Nissens
D djac skrev:
Uppdaterade siffror
[bild]
@optimum och @Ulltand
Om ni ser på grafen @djac postade ovan, hur kan ni få det till att det gått dåligt för Sverige i pandemin? Har ni ingen som helst empati med alla länderna som verkligen råkat illa ut?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Det har studerats hur det är med risken för allvarlig blodkoagulationsrubbning är efter andra dosen med AZ-vaccin.
Risken för att det inträffar efter andra dosen av vaccinet är enligt studien 2,3 på en miljon, vilket är jämförbart med vad som konstaterats hos personer som inte har vaccinerats.
Efter första dosen var siffran 8,1 på en miljon personer.
Publicerat i Lancet.

TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.30

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
optimum
Nyhet på Aftonbladet, se nedan

Mitt tips är att verkligen ta reda på hur det är på det aktuella resmålet och även göra en egen riskbedömning.
Även fundera på hur livet som turist kommer vara när man kommer dit.
Det kommer troligen inte se ut och vara som det man är van vid tidigare.

Kan nämna att den inbokade Thailandssemestern för mig och frugan februari 2022 är avbokad nu.
Vår samlade bedömning är att det kommer inte fungera. Vi håller oss kvar i Sverige på säkra platser.

Phuket ska enligt uppgift ha 75% vaccinerade men hela Thailand endast 5%
De flesta vaccinerade med kinesiska Sinovac och har enligt WHO en säkerhet på 51% mot tidigare mutationer och troligen betydligt sämre mot deltan. De har en kraftigt ökad smittspridning nu.
De öppnade för "turister" 1:a juli men de som kommit är de som har bostäder mm där och en del med relationer typ flickvän mm. Alltså inga vanliga bad-turister utan de som nu slipper 14 dagars karantän och går in via projektet "Sandbox"
Dessutom ser Phukets städer ut som spökstäder. Det mesta är stängt. Går att se via Youtube med filmer från de som är där nu.
Även risken att det plötsligt införs nya restriktioner typ som nyligen gjort att Bangkok är stängt för in och utresor på vanligt sätt, endast transfer till Phuket är ok.
Men knappast något jag skulle rekommendera. Våra vänner som skulle dit samtidigt har också avbokat.

Jag kan inte allt om hur det är där man detta sammantaget har gjort att Thailand får vänta till 2023 eller 2024 för oss.
Så fundera på om utlandssemester nu verkligen är rätt tillfälle.

Flygplan silhuetterad mot solnedgången och strand med badande människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum
Ingen bra utveckling av antalet smittade i Stockholm.

Går nog inte enbart skylla på de som bor i Stockholm utan även turister och andra besökare

Över 60% ökning förra veckan mot vecka före.
Inte linjär ökning och fortsätter trenden är det närmare 2000 denna veckan.

Stapeldiagram som visar antalet bekräftade fall av covid-19 per vecka i Region Stockholm.
Skapa konto

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

BirgitS
optimum optimum skrev:
Går nog inte enbart skylla på de som bor i Stockholm utan även turister och andra besökare
En hel del (typ 1/3) har åtminstone tidigare veckor varit folk som blivit smittade i Spanien mm.

Man kan se att smittspridningsökningen som förra veckan nästan bara var i gruppen 20-29 år nu även sker bland de i andra åldrar som har blivit smittade av dessa unga vuxna, så nu är det ökning i alla åldersgrupper under 70 år. Det avspeglar sig också i vårdbehovet som har gått upp under juli.
Stapelgraf som visar antal rapporterade Covid-19 fall per åldersgrupp och vecka i Region Stockholm.
Skapa konto

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf

• Gilla
  • Ledsen
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D
För att få lite perpespektiv och kanske rikta bara lite av den energi som läggs på att undvika Covid, på att rädda fler människor:
Infograf som visar tre åtgärder för att minska dödsfall i livsstilssjukdomar: sluta röka, äta mindre kött, dricka mindre alkohol.
Skapa konto

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
För att få lite perpespektiv och kanske rikta bara lite av den energi som läggs på att undvika Covid, på att rädda fler människor:
[bild]
Fast Fohm jobbar ju med det också, i alla fall 1 och 3.

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Den norska regeringen skjuter återigen upp planerna på att lätta på landets pandemirestriktioner. Anledningen är oro över spridningen av den särskilt smittsamma deltavarianten av viruset.
Hälsoministern:
– Det råder osäkerhet om hur deltavarianten kommer att påverka Norge vad gäller spridning av infektion och sjukdom.
TT via t.ex. https://tt.omni.se/norge-skjuter-upp-oppnande/a/X600jg

Norge och Sverige ligger väldigt lika när det gäller antal bekräftade fall under juli.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=NOR~SWE

BirgitS
optimum optimum skrev:
Ingen bra utveckling av antalet smittade i Stockholm.

Över 60% ökning förra veckan mot vecka före.
Inte linjär ökning och fortsätter trenden är det närmare 2000 denna veckan.

[bild]

[länk]
Händer otrevliga saker i Västra Götaland också.
Överläkaren Sund, chef för infektionskliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala:
”I västra Götaland har man sett fall av sommarvikarier som efter utlandsresa smittat patienter på äldreboenden vilket är otroligt onödigt!”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/infektionslakaren-kritisk-till-utlandsresorna
:(

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Fast Fohm jobbar ju med det också, i alla fall 1 och 3.
Absolut men man kan nog inte missa att det blåser lite Covidvindar just nu?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Detta var det jag trodde skulle hända och det blev så.
Folk ser lättnader i restriktionerna som att man blåser faran över och återgår till beteenden som det var före pandemin.
Folk vill nog inte fatta att det finns restriktioner och att vi ska följa råden fortfarande.

Människor i kö vid färjeläget ignorera restriktioner, intill porträtt av bekymrad man.
Skapa konto

Skärmdump av nyhetsartikel där statsepidemiolog kommenterar förvirring efter lättnader i restriktioner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B3PPzG/larmar-i-rapport-tror-att-pandemin-ar-over

• Haha
Nissens
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta var det jag trodde skulle hända och det blev så.
Folk ser lättnader i restriktionerna som att man blåser faran över och återgår till beteenden som det var före pandemin.
Folk vill nog inte fatta att det finns restriktioner och att vi ska följa råden fortfarande.

[bild]

[bild]

[länk]
Ja, min personliga reflektion är att folk som nu är fullvaccinerade (2 doser + några veckor) tycker att ”bättre skyddad än så här blir jag inte, om man inte kan återgå till att leva som vanligt nu så kommer man ju aldrig att kunna göra det”, och släpper all försiktighet, går på restaurang, bokar in släktträffar osv.

Det kan vi göra först när ALLA (som vill och kan) är fullvaccinerade, enligt min mening.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag besökte en vårdcentral i dag. Frågade om munskydden, men de hade slutat med obligatoriskt munskydd. :surprised:

• Gilla
djac
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag besökte en vårdcentral i dag. Frågade om munskydden, men de hade slutat med obligatoriskt munskydd. :surprised:
Brukar nog inte vara munskydd på vårdcentraler, de hade en period men slutade för ett halvår sen eller så.

Sjukhus tror jag fortfarande det ska användas på.

E El-Löken66 skrev:
Brukar nog inte vara munskydd på vårdcentraler, de hade en period men slutade för ett halvår sen eller så.
Tycks vara lite olika – "min" vårdcentral släpper fortfarande inte in mig utan munskydd trots att jag är fullvaccinerad …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.