BirgitS
@nino

De första resultaten i en brittisk studie som undersöker vad som händer när man först ger en dos med Pfizers vaccin och sen en med AZ eller tvärtom jämfört med en grupp som får två likadana doser har nu kommit ut i The Lancet. Det är en liten studie med drygt 100 personer i varje grupp så ovanliga biverkningar går inte att upptäcka.
Resultatet visar att kombinationerna ger en något högre frekvens av biverkningar som trötthet, huvudvärk och muskelsmärta, men det är inte några resultat som ger någon anledning att vara orolig, menar Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys vid Karolinska institutet.
– Kombinationen av två olika vaccin verkar ge lite mer av de typiskt vaccinrelaterade biverkningarna. Men det talar också för att man får en kraftigare immunaktivering och jag tror att det är det vi kommer att se sedan, säger han.
I juni kommer nästa delredovisning och då ingår det data om hur immunsvaret ser ut i de olika grupperna.
Men Matti Sällberg hänvisar till att mer vaccinbiverkningar ofta beror på ett ökat immunsvar.
https://www.dn.se/vetenskap/studie-kombinerade-vaccin-ger-nagot-fler-biverkningar/

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan kvarstår, vad är det du menar att Norge gjorde Norge i januari 2020?
Jag har aldrig sagt att Norge vare sig gjorde något eller inte gjorde just då så du får ta reda på det själv om du är intresserad.

Det jag skrev var att det är första tillfället att börja planera för en pandemi.

Vi gjorde det definitivt inte då AT flera gången upprepade att vi inte behöver oroa oss eller att smittan inte kommer hit.

Smart tänkt av Norge. Gruppen 18-24 står för en så mycket större del av smittspridningen och gruppen 40-44 har ingen nämvärd ökad åldersrisk. Bara att copy paste!

""Personer i åldrarna 18–24 och 40–44 år ska prioriteras när Norge ställer om sin vaccinering mot covid-19. Landet tar även bort Astra Zenecas vaccin permanent ur sitt vaccineringsprogram, meddelade statsminister Erna Solberg på onsdagen.""

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
@nino

De första resultaten i en brittisk studie som undersöker vad som händer när man först ger en dos med Pfizers vaccin och sen en med AZ eller tvärtom jämfört med en grupp som får två likadana doser har nu kommit ut i The Lancet. Det är en liten studie med drygt 100 personer i varje grupp så ovanliga biverkningar går inte att upptäcka.I juni kommer nästa delredovisning och då ingår det data om hur immunsvaret ser ut i de olika grupperna.[länk]
Intressant.
Våra myndigheter vill ju alltid ha bra på fötterna innan man inför något men i detta fallet att blanda vaccin verkar vara ett experiment.

Får mig att tänka på gamla tiders fartygsapotek där man behandlade sjuka med apotekens numrerade behållare. T.ex Nr: 7 mot ont i magen. Nr: 8 mot huvudvärk, Nr:9 mot illamående.
Var nr 7 slut kunde man ta lite Nr: 3 och lite Nr: 4 eftersom 3+4=7

Och nu dos 1 en spruta AZ och sedan dos 2 med Moderna.(eller Pfizer)
Och här fortfarande oklart om man skulle ge en andra dos med Moderna. Alltså 3 doser.

Men Birgit, du brukar ha svar på det mesta. Vad har man fått det här ifrån att mixtra på egen hand?

Här fanns ju ingen vetenskaplig fakta, När vi varit så noga med att inte påbörja vaccinera före man är någorlunda klar med utvärderingar. Nu finns en utvärdering av biverkningar men inget om andra problem med att kroppen av detta kommer bli riktigt besvärlig om man ska vaccineras med modifierade vaccin mot mutationer. Alltså att immunförsvaret kommer "attackera" ett tredje vaccinationstillfälle med något mot covid.

