Nissens
B b8q skrev:
Ja, min personliga reflektion är att folk som nu är fullvaccinerade (2 doser + några veckor) tycker att ”bättre skyddad än så här blir jag inte, om man inte kan återgå till att leva som vanligt nu så kommer man ju aldrig att kunna göra det”, och släpper all försiktighet, går på restaurang, bokar in släktträffar osv.

Det kan vi göra först när ALLA (som vill och kan) är fullvaccinerade, enligt min mening.
Det som kanske ännu fler tänker på är att riskgrupperna i Sverige är fullvaccinerade och dödstalen är runt 0 (noll) tack vare det. Det var skillnad när man riskerade liv när smittan spreds.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Detta var det jag trodde skulle hända och det blev så.
Folk ser lättnader i restriktionerna som att man blåser faran över och återgår till beteenden som det var före pandemin.
Folk vill nog inte fatta att det finns restriktioner och att vi ska följa råden fortfarande.

[bild]

[bild]

[länk]
Kan du inte hitta mer seriösa källor än kvällspressen?

Nissens
optimum optimum skrev:
Nyhet på Aftonbladet, se nedan

Mitt tips är att verkligen ta reda på hur det är på det aktuella resmålet och även göra en egen riskbedömning.
Även fundera på hur livet som turist kommer vara när man kommer dit.
Det kommer troligen inte se ut och vara som det man är van vid tidigare.

Kan nämna att den inbokade Thailandssemestern för mig och frugan februari 2022 är avbokad nu.
Vår samlade bedömning är att det kommer inte fungera. Vi håller oss kvar i Sverige på säkra platser.

Phuket ska enligt uppgift ha 75% vaccinerade men hela Thailand endast 5%
De flesta vaccinerade med kinesiska Sinovac och har enligt WHO en säkerhet på 51% mot tidigare mutationer och troligen betydligt sämre mot deltan. De har en kraftigt ökad smittspridning nu.
De öppnade för "turister" 1:a juli men de som kommit är de som har bostäder mm där och en del med relationer typ flickvän mm. Alltså inga vanliga bad-turister utan de som nu slipper 14 dagars karantän och går in via projektet "Sandbox"
Dessutom ser Phukets städer ut som spökstäder. Det mesta är stängt. Går att se via Youtube med filmer från de som är där nu.
Även risken att det plötsligt införs nya restriktioner typ som nyligen gjort att Bangkok är stängt för in och utresor på vanligt sätt, endast transfer till Phuket är ok.
Men knappast något jag skulle rekommendera. Våra vänner som skulle dit samtidigt har också avbokat.

Jag kan inte allt om hur det är där man detta sammantaget har gjort att Thailand får vänta till 2023 eller 2024 för oss.
Så fundera på om utlandssemester nu verkligen är rätt tillfälle.

[bild]
Ja, turistställena är öde sedan länge. Sinovac vaccinet verkar tappa det lilla skyddet det ger efter 6 månader dessutom.
Regeringen hindrar sjukhus att själva köpa in Pfizer och Modena vacciner. ”Gör ni det så kommer ni att få problem med myndigheterna senare”. Så nu reser välbeställda Thai till USA för att bli vaccinerade. Under tiden fylls sjukhusen och templen har infört ”korttidsbegtavningar”.

Försäkringsbolag försöker undanta covid infektion i redan befintliga försäkringar för att slippa betala ut något… vilket sätter många i ytterligare problem…
Allt fler får svårt att försörja sig.

I bästa fall kommer vaccin i Q1 2022, och det betyder väl att detta inte kommer att bli bättre förrän framåt sommaren 2022.

Företag går i konkurs och fabriker stängs, polisen skjuter med gummikulor och vattenkanoner på medborgarna…

Jag som har anhöriga från Thailand har trots det inte ens funderat på att boka någon resa, otroligt att folk inte begriper läget i landet. Vissa verkar tro att det ser ut som innan pandemin och vill dit så snart som möjligt.. helt obegripligt…

Vad är det som händer på Island?
Nästan 100% av de över 70 år är fullvaccinerade.
COVID-19 vaccinations in Iceland - statistics
https://www.covid.is/statistical-information-on-vaccination
Stapeldiagram som visar andelen vaccinerade personer per åldersgrupp på Island.
https://www.covid.is/statistical-information-on-vaccination

Enligt Our World in data är nära 80% av befolkningen vaccinerad.
Man tog bort restriktionerna och smittspridningen steg jättesnabbt till ny rekordnivå?
Graf som visar dagliga nya bekräftade COVID-19 fall per miljon i Island och Norge över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=ISL~NOR
Vaccinerade:
https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~ISL

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
[länk]
[bild]

Man tog bort restriktionerna och smittspridningen steg jättesnabbt till ny rekordnivå?
[bild]
[länk]
Vaccinerade:
[länk]
Jo, men vaccinering stoppar väl inte smittspridningen? Det stoppar däremot svårare symtom..

