Gammelnörden
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
25.000 nu diagnostiserade med långtidscovid.
Det här tycker jag är lite knepigt för svt beskriver kartläggningen och hur dom fått fram 25 000 med att;
"Användningen av koden U09.9 för postinfektiöst tillstånd efter covid-19, postcovid, infördes i mitten av oktober 2020.
Vi har bett samtliga regioner om siffror gällande antalet unika individer som fått diagnosen postcovid i både offentlig och privat vård, oavsett vårdnivå och uppdelat på kön
."

Socialstyrelsen skriver i "Statistik om tillstånd efter covid-19" 2021-04-15 Art.nr: 2021-4-7353

"Observera att U09.9 är en tilläggskod som bör användas efter den kod som beskriver det aktuella kvarstående symtomet eller sena besväret. Därför bör koden generellt inte användas som huvuddiagnoskod."
"Kodningsexempel: En patient som för fem månader sedan hade covid-19 kommer nu på besök på grund av kvarstående avsaknad av luktsinne. Denna vårdkontakt anges med kod för huvuddiagnosen Anosmi, R43.0, och som tilläggskod anges U09.9, Postinfektiöst tillstånd efter covid-19."

https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7353.pdf

Så en tröst i bedrövelsen är ju att i dessa 25 000 inkluderas även patienter med förhållandevis lätta och förhoppningsvis övergående symtom. :)

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Forskningen på RNA-vaccin har ju inte hundra år på nacken men typ 30 år iallafall. Intressant artikel om
"Katalin Karikó och historien bakom mRNA-vaccinet mot covid-19"

[länk]
Jepp, intressant artikel. Det saknas dock lite detaljer om att nå fram till ett lyckat vaccin i den berättelsen och de framstegen har gjorts på senare år (2016?) Så man kan väl säga att de första 25 åren lyckades man inte framställa ett effektivitet vaccin.

Tyska CureVac försökte göra ett mer naturligt mRNA vaccin, (grönt vaccin?), lite annorlunda än Pfizer/BioNtech.
  • Use of unmodified, natural mRNA
  • Ability to induce immune responses at low mRNA doses
Men man hamnade bara på 48% effektivitet för skydd mot sjukdom.
The German biotech firm said late on Wednesday its vaccine was only 48% effective in the final analysis of its pivotal mass trial but it highlighted that efficacy was 77% in the age group younger than 60 years when considering only moderate to severe symptoms and excluding cases of mild disease. read more
Reuters 1/7. https://www.reuters.com/business/he...eu-about-ideal-region-vaccine-use-2021-07-01/
Blir spännande att se om det blir godkänt att användas för personer under 60 år. Mer vaccin behövs ju.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så du är lite oroad över traditionellt vaccin som vi använt i 100 år med utmärkt track record men inte av den nya mrna vaccinen för att dess förstår du bättre hur det fungerar.
Nu pratar vi ju covid-19 och när jag skrev ”traditionellt vaccin” tänkte iaf jag på de nya kinesiska covid-19 vaccinen med försvagat helvirus. Litar man på deras vaccin, på tillverkningsprocessen, på kvalitén? Det brukar ju ta ett år eller mer att lyckas med dessa.
Det låter som du sitter inne med vaccnikunskap utöver det vanliga
@pmd kanske är ingenjör?
Han har förstått funktionen. Vaccinet är ganska rent. Det fungerar bra. = OK !
Ulltand Ulltand skrev:
Vad säger du om riskerna för långtidscovid med AZ resp Pfizer tex?
Har du sett några siffror? Inte teoretiskt omöjligt, men långtidscovid efter vaccination förväntas vara mycket ovanligt.

Edit: förtydligat traditionellt vaccin, menar här försvagat sars-cov-2 virus.

Redigerat:
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det låter som du sitter inne med vaccnikunskap utöver det vanliga.
Nä, jag kan inte så mycket om andra vacciner än Pfizers.
Vad säger du om riskerna för långtidscovid med AZ resp Pfizer tex?
Poängen med att vaccinera sig är att minimera risken att få covid-19.

optimum
Detta tycker jag är ett intressant fenomen med smittspridningen och deltan
Från UK där vi sett en kraftig ökning med deltan och nu senaste perioden avtar smittspridningen rätt så kraftigt. Visst fortsätter vaccinationerna men knappast i den takten.
Lite samma går att hitta hos andra länder med ökad smittspridning med deltan som sedan avtar men UK är mest tydlig ökning och sedan minskning, se grafen nedan.

Fundersam på vad det beror på. OBS jag har inte svaret men funderingar.

De har väl inte återinfört restriktioner utan fortsatt sitt öppnande?
Har man redan "bränt" igenom populationerna med deltan (knappast troligt)?
Kan det vara så att de som stått för smittspridningen nu haft smittan, alltså yngre på krogar mm?
Har deltan hos dem muterat till snällare variant? Alltså att den förändras vid smitta till en person, till nästa osv.
Har folk backat tillbaka och isolerar sig frivilligt?
Annat?

Graf som visar dagliga nya COVID-19 fall i Storbritannien med ökning och minskning som diskuteras i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog tro att de råd och rekommendationer som Fohm kommer med anser deras jurister ryms inom smittskyddslagen. Däremot vet jag inte vad som regeringens nuvarande beslut är grundade på i de olika fallen, där har ju förekommit ordningslagen och andra lagar som grund i olika beslut under tiden som gått. Så lagarna följs nog. Det enda som jag kan påminna mig att det har rått tveksamheter kring var förbudet mot besök på äldreboendena.
Det vet jag inte om de tror, i dessa tider kommer man undan med ganska mycket, en positiv bild av Coronahanteringen är ju bra politik.

