D djac skrev:
Vi har haft covid väldigt kort tid och det tar väldigt lång tid och stora volymer för att kunna dra slutsatser.
Är inte 25’000 fall tillräckligt stor volym? Då räcker nog inte 10 tusen till heller och fenomenet kanske aldrig blir löst. Nu ser ju prognosen ändå hyfsat bra ut då många blir bättre även om det tar lång tid. Allt eftersom får vi väl bättre kunskap. Och som du säger har det inte gått så lång tid.

D djac skrev:
Ganska självklart för mig att man lär sig mer över tid.
När du skrev ”dessutom är nog hela fenomenet (självklart) dåligt belagt” uppfattade jag det mer som du tvivlade på hela fenomenet och behövde bevis för existensen av post-covid. Inte att att vi kommer att lära oss att bättre diagnosticera och behandla post-covid.

A
BirgitS BirgitS skrev:
Varför får jag inte tycka att det är tråkigt att bärplockarna är sjuka?
Nu är det väl ingen som vet om någon av dem var smittad innan de kom eller om de har blivit smittade i Sverige.

Vet du hur det står till med tester av dem i samband med inresan eller gissar du bara?

Det hjälper inte att ta ett PCR-test när någon kommer till gränsen eftersom man kan ha ett negativt test då eftersom man blev smittad för två dagar sen och sen blir man sjuk tre dagar senare.

Men vid gränsen till Sverige måste t.ex. thailändare visa upp ett PCR- eller antigentest som är max 48 timmar. Så just den gränskontroll du vill ha finns ju redan på plats. Så det finns ingen anledning alls att bli förbannad.

Dessutom är inresor från länder utanför Europa mycket begränsad och har tillåtits i detta fall därför att det är nödvändigt för att bärplockningsföretagen ska få några bär plockade.

Sen lever väl dessa bärplockare isolerat, alltså följer reglerna för vad som gäller vid inresa för alla.
Jag gissar eftersom jag inte sett några större krav från regeringen i detta..

Och när man nu har 2 läger med covid så stärker det min tanke...

Maskintok skrev:
Två bärplockarläger separerade från varandra?
Hmmm.... vad kan de ha gemensamt, förutom att de satt på samma plan hit? Kanske en och samma uppköpare (svensk) som åker runt och hämtar bären (och sprider smitta?)
Vi kan bara spekulera, ingen idé att kasta sten.

A
B b8q skrev:
Två bärplockarläger separerade från varandra?
Hmmm.... vad kan de ha gemensamt, förutom att de satt på samma plan hit? Kanske en och samma uppköpare (svensk) som åker runt och hämtar bären (och sprider smitta?)
Vi kan bara spekulera, ingen idé att kasta sten.
skrev jag det?
skrev jag inte bara 2 läger?
Har de dessutom ingen aning om varandra så blir det ännu värre..
stenen får du behålla...

BirgitS
Maskintok skrev:
Jag gissar eftersom jag inte sett några större krav från regeringen i detta..
Nu finns det inreseregler beslutade av regeringen och det är lätt att ta reda på hur de lyder så man behöver inte gissa.
Tillfällig begränsning av icke-nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU/EES, med undantag från Schweiz samt andra nedan namngivna länder
...
Utlänningar som tillåts resa in i Sverige från ett land utanför EES, måste kunna uppvisa ett giltigt intyg om negativt covid-19-test (molekylärt/PCR eller antigen/snabb-test) som vid inresa i Sverige inte är äldre än 48 timmar.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...-sverige-enligt-beslut-från-europeiska-rådet/
Det är inte nytt heller.

A
BirgitS BirgitS skrev:
Nu finns det inreseregler beslutade av regeringen och det är lätt att ta reda på hur de lyder så man behöver inte gissa. [länk]
Det är inte nytt heller.
hå hå jaja...
Detta blir bara bättre... Och bättre..

Är dessa 2 läger ovetande om varandra så finns mörkertal.. det är bara att inse...
Och att det inte skulle vara tal om köpta test är jag inte övertygad om..

BirgitS
Maskintok skrev:
hå hå jaja...
Detta blir bara bättre... Och bättre..

Är dessa 2 läger ovetande om varandra så finns mörkertal.. det är bara att inse...
Och att det inte skulle vara tal om köpta test är jag inte övertygad om..
Som sagt ett PCR-test kan visa negativt fast man är smittad eftersom det tar kring 3 dagar från att man blir smittad tills man har tillräckliga virushalter i luftvägarna för att det ska märkas i ett test. Sen tar det ytterligare 1-2 dagar innan man får symtom. Det är alltså inte alls konstigt att någon reser in med ett negativt test och sen insjuknar två dagar senare.

Man behöver inte alls börja hålla på med konspirationer om att testresultaten var falska.

