882 514 läst · 19 362 svar
883k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja det har ju öppnats upp för många personer nu och som fortfarande inte är vaccinerade i bla stockholm bla en del i medicinsk riskgrupp under 60 år fas tre plus det tidigare släppet så håller de ju på att vaccinera gruppen på 150 000st friska 55-60 år(de fick förtur före fas tre riskgrupp!ej ok!) och nu har de ju i måndags även släppt från 50 år och uppåt, detta innebär förstås att det för vissa i medicinsk riskgrupp fas tre fortsatt förbigås!B b8q skrev:Snart och snart... som 50-plussare har jag sedan i måndags kunnat försöka boka en tid för min första spruta. Hittills har jag gått in på AlltidÖppet flera gånger om dagen men fortfarande efter tre dagar står det bara "inga lediga tider" på varenda vaccinationsplats (15 st) i hela region Stockholm...
Jag kan förstås försöka boka direkt via min vårdcentral, men andra här har ju skrivit att de har ännu mindre vaccin tillgängligt, så det har inte känts som en bra idé.
Nu är det inget som jag direkt är ledsen för - jag hade ändå räknat med att få min första spruta någonstans kring midsommar.
Ett tips(som jag tidigare givit här) till dig är att pröva att ringa T: 08 42 84 29 30 för att boka tid på någon av de större vaccinationscentralerna.
Lycka till!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Nu är det möjligt för riskgrupper i fas 3 att boka på vaccinationsmottagning via appen Alltid Öppet (eller motsv. telefonbokning för de som saknar Bank-id) i Region Stockholm.B brfbo skrev:Ja det har ju öppnats upp för många personer nu och som fortfarande inte är vaccinerade i bla stockholm bla en del i medicinsk riskgrupp under 60 år fas tre plus det tidigare släppet så håller de ju på att vaccinera gruppen på 150 000st friska 55-60 år(de fick förtur före fas tre riskgrupp!ej ok!) och nu har de ju i måndags även släppt från 50 år och uppåt, detta innebär förstås att det för vissa i medicinsk riskgrupp fas tre fortsatt förbigås!
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...da-1971-kan-boka-pa-vaccinationsmottagningar/
Mycket har sagts i intervjuer i TV och Radio vilket förvårar källhänvisning .BirgitS skrev:
"Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer bli en klassisk pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt utan det hoppar från olika hotspots som i Wuhan och i norra Italien."
"Folkhälsomyndigheten står fast i sin bedömning att även de som varit i norra Italien eller Iran kan gå till sina arbetsplatser om de inte känner av några symtom. Det är nämligen enklare att smittspåra när människor lever sina liv som vanligt, enligt Tegnell.""
Anders Tegnell i SvD 7 mars.
Sveriges Radio. Publicerat fredag 24 januari 2020 kl 16.55
""Ett nytt virus sprids i Kina. Det kallas coronavirus. Mer än 800 personer har smittats, och minst 26 personer har dött. Experten Anders Tegnell säger att vi inte behöver oroa oss i Sverige.""
Det är klart att i vart fall FHM inte förberedde sig. Det finns ganska många häpnadsväckande citat.
""Ett nytt virus sprids i Kina. Det kallas coronavirus. Mer än 800 personer har smittats, och minst 26 personer har dött. Experten Anders Tegnell säger att vi inte behöver oroa oss i Sverige.""
Det är klart att i vart fall FHM inte förberedde sig. Det finns ganska många häpnadsväckande citat.
Du blandar ihop Sverige med FHM och regeringen. Det sistnämnda är en mycket liten del av Sverige och de förtjänar hård kritik för dåliga beslut med ohyggliga konsekvenser.Nissens skrev:
Sjukvården har däremot axlat sitt ansvar bra och slitit hårt för att klara alla patienter. (beröm)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Det första finns ju med på Emanuels sida.Ulltand skrev:Mycket har sagts i intervjuer i TV och Radio vilket förvårar källhänvisning .
"Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer bli en klassisk pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt utan det hoppar från olika hotspots som i Wuhan och i norra Italien."
"Folkhälsomyndigheten står fast i sin bedömning att även de som varit i norra Italien eller Iran kan gå till sina arbetsplatser om de inte känner av några symtom. Det är nämligen enklare att smittspåra när människor lever sina liv som vanligt, enligt Tegnell.""
Anders Tegnell i SvD 7 mars.