Däremot har det framkommit att vi har varit på svajig mark med restriktionerna redan när det var som värst och idag bör det vara stört omöjligt att motivera. Vi har så många andra virus, smittor och sjukdomar i världen så om vi skulle vilja begränsa folks grundlagsstiftatde rättigheter "av omsorg" så är det lätt att ta vilken som och börja begränsa. Det skulle sätta farliga prejudikat och göra det möjligt att framöver stoppa och begränsa vad som helst och i efterhand skylla på något virus.

D
P pmd skrev:
Syftar du på begränsningarna för hur stora offentliga sammankomster får vara enligt ordningslagen?

Alla övriga "begränsningar" är ju råd från Folkhälsomyndigheten som det är frivilligt att följa.
Japp, rekommendera kan man ju alltid göra, men jag är tveksam till om man klarar att motivera de begränsningar och inskränkningar vi har idag, nu är vi ju i en masspsykos men man måste även klara framtida granskningar som kommer vara mer objektiva.

optimum optimum skrev:
Från UK där vi sett en kraftig ökning med deltan och nu senaste perioden avtar smittspridningen rätt så kraftigt. Visst fortsätter vaccinationerna men knappast i den takten.
Lite samma går att hitta hos andra länder med ökad smittspridning med deltan som sedan avtar men UK är mest tydlig ökning och sedan minskning, se grafen nedan.

Kan det vara så att de som stått för smittspridningen nu haft smittan, alltså yngre på krogar mm?
Har deltan hos dem muterat till snällare variant? Alltså att den förändras vid smitta till en person, till nästa osv.
Annat?

[bild]
En teori: för några veckor sedan var det fotbolls-EM med många matcher i England. Trängsel och skrik och alkohol = stor smittspridning. Nu är det OS i Japan så engelsmännen stannar hemma vid TVn = minimal smittspridning.

• Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo
optimum optimum skrev:

Annat?
[bild]
Jag tror mycket har att göra med att det är semester. Folk går inte och testar sig lika mycket nu. Har själv problem med pollen och är usel att ta medicinen, kom jag till jobbet med symptomer blev jag skickad på test.
Nu under semester åker jag ju inte och testar mig pga pollen. Sen undervikter folk att testa sig för att inte hamna i karantän i väntar på svar.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Inte om man kallar dem du. Och det är inte konkurrens med +18. Vi har en överkapacitet just nu om du missat det.
Första meningen begriper jag inte, vad syftar "man" och "dem" på?
"dem" finns ju inte ens i stycket du citerade annat än i betydelsen "16- och 17-åringar".

Jaså. Var är det överkapacitet då och hur stor?
I Stockholmsregionen går då vaccinerna åt i den takt de kommer in. Som sagt leveransen blir mindre vecka 31.

Vem vet hur vaccinefterfrågan blir när folk inte längre har semester och kanske kan tänka sig att vaccinera sig i större utsträckning. Sådana som inte vill vara dåliga 1-2 dagar med biverkningar när de har semester men kan tänka sig det när de jobbar.

Men du kan ju presentera en kalkyl som tar med inleveranser kommande veckor, antal dos 2 som kommer att ges, antal dos 1 som efterfrågas av 18+ och antal 16- och 17-åringar som vill vaccinera sig så får vi ju svart på vitt hur det ser ut i stället för att bara läsa vad du tror.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
De införde ju det som kallas pingdemi i stället. Så fort folks installerade smittspårningsapp plingar till för att de har varit nära någon som har konstaterats infekterad ska de isolera sig. Det minskar smittspridningen, fast det blir ju väldigt mycket falsklarm också. Det har ju varit så effektivt att affärer får stänga och butikshyllor gapar tomma samt påverkat samhällskritisk verksamhet så nu har man ju infört undantag för olika verksamheter.

Sen ska man ju inte heller glömma det psykologiska, när folk vet att det är ett allvarligt läge som riskerar att påverka dem själva på ett annat sätt så blir de försiktigare. Det är ju det som fått andra epidemier att dö ut utan att flockimmunitet har nåtts globalt.

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
En teori: för några veckor sedan var det fotbolls-EM med många matcher i England. Trängsel och skrik och alkohol = stor smittspridning. Nu är det OS i Japan så engelsmännen stannar hemma vid TVn = minimal smittspridning.
En uppföljningstanke: om de styrande vill att folk ska stanna hemma mer under pandemier och inte träffa folk; varför inte erbjuda gratis abonnemang på Netflix, Disney och andra liknande kanaler? ;)

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
En liten studie med 159 deltagare som samtliga hade fått en allergisk reaktion inom 4 timmar efter första dosen vaccin (Pfizers, Modernas), varav 19 allergisk chock, var det 80 % som inte fick någon allergisk reaktion alls efter andra dosen och de övriga fick bara en mycket mild reaktion. En tredjedel hade fått antihistaminer innan dos 2.
https://sverigesradio.se/artikel/in...accin-om-du-fatt-allergisk-reaktion-av-forsta
Studien: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2782348

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
MaxHugo
B b8q skrev:
En uppföljningstanke: om de styrande vill att folk ska stanna hemma mer under pandemier och inte träffa folk; varför inte erbjuda gratis abonnemang på Netflix, Disney och andra liknande kanaler? ;)

Tror priset för att offra sin fritid är för hög för den svenska statsbudgeten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.