas tycker jag verkar rätt rimligt för det innebär bara en liten risk att det påverkar den svenska utvecklingen och samtidigt håller det den svenska ekonomin igång.Maskintok skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg