D
blackarrow blackarrow skrev:
Kan du förtydliga.
Vi har haft covid väldigt kort tid och det tar väldigt lång tid och stora volymer för att kunna dra slutsatser. Ganska självklart för mig att man lär sig mer över tid.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, något lär väl vara fel även inom Sverige eftersom det varierar så väldigt mycket mellan regionerna och inte verkar ha något riktigt samband med bekräftade fall i just den regionen.
Östergötland: 4,1
Stockholm: 2,9
Uppsala: 1,1
Västerbotten: 1,7
Det finns väl inget som tyder på att Östergötland skulle ha haft 3-4 gånger fler sjuka än Uppsala.
[länk] faktarutan
Ja detta kommer vara svajigt, alldeles för få över för kort tid för att kunna dra analyser.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu säger jenkarna att även om vaccination skyddar rätt bra mot att själv drabbas av covid leder deltan till att man, om man trots allt trillar dit, smittar andra ungefär lika bra som en ovaccinerad. Lägre spridning i en vaccinerad population med andra ord, men inte lika låg som innan deltan. Därför inför de maskrekommendationer igen, även för vaccinerade.

Källa: intervju med fauci på msnbc

F fiskbuggaren skrev:
Nu säger jenkarna att även om vaccination skyddar rätt bra mot att själv drabbas av covid leder deltan till att man, om man trots allt trillar dit, smittar andra ungefär lika bra som en ovaccinerad. Lägre spridning i en vaccinerad population med andra ord, men inte lika låg som innan deltan. Därför inför de maskrekommendationer igen, även för vaccinerade.

Har inte sett just den intervjun men jag har förstått det på ett lite annat sett.
Jag har fattat det som att OM man som vaccinerad får delta varianten så ser man lika stor mängd virus i blodet som på en ovaccinerad men då man inte snörvlar och hostar sprider man mindre men kan ju självklart sprida och därav masktvång igen.

Nissens
F fiskbuggaren skrev:

Nu har ju jänkarna ett helt annat läge än tex Sverige. Men de har ju sagt att 99% av de som dör med covid är ovaccinerade. Med andra ord har de en stor andel ovaccinerade i riskgrupperna.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Har inte sett just den intervjun men jag har förstått det på ett lite annat sett.
Jag har fattat det som att OM man som vaccinerad får delta varianten så ser man lika stor mängd virus i blodet som på en ovaccinerad men då man inte snörvlar och hostar sprider man mindre men kan ju självklart sprida och därav masktvång igen.
Inte i blodet (eller det var åtminstone inte den halten de pratade om här). Virusmängden i näsgångarna var lika stor som hos ovaccinerade. Jag förmodar att symptomatiska, vaccinerade såväl som ovaccinerade förväntas hålla sig hemma istället och att det inte är där skillnaden förväntas ligga.

F fiskbuggaren skrev:
Inte i blodet (eller det var åtminstone inte den halten de pratade om här). Virusmängden i näsgångarna var lika stor som hos ovaccinerade. Jag förmodar att symptomatiska, vaccinerade såväl som ovaccinerade förväntas hålla sig hemma istället och att det inte är där skillnaden förväntas ligga.
Kan mycket väl vara i slemhinnor man såg samma mängder men fortfarande om man kan lita på det som Biden sa nyss på en presskonferens så är dessa som får Delta varianten väldigt få men fortfarande kan smitta. Om man sedan tror på just mask användandet som lösning är en annan fråga som inte hör hemma i denna tråden. Det viktiga i det landet handlar om att få fler att ta vaccinet enligt mig.

Hemmakatten
Hur är det med äldre medborgare som inte har bil och inte heller har hemtjänst?

Hur får denna grupp sitt vaccin?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:

Färdtjänst har de allra flesta tillgång till.

Sedan så finns det också "sjukresor".

Hemmakatten
För att få färdtjänst måste man ha kontakt med sociala myndigheter. Sjukresor får bara de som är sjuka.

Jag tänker på två kvinnor i mun bekantskapskrets, uppåt 80 år. Båda friska, ingen har bil. Vill inte direkt fråga dem om de är vaccinerade. Min ena väninna åker med tåg, buss och är nog vaccinerad. Den andra väninnan har lånat ut bilen sen minst ett halvår och sitter i sitt hus uran att komma nån stans.

Detta var bara ett par exempel. Jag som bott på landsbygden i 15 år vet att det finns många ovaccinerade runt om. Och tyvärr, när dessa ocaccinerade får besök så sprider sig covid som en gräsbrand.

P

När jag fick kallelse till vaccinering stod det i samma meddelande att den kallelsen gällde som bussbiljett hos det lokala bussbolaget för resa till och från vaccineringen.

För att få färdtjänst måste man ha kontakt med sociala myndigheter. Sjukresor får bara de som är sjuka.

Jag tänker på två kvinnor i mun bekantskapskrets, uppåt 80 år. Båda friska, ingen har bil. Vill inte direkt fråga dem om de är vaccinerade. Min ena väninna åker med tåg, buss och är nog vaccinerad. Den andra väninnan har lånat ut bilen sen minst ett halvår och sitter i sitt hus uran att komma nån stans.

Detta var bara ett par exempel. Jag som bott på landsbygden i 15 år vet att det finns många ovaccinerade runt om. Och tyvärr, när dessa ocaccinerade får besök så sprider sig covid som en gräsbrand.
Nej. Inte sociala myndigheter, det är något annat.

Man måste ha kontakt med en biståndshandläggare inom äldreomsorgen i sin kommun för att få färdtjänst beviljad. Har man svårt att röra sig p.g.a. ålder och skröplighet, så brukar man få resor med färdtjänst beviljade.

Sjukresor ges för behandlingar, undersökningar, resor till "regionens stora sjukhus" m.m., vid behov, man behöver inte vara "sjuk", utan det ska finnas ett behov. (regelverkens detaljer är lite olika i olika regioner).

Det finns dessutom olika nivåer och varianter av de här resformerna, så det är lätt hänt att blanda ihop sådant som "färdtjänst", med "sjukresor", "sjuktransport" m.m..

Vaccination för äldre, för just Covid-19, berättigar till sjukresa i flertalet regioner. Jag kan inte svära på att det gäller alla regioner.

Klipper in en länk som exempel på "särskilda sjukresor för Covid-19":
https://www.1177.se/Stockholm/sjukd...-fragor-om-vaccinationen/kan-jag-fa-sjukresa/

Googla "sjukresa vaccination covid-19" + din region, så kan du hitta information om hur din region hanterar resor till vaccination. Med hjälp av den informationen kan du säkert hjälpa dina bekanta.

Att äldre-äldre människor inte skulle få tillgång till en färdtjänstresa eller sjukresa för vaccinering mot Covid-19, beror antagligen på att vederbörande inte har efterfrågat reshjälp till vaccinationscentral eller vårdcentral, och att anhöriga (om sådana finns) inte har lyckats hjälpa till med vårdkontakterna.

Många äldre vill ju inte "ställa till besvär".

Jag bor också på landet, och här är de enda äldre-äldre som inte vaccinerats, folk som absolut vägrar vaccin.

Jag har inte hört om någon som avstått vaccin, p.g.a. att de inte kunnat ta sig till vårdcentralen.

Det är minst 15 km till närmaste busshållplats för de flesta i min socken, det enda som finns är skolbuss, som tar med andra än skolbarn "i mån av plats", fast den går ju åt ena hållet tidigt på morgonen, och kommer tillbaka på först på eftermiddagen...

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Utbrott av Covid-19 bland thailändska bärplockare
[länk]

håhå ja ja..
@BirgitS inget att bli ledsen över..
bli förbannad.. jag trodde regering hade fattat att vi måste ha gränskontroller även vi..
Och krav på covid test... Som inte är 7-14 dagar gamla...

BirgitS
Maskintok skrev:
@BirgitS inget att bli ledsen över..
bli förbannad.. jag trodde regering hade fattat att vi måste ha gränskontroller även vi..
Och krav på covid test... Som inte är 7-14 dagar gamla...
Varför får jag inte tycka att det är tråkigt att bärplockarna är sjuka?
Nu är det väl ingen som vet om någon av dem var smittad innan de kom eller om de har blivit smittade i Sverige.

Vet du hur det står till med tester av dem i samband med inresan eller gissar du bara?

Det hjälper inte att ta ett PCR-test när någon kommer till gränsen eftersom man kan ha ett negativt test då eftersom man blev smittad för två dagar sen och sen blir man sjuk tre dagar senare.

Men vid gränsen till Sverige måste t.ex. thailändare visa upp ett PCR- eller antigentest som är max 48 timmar. Så just den gränskontroll du vill ha finns ju redan på plats. Så det finns ingen anledning alls att bli förbannad.

Dessutom är inresor från länder utanför Europa mycket begränsad och har tillåtits i detta fall därför att det är nödvändigt för att bärplockningsföretagen ska få några bär plockade.

Sen lever väl dessa bärplockare isolerat, alltså följer reglerna för vad som gäller vid inresa för alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.