I detta sammanhang kan man ta upp att det inte var Fohm:s eller Tegnells påhitt utan WHO har idag kritiserats av en internationell panel som utreder hur världen har hanterat pandemin. Detta är ju trots allt nyhetstråden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.52
som har läst https://www.theguardian.com/world/2...-was-preventable-says-who-commissioned-report
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Du får försöka förstå att ett uttalande till allmänhet om att inte oroa sig inte är samma sak som att inget görs inom myndigheten. Just 24 januari fanns det ingen anledning att alla i Sverige skulle vara oroliga. Men naturligtvis följde Fohm vad WHO och Kina kom ut med och läste in sig på det. Det visar sig ju genom att de upprepade WHO:s budskap under hela februari vilket ju hade varit omöjligt om de inte hade gjort något.Ulltand skrev:Sveriges Radio. Publicerat fredag 24 januari 2020 kl 16.55
Edit: förtydligat
Redigerat:
Vad bra att du skrev detta, men hur det än nu går till så ska de i medicinsk riskgrupp ex hjärt och lungsjuka fas tre tvingas att slåss om de begränsade vaccindoserna med alla friska 50-60 åringar, det är ej ok!, och inte optimalt att de i medicinsk riskgrupp (ibland allvarligt sjuka) ska behöva att ta sig till dessa vaccinationscentraler som ofta ligger avsides och även ibland kräver att man tar sig dit kommunalt, el med taxi el bil mm.BirgitS skrev:
Ex jag som tillhör medicinsk riskgrupp fas tre(bla hjärtsjuk) följde rekommendationerna och har därför nu under några veckor väntat på att få ett brev från min vårdcentral....brev som ännu ej kommit! pga att de saknat vaccin.
Och nu i måndags släpptes det att även riskgrupper fas 3 får vaccineras på de stora centralerna, jag fick en tid i går som jag tog(jag hade inte kunnat boka någon tid alls om jag skulle ha bokat in mig på en allergitid,för de var slut så det fick bli en icke allergitid..efter lite diskussioner).
De jag känner som har bil arbetar, så jag tog buss(valde en tidig buss innan skolbarnen började att åka) jag hade förstås under bussfärden samt vid vaccinationen som en av de viktigaste skyddssakerna en FFP3 andningsmask plus ett andningsskydd!
Jag fick gå en km från bussen till vaccinationscentralen och gå 1 km tillbaka(för att slippa taxi) det var jättejobbigt men gick ändå bra pga att det var ett underbart väder och jag kunde sätta mig och vila emellanåt när jag gick.
Pga tidigare starka reaktioner vid vaccinering så hade jag ätit antihistamin i 4 dagar innan och äter dessa 4 dar efter vaccination, jag kände av lite allergibiverkningar som lite i hals och mun/läppar och lite yrsel efter, men det lade sig, from igår em har jag huvudvärk och öm och lite kraftlös i armen, vilket bara är normalt så alltså har allt gått bara bra hittills, och är så glad och lättad över att äntligen ha fått min vaccination,
Hoppas att ni som vill och inte fått vaccin snart får det!
Frågan kvarstår, vad är det du menar att Norge gjorde Norge i januari 2020?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Jag vet inget om hur regionen har lagt upp bokningarna just för riskgrupperna men enligt vad som sagts så finns det reserverade tider för de lite äldre som ska ha dos 2 i närtid och de konkurrerar alltså inte med de i fas 4. Så det finns sådana möjligheter i systemet. Även många i riskgrupperna har bil.B brfbo skrev:men hur det än nu går till så ska de i medicinsk riskgrupp ex hjärt och lungsjuka fas tre tvingas att slåss om de begränsade vaccindoserna med alla friska 50-60 åringar, det är ej ok!, och inte optimalt att de i medicinsk riskgrupp (ibland allvarligt sjuka) ska behöva att ta sig till dessa vaccinationscentraler som ofta ligger avsides och även ibland kräver att man tar sig dit kommunalt, el med taxi el bil mm.
Överlag verkar det ju vara lite problematiskt med din vårdcentral eftersom andra i riskgrupper har kunnat vaccinera sig tidigare på vårdcentralerna.
Skönt att du har kunnat vaccinera dig till slut i alla fall
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Enligt TT, som hämtat sina uppgifter från ECDC:s rapport som kom idag, är Cypern fortfarande i topp med och Sverige kommer på fjärde plats.Ulltand skrev:
Cypern 797 nya fall per 100 000 invånare under två veckor
Litauen 600
Nederländerna 565
Sverige 558
Cypern hade över 1200 för två veckor sen. (Mycket bra jobbat!)