Båda anläggningarna tillhör samma bärföretag.

A
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt ett PCR-test kan visa negativt fast man är smittad eftersom det tar kring 3 dagar från att man blir smittad tills man har tillräckliga virushalter i luftvägarna för att det ska märkas i ett test. Sen tar det ytterligare 1-2 dagar innan man får symtom. Det är alltså inte alls konstigt att någon reser in med ett negativt test och sen insjuknar två dagar senare.

Man behöver inte alls börja hålla på med konspirationer om att testresultaten var falska.

Båda anläggningarna tillhör samma bärföretag.
Jag har den åsikten att detta skulle hända.
Och fick rätt. grattis.

Sedan att man har dessa prov som verkar totalt värdelösa är ingen teori utan ett faktum och nu har vi skiten här.

BirgitS
Smittspridningen av covid-19 ökar nu i stora delar av Sverige men ligger fortfarande på låga nivåer. Ökningen är främst kopplad till storstäderna. Andelen bekräftade covid-fall som smittats utomlands ligger på runt 20 procent. Hälften av den vuxna befolkningen är nu fullvaccinerad
Så börjar veckans sammanfattning av läget i Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...a-nivaer-av-covid-19-i-stora-delar-av-landet/

BirgitS
Maskintok skrev:
Jag har den åsikten att detta skulle hända.
Och fick rätt. grattis.

Sedan att man har dessa prov som verkar totalt värdelösa är ingen teori utan ett faktum och nu har vi skiten här.
Är det någon som har sagt att det inte finns någon risk att folk reser till Sverige samtidigt som de är smittade?
Förra veckan var det ju kring 500 inresande som sen testade positivt (alltså innan de nu aktuella bärplockarna) och det var ju i huvudsak svenskar som hade varit på semester.

"Skiten" har vi haft här i 1,5 år så det spelar ju ingen roll med några bärplockare som dessutom lever isolerat och sällan smittar andra utan det är ju mycket större risk med semestrande svenskar som kommer hem och sen ska berätta om sin resa för sina vänner.

Uppvisandet av testresultat är förstås inte värdelöst eftersom det filtrerar bort en del även om det inte kan filtrera bort alla smittade.

Nu är det ju som så att det är få svenskar som vill och orkar plocka alla dessa bär så skäll och bli förbannad på att svenskar inte jobbar åt bärföretagen i stället.

Edit: förtydligande i första meningen

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Farshid Jalalvand, molekylärbiolog och forskare vid Lunds universitet, har inte sett CDC:s data. Men han har tagit del av en ny kinesisk studie på deltasmittade som tyder på att deltavarianten förökar sig snabbare.

– Där har man sett att deltasmittade har nästan tusen gånger högre virusnivåer de första dagarna jämfört med de som varit smittade av ursprungsvarianten. Man kan ha jättemycket virus i luftvägarna redan innan man har symtom, säger han och understryker att studien ännu inte är granskad.

Är det inte lika bra vi inför Delta direkt i Sverige också så slipper vi kämpa mot de andra versionerna?
Allt tyder på att vi går ditåt i vilket fall.

Så får vi hoppas det är värstingen. Det är en hybrid.
På vilket sätt är det en hybrid?

D
blackarrow blackarrow skrev:
När du skrev ”dessutom är nog hela fenomenet (självklart) dåligt belagt” uppfattade jag det mer som du tvivlade på hela fenomenet och behövde bevis för existensen av post-covid. Inte att att vi kommer att lära oss att bättre diagnosticera och behandla post-covid.
Jag skulle väl inte säga att jag tvivlar på folks upplevelser men rön har många gånger tidigare fått omprövats, så det vore ju inte en sensation om det händer här med.

Att man tar olika tid att återhämta sig från en sjukdom tycker jag är normalt, jag har anhöriga som har andra sjukdomar som tar oerhört långt tid att återhämta sig från en förkylning, jag antar att det skulle vara ännu värre från Covid.

Jag tror att man ska vara försiktig med att blåsa upp problemet, som framförallt kvällspressen gör, det riskerar nog att en del upplever fler symtom än de annars hade gjort och jag ser också en risk för överdiagnosticering, att man som läkare lätt härör symtom till tidigare Covid.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
E
F fiskbuggaren skrev:
På vilket sätt är det en hybrid?
Du kan läsa länken. Men som jag tolkar det att den är både mer smittsam och mer motståndskraftig mot våra vacciner.

BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Är det inte lika bra vi inför Delta direkt i Sverige också så slipper vi kämpa mot de andra versionerna?
Allt tyder på att vi går ditåt i vilket fall.
I Region Stockholm stod deltavarianten för ung. 90 % av alla smittade redan för tre veckor sen så det är så redan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.