891 095 läst · 19 362 svar
891k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 793 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 793 inlägg
Nu har ju just Fohm satt upp riktlinjer för vad som krävs för att ytterligare lättnader ska genomföras. Menar du att de tänker strunta i de riktlinjerna och genomföra lättnader i strid med riktlinjerna som t.ex. omfattar antalet nya fall och antal på sjukhus?D djac skrev:Det är här vi tycker olika, och våra myndigheter och tjänstemän detsamma, Coronan är inte längre ett av de större hälsoproblemen och att sätta demokratin ur spel för specifikt denna sjukdom är inte längre försvarbart och skulle myndigheterna fortsätta, utan att klart kunna redogöra för nyttan med varje åtgärd, så riskerar de att begå allvarliga myndighetsbrott.
Ja, skillnaden är de som dött av första dosen och därför inte vill ha nr2.trähandtag skrev:Man ser att vaccinationen med två doser är lite lägre än för de som är vaccinerade med en dos, se bild. Är den lilla skillnad i en vs två doser att folk har dött, inte kan ta dos två? Kanske det finns någon som inte vill ta dos två? Skulle vara intressant att få en djupare analys av skillnaden.[bild]
Kan nog mycket väl bli så, som sagt så hålls de hårt i örat av Riksrevisionen och om man inte kan visa på konkret nytta av en restriktion så kan man inte behålla den. Det kan inte vara för spekulativt och populistiskt, i första hand ska vi följa lagarna.BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Jag skulle tro att det är en kombination av flera saker. Dels har inte alla i de yngre åldrarna hunnit få en andra spruta, dels så har vi folk i de övre åldrarna som fick AZ som första spruta och av en eller annan anledning inte vill ha den igen. Dessutom har vi de som fått biverkningar som gör att de inte vill ta spruta två och de som har avlidit såklart. Sen finns det väl några som har haft Covid-19 och därför stannat vid en spruta.trähandtag skrev:Man ser att vaccinationen med två doser är lite lägre än för de som är vaccinerade med en dos, se bild. Är den lilla skillnad i en vs två doser att folk har dött, inte kan ta dos två? Kanske det finns någon som inte vill ta dos två? Skulle vara intressant att få en djupare analys av skillnaden.[bild]
Kan intyga att många inom vården har stannat tillsvidare vid första dosen pga av att dom först fick AZ, sen i väntan på dos nr 2 "stoppades" AZ till alla under 65år. Då fick dom två val istället. Ta pfizer och då blanda två olika vaccin, som inte finns några studier på eller ta AZ men att då skriva på massa papper.Fairlane skrev:
VIDARBEFODRAR EN NYHETSLÄNK: (känns inte som en nyhet dock, då det pratats om det innan)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...m5HoyUCDxwiTauJ0QGbZitCLzZO6hFFBPgKr0FmCm0bjY
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...m5HoyUCDxwiTauJ0QGbZitCLzZO6hFFBPgKr0FmCm0bjY
Jag skulle känt mig lugn med Pfizer som andra dos om jag redan fått AZN vaccinet som första dos.MaxHugo skrev:Kan intyga att många inom vården har stannat tillsvidare vid första dosen pga av att dom först fick AZ, sen i väntan på dos nr 2 "stoppades" AZ till alla under 65år. Då fick dom två val istället. Ta pfizer och då blanda två olika vaccin, som inte finns några studier på eller ta AZ men att då skriva på massa papper.
AZN vaccinet hade sin ovanliga men farliga biverkning redan vid första dosen men för Pfizer var deras ovanliga men farliga biverkning vanligast vid andra dosen.
Visst, man kan inte veta förrän man testat, men det finns ingen större anledning att tro det inte skullle fungera att mixa olika vaccin. Största oron var att vaccinationen skulle bli mindre effektiv, men det visade sig att mängden antikroppar blev något lite högre.
Och visst finns det studier. Man har sett att de vanliga biverkningarna är lite vanligare, lite fler får tex feber, men inga allvarliga biverkningar. Dock är det betydligt färre deltagare än i de stora fas 3 studierna, men ovanliga biverkningar har man ju inte ens sett i de stora studierna.
Några exempel,på studier.
Mixing COVID-19 vaccines appears to boost immune responses, https://www.sciencemag.org/news/2021/06/mixing-covid-19-vaccines-appears-boost-immune-responses
Mix-and-match COVID vaccines trigger potent immune response, https://www.nature.com/articles/d41586-021-01359-3
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 793 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 793 inlägg
Jag skulle nog tro att de råd och rekommendationer som Fohm kommer med anser deras jurister ryms inom smittskyddslagen. Däremot vet jag inte vad som regeringens nuvarande beslut är grundade på i de olika fallen, där har ju förekommit ordningslagen och andra lagar som grund i olika beslut under tiden som gått. Så lagarna följs nog. Det enda som jag kan påminna mig att det har rått tveksamheter kring var förbudet mot besök på äldreboendena.D djac skrev:
Syftar du på begränsningarna för hur stora offentliga sammankomster får vara enligt ordningslagen?D djac skrev:
Alla övriga "begränsningar" är ju råd från Folkhälsomyndigheten som det är frivilligt att följa.
OK, det kanske kan vara lite oroande med ny teknik, men lite ludditvibbar får jag allt.blackarrow skrev:Visst är alla covid-19 vaccinen nya. Vissa bygger på så ny teknik att den inte använts till några vaccin för människa tidigare, andra bygger på existerande mer beprövad teknik. Det gäller hur vaccinet är tänkt att fungera, hur det utvecklats, hur det framställts och vilka hjälpämnen som använts. Alltså inte bara hur man provat/testat ett visst nytt vaccin i vaccinstudier.
Själv var jag lite oroad för om jag skulle tvingas ta en spruta med ett traditionellt vaccin istället för ett mRNA-vaccin. De senare förstår jag bättre hur de fungerar.
(Jag fick Pfizer/BioNTech).
Inte om man kallar dem du. Och det är inte konkurrens med +18. Vi har en överkapacitet just nu om du missat det.BirgitS skrev:
Så du är lite oroad över traditionellt vaccin som vi använt i 100 år med utmärkt track record men inte av den nya mrna vaccinen för att dess förstår du bättre hur det fungerar.P pmd skrev:
Det låter som du sitter inne med vaccnikunskap utöver det vanliga.
Vad säger du om riskerna för långtidscovid med AZ resp Pfizer tex?
25.000 nu diagnostiserade med långtidscovid. En bit på väg mor det 100.000 som vi kan förvänta oss enligt internationella studier. En mycket stor andel som i värsta fall har fått livet slaget i spillror.
Om vi stället för att släppa fram smittan lagom så att "sjukvården klarar kurvan" valt att begränsa den så mycket som möjligt hade denna tragedi varig möjligt att undvika
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-25000-personer-har-fatt-diagnosen-postcovid
Om vi stället för att släppa fram smittan lagom så att "sjukvården klarar kurvan" valt att begränsa den så mycket som möjligt hade denna tragedi varig möjligt att undvika
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-25000-personer-har-fatt-diagnosen-postcovid
Det kan även vara betydligt färre.Ulltand skrev:25.000 nu diagnostiserade med långtidscovid. En bit på väg mor det 100.000 som vi kan förvänta oss enligt internationella studier. En mycket stor andel som i värsta fall har fått livet slaget i spillror.
[länk]
Mörkertalet är väldigt stort.