Jämfört med föregående veckas rapport har antalet bekräftade fall ökat i tre länder, Danmark, Litauen och Lettland.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Folkhälsomyndigheten bedömer i en rapport att samhället i stort kan återgå till ett normalläge i september 2021. Bedömningen är beroende av att vaccinationsinsatsen fortskrider som planerat och att följsamheten till övriga regler och rekommendationer är fortsatt hög. Anpassningar av smittskyddsåtgärder föreslås ske successivt beroende på läget och påbörjas den 1 juni.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...maj/forslag-om-anpassade-smittskyddsatgarder/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Det glädjer mig mycket att höra att du fick till slut och sen här delen har man verkligen misslyckats med i regionen. Bra kämpat!B brfbo skrev:Vad bra att du skrev detta, men hur det än nu går till så ska de i medicinsk riskgrupp ex hjärt och lungsjuka fas tre tvingas att slåss om de begränsade vaccindoserna med alla friska 50-60 åringar, det är ej ok!, och inte optimalt att de i medicinsk riskgrupp (ibland allvarligt sjuka) ska behöva att ta sig till dessa vaccinationscentraler som ofta ligger avsides och även ibland kräver att man tar sig dit kommunalt, el med taxi el bil mm.
Ex jag som tillhör medicinsk riskgrupp fas tre(bla hjärtsjuk) följde rekommendationerna och har därför nu under några veckor väntat på att få ett brev från min vårdcentral....brev som ännu ej kommit! pga att de saknat vaccin.
Och nu i måndags släpptes det att även riskgrupper fas 3 får vaccineras på de stora centralerna, jag fick en tid i går som jag tog(jag hade inte kunnat boka någon tid alls om jag skulle ha bokat in mig på en allergitid,för de var slut så det fick bli en icke allergitid..efter lite diskussioner).
De jag känner som har bil arbetar, så jag tog buss(valde en tidig buss innan skolbarnen började att åka) jag hade förstås under bussfärden samt vid vaccinationen som en av de viktigaste skyddssakerna en FFP3 andningsmask plus ett andningsskydd!
Jag fick gå en km från bussen till vaccinationscentralen och gå 1 km tillbaka(för att slippa taxi) det var jättejobbigt men gick ändå bra pga att det var ett underbart väder och jag kunde sätta mig och vila emellanåt när jag gick.
Pga tidigare starka reaktioner vid vaccinering så hade jag ätit antihistamin i 4 dagar innan och äter dessa 4 dar efter vaccination, jag kände av lite allergibiverkningar som lite i hals och mun/läppar och lite yrsel efter, men det lade sig, from igår em har jag huvudvärk och öm och lite kraftlös i armen, vilket bara är normalt så alltså har allt gått bara bra hittills, och är så glad och lättad över att äntligen ha fått min vaccination,
Hoppas att ni som vill och inte fått vaccin snart får det!
Det är inte bara min vårdcentral som inte har fått tillräckligt med vaccin för att kunna vaccinera medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3, jag har pratat med flera vårdcentraler som uppgivit problem med att de tilldelas för få vaccindoser samt att jag känner en del personer som arbetar bla inom infektion som jag också gjort och de har också uppgivit till mig att detta är problem på flera ställen i region Stockholm,samt att jag även pratat med andra i denna medicinska riskgrupp som också haft problem med att få en tid för vaccination och att många friska människor i fas 4 går före.BirgitS skrev:Jag vet inget om hur regionen har lagt upp bokningarna just för riskgrupperna men enligt vad som sagts så finns det reserverade tider för de lite äldre som ska ha dos 2 i närtid och de konkurrerar alltså inte med de i fas 4. Så det finns sådana möjligheter i systemet. Även många i riskgrupperna har bil.
Överlag verkar det ju vara lite problematiskt med din vårdcentral eftersom andra i riskgrupper har kunnat vaccinera sig tidigare på vårdcentralerna.
Skönt att du har kunnat vaccinera dig till slut i alla fall
så nej här har inte Region Stockholm klarat av att följa prioriteringen som de gått ut med,
vi i medicinsk riskgrupp ex hjärt och lungsjuka under 60 år har åsidosatts och inte tagits om hand som nog många i denna riskgrupp även har extra behov av.
En av de få saker som är bra med att göra fel är...att man kan göra det bättre nästa gång,
något för bla region Stockholm att tänka på, men först måste de och andra förstås kunna erkänna att det blivit fel, och inte bara gå ut med och låtsas som att allt är bra.