Nissens Nissens skrev:
Jo, men vaccinering stoppar väl inte smittspridningen? Det stoppar däremot svårare symtom..
Precis, man har väl sagt att det blir en endemisk sjukdom nu (alltså en som alltid kommer att finnas kvar, och smittspridningen kommer då också alltid att vara kvar). Men det är ju i princip bara ovaccinerade som dör - så länge det inte kommer en ny mutation som vaccinen inte biter på.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
25.000 nu diagnostiserade med långtidscovid. En bit på väg mor det 100.000 som vi kan förvänta oss enligt internationella studier. En mycket stor andel som i värsta fall har fått livet slaget i spillror.

Om vi stället för att släppa fram smittan lagom så att "sjukvården klarar kurvan" valt att begränsa den så mycket som möjligt hade denna tragedi varig möjligt att undvika

[länk]
Såg du ens grafen @djac postade tidigare?
Det är tråkigt att många drabbats i Sverige, men det här gnället på myndigheterna är bara fånigt. Jag bifogar grafen igen här, om du kan ta till dig den så inser du kansske liiite att Sverige kommit igenom detta på ett hyggligt sätt hittills.

Stapeldiagram som visar överdödlighet per 100 000 i Europa sedan pandemins början, med Sverige markerat i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
[länk]
[bild]

[bild]
[länk]
Vaccinerade:
[länk]
Drygt 70 % var fullvaccinerade för två veckor sen enligt Our World in data.
För flockimmunitet krävs 80-90 % enligt de beräkningar som jag har sett och om det då är ojämn vaccinering, dvs. att t.ex. minderåriga och unga vuxna inte är vaccinerade så kommer det ju att spridas bra bland dem om viruset får chansen med mycket sociala kontakter.

Nu har man ju återinfört restriktioner på Island så förhoppningsvis går smittspridningen snart ner.

Nissens Nissens skrev:
Har inga siffror att länka, men om virusutsöndringen minskar så risken att smitta någon bara är 25% och risken att bli sjuk av att träffa någon smittad minskar med 25% och vi antar ett R0 = 8 så blir R=0,5 och då borde smittan avta, inte stiga skyhögt.

Men visst är det bra att folk inte blir så sjuka eller dör när de är vaccinerade.
Det finns heller ingen anledning att tro att vaccinerade ska få de ska få post-covid. Risken är iaf väldigt väldigt liten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För flockimmunitet krävs 80-90 % enligt de beräkningar som jag har sett och om det då är ojämn vaccinering, dvs. att t.ex. minderåriga och unga vuxna inte är vaccinerade så kommer det ju att spridas bra bland dem om viruset får chansen med mycket sociala kontakter.

Nu har man ju återinfört restriktioner på Island så förhoppningsvis går smittspridningen snart ner.
Är det 70% av hela befolkningen eller 70% av befolkningen över 18 år?

Har inga siffror att länka, men om virusutsöndringen minskar så risken att smitta någon bara är 25% och risken att bli sjuk av att träffa någon smittad minskar med 25% och vi antar ett R0 = 8 så blir R=0,5 och då borde smittan avta, inte stiga skyhögt.
Med allt annat oförändrat, ja. Men om folk plötsligt börjar strunta i att hålla avstånd, reser runt 10 gånger mer och träffar 10 gånger fler människor, så blir det ju en skyhög ökning ändå.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B b8q skrev:
Med allt annat oförändrat, ja. Men om folk plötsligt börjar strunta i att hålla avstånd, reser runt 10 gånger mer och träffar 10 gånger fler människor, så blir det ju en skyhög ökning ändå.
Nu räknade jag ju med virusets R0 utan restriktioner. Annars ligger R runt 0,5-1,5.

BirgitS
a.o.f a.o.f skrev:
Är det 70% av hela befolkningen eller 70% av befolkningen över 18 år?
Our World in Data anger av hela befolkningen och som framgår av Blackarrows isländska länk vaccinerar de nu från 12 år.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Matematikprofessorn: 90 procent behöver vaccineras
Då räcker det inte att vaccinera de över 18 år.
22:52 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset-6

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Our World in Data anger av hela befolkningen och som framgår av Blackarrows isländska länk vaccinerar de nu från 12 år.
Ok. Det vore lättare att jämföra om all statistik över antal personer som är vaccinerade baserades på hela befolkningen men det är inget man kan göra något åt. Man kan i alla fall hålla det i tanken när man jämför länder att statistiken beräknas olika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.