891 078 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, det är problemet när man inte ser landets ekonomi ur ett helhetsperspektiv, utan "det är någon annan som betalar". Landstingsbudgeten får stå för vårdutgifterna, kommunbudgeten får fixa hemtjänst till alla som fått post-Covid, osv.MaxHugo skrev:
Är alla de här lagstadgade begränsningarna omotiverade, menar du? Eller kan några vara motiverade?D djac skrev:
https://www.krisinformation.se/dett...naviruset/coronapandemin-detta-galler-just-nu
Det kan inte jag bedöma, och det är inte avgörande vad en enskild individ tycker, men det jag menar är viktigt är att de verkligen är det, dvs att de håller för den granskning som de ska igenom. Risken är annars överhängande att vi har brutit en demokratisk skyddsbarriär och att detta legitimerar nästa övertramp.P pmd skrev:
Men eftersom du frågar så har jag utifrån vad jag vet och ser svårt att se att de skulle vara legitima, vi har nog ganska ofta "nära-lägen" med olika virus etc men aldrig tagit till frihetsberövande inskränkningar förut. Personligen önskar jag inte heller en sådan ordning, att våra rättigheter slås av och på av "omtanke" om oss, av många skäl.
Redigerat:
Givetvis är det inte avgörande vad en enskild individ tycker, men jag frågade inte om det. Eftersom du skrev att du är tveksam till de begränsningar som finns idag, så undrade jag vilka av dem som du inte tycker behövs.
Hur motiverar du annars tveksamheten?
Är ditt ifrågasättande av legitimiteten baserad på att du tyck att ordningslagen är en illegitim lag, eller baserar du det på en illegitim tillämpning av sagda lag?
Är ditt ifrågasättande av legitimiteten baserad på att du tyck att ordningslagen är en illegitim lag, eller baserar du det på en illegitim tillämpning av sagda lag?
Min tvekan kommer sig av att regeringen mitt när det var som värst hade svårt att belägga restriktionerna, dvs konkret beskriva vad som skulle hända om dessa införs och vad som händer om de inte införs. Jag har svårt att se att det blivit lättare nu med knappt något sjukvårdsbehov och en snabbt ökande grad av immunitet.P pmd skrev:Givetvis är det inte avgörande vad en enskild individ tycker, men jag frågade inte om det. Eftersom du skrev att du är tveksam till de begränsningar som finns idag, så undrade jag vilka av dem som du inte tycker behövs.
Jag tror inte de kvarvarande restriktionerna nu gör varken från eller till speciellt mycket och det skulle ju vara tråkigt att snubbla på ovesäntligheter på sluttampen, när det gått så pass bra hittills.
Din åsikt om restriktionerna skiljer sig totalt mot vad Tegnell sagt. Han säger vi har de viktigaste restriktionerna kvar.D djac skrev:
Här förstår jag inte vad du menar. ”det skulle ju vara tråkigt att snubbla på ovesäntligheter på sluttampen,”
Visst går det att lyckas sämre än Bulgarien.D djac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...e&country=BGR~PER~BRA&Metric=Excess+mortality
D djac skrev:Sammanfattar väl min uppfattning, svårt att mäta när man ligger runt eller på nollan: [länk] Ett problem är den ofta dåliga kvaliteten på munskydden. Vanliga, billiga är hemskt obekväma. Jag som sjuksköterska vet verkligen skillnaden. Vanliga, billiga skrämmer folk. Tyg, tvättbara kan vara väldigt bekväma och går att bära längre tider. Jag tycker myndigheterna gör fel när de inte informerar om saken!
"
Många dåliga studier av infekterad fråga – ibland är osäkerheten det enda säkra"
"Mannen var lite hostig när han steg på bussen, men tänkte inte särskilt mycket på det just då.
När den kinesiske resenären efter drygt två timmars färd skulle byta buss sprang han ändå in i en butik och köpte ett paket munskydd. Han satte ett på sig och klev ombord på nästa buss. Efter femtio minuter var han framme i Chongquin.
Nästa dag var han rejält förkyld. Han tog ett test och det visade sig att han hade covid.
Nu vidtog smittspårning. Alla medpassagerare spårades upp och testades.
I den första bussen var de 39. Fem av dem var infekterade med det nya coronaviruset.
I den andra bussen hade 14 personer färdats. Ingen av dem hade covid.
För forskarna Xiaopeng Liu och Sisen Zhang vid universitetet i Henan var sambandet tydligt: munskydd förhindrar spridning av covid. Det var slutsatsen som publicerades i en vetenskaplig tidskrift den 13 mars 2020.
Den är en av en kvarts miljon vetenskapliga artiklar om covid och viruset Sars-Cov-2 som finns att läsa via världshälsoorganisationen WHO:s webbsida.
Kontrollfråga: Hur många av resenärerna var smittade redan när de klev på bussen?
Det kan vi inte veta. De testades efter resan.
Kan vi då utifrån denna ”studie” dra någon slutsats om munskyddets effekter?
Nej.
Munskyddet eller ansiktsmasken är nog det (förlåt ordvalet) mest infekterade debattämnet under denna pandemi. När en forskargrupp på norska Folkhelseinstituttet sökte i de vetenskapliga databaserna fick de 2 588 träffar.
Låt oss för tillfället lämna sakfrågan därhän. Den norska granskningen handlar om forskningens kvalitet under pandemin.
Rapporten gäller heller inte enskilda iakttagelser, som den kinesiske bussresenären. Det intressanta är ”systematiska översikter”, alltså vetenskapliga studier som sammanfattar resultatet av många andras arbete.
Beslutsfattare: miljö- och klimatminister Per Bolund (MP), statsminister Stefan Löfven (S). Foto: Fredrik Sandberg / TT
När den norska gruppen gick igenom hela det senaste årets forskning om munskydd hittade de 43 systematiska översikter i ämnet. Nu satte de sig att hårdgranska dessa.
Den som trovärdigt ska sammanfatta andra forskares resultat måste vara noga med kvaliteten på de studier som ska räknas med, bara för att ta ett exempel av de sexton krav de norska granskarna ställde.
Hur många systematiska översikter befanns ha hög kvalitet?
En enda.
Bristerna hos de andra 42 översikterna kunde vara av olika slag, men bestod oftast i att forskarna inte hade berättat precis hur de gjort.
”Situationen är högst otillfredsställande”, summerar Folkhelseinstituttet. För beslutsfattare är det ju avgörande att den forskning som de lutar sig mot är pålitlig.
Vad säger då den enda godkända översikten?
Den sammanställer slutsatserna i 67 vetenskapliga rapporter där munskyddets effekt på virusspridning har studerats. Resultat:
”Det råder osäkerhet om munskyddens effekter.”"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 789 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 789 inlägg
En italiensk studie över dödsfallen där sen februari.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.31
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 789 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 789 inlägg