Jag kan säga att jag är verkligen förvånad att man gör så här.
Frugan fick AZ som dos 1 och skulle därefter fått andra med Pfizer eller Moderna.
Hon är mycket glad åt att de ändrat sig där hon vaccineras till att även få dos 2 till AZ.
AZ dos 1 + dos 2 är rätt så bra utvärderat.

Jag hoppas innerligt att experimentet inte pågår där jag ska få dos nr 2 utan att den blir av samma typ av vaccin. Du Birgit har jag uppfattat som negativ till att vi experimenterar med människor.
Jag är av den uppfattningen att detta mixtrande inte är ok. Ett experiment.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Kommer Sverige att fortsätta med AZ?

Varför Covid 19 kan slå ut luktsinnet. Covid19 infekterar nervcellerna i luktorgan och hjärna enligt denna studie.

Inte osannolikt att samma mekanismer är förklaringen till långtidscovid imo. Då troligen att hjärnstammen och det autonoma nervsystemet är inblandat.

""This work also sheds light on the mechanism of COVID-19-related smell loss by revealing a series of chronological steps:

• 1) Cilia carried by sensory neurons are lost post-viral infection. These cilia enable the sensory neurons to receive odor molecules;
    2) Virus present in sensory neurons;

3) Disruption of the olfactory epithelium (sensory organ) integrity linked to apoptosis (i.e. cell death). The epithelium is organized into regular lamellae, which are destructured by coronavirus infection;

4) Virus dissemination to the olfactory bulb, which is the first cerebral relay station in the olfactory system;

5) Inflammation and viral RNA present in several regions of the brain.

This study demonstrates that loss of smell is also caused by deterioration of the sensory organ at the back of the nasal cavities. "We observed that SARS-CoV-2 infects not only the sensory neurons, but also the olfactory nerve and the olfactory nerve centers in the brain,"

https://www.pasteur.fr/en/press-are...covery-mechanisms-short-and-long-term-anosmia

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-05/ip-cdo051221.php

J
optimum optimum skrev:
Intressant.
Våra myndigheter vill ju alltid ha bra på fötterna innan man inför något men i detta fallet att blanda vaccin verkar vara ett experiment.

Får mig att tänka på gamla tiders fartygsapotek där man behandlade sjuka med apotekens numrerade behållare. T.ex Nr: 7 mot ont i magen. Nr: 8 mot huvudvärk, Nr:9 mot illamående.

Och här fortfarande oklart om man skulle ge en andra dos med Moderna. Alltså 3 doser.

Men Birgit, du brukar ha svar på det mesta. Vad har man fått det här ifrån att mixtra på egen hand?

Här fanns ju ingen vetenskaplig fakta, När vi varit så noga med att inte påbörja vaccinera före man är någorlunda klar med utvärderingar. Nu finns en utvärdering av biverkningar men inget om andra problem med att kroppen av detta kommer bli riktigt besvärlig om man ska vaccineras med modifierade vaccin mot mutationer. Alltså att immunförsvaret kommer "attackera" ett tredje vaccinationstillfälle med något mot covid.

Frugan fick AZ som dos 1 och skulle därefter fått andra med Pfizer eller Moderna.
Hon är mycket glad åt att de ändrat sig där hon vaccineras till att även få dos 2 till AZ.

Jag hoppas innerligt att experimentet inte pågår där jag ska få dos nr 2 utan att den blir av samma typ av vaccin. Du Birgit har jag uppfattat som negativ till att vi experimenterar med människor.
optimum optimum skrev:
Intressant.

Man kan blanda vacciner väldigt liberalt generellt, definitivt utan att det skulle vara farligt. Enda undantagen är en äldre typ av vaccin som kallas polysackaridvaccin, där immunsvaret kan bli olika bra beroende på i vilken följd det tas i förhållande till andra typer av vaccin.

Jag betraktar inte detta som ett experiment, snarare sunt förnuft om man har erfarenhet av vaccinering. Det är stor skillnad på detta jämfört med att inte börja använda vaccinen innan godkännande.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi gjorde det definitivt inte då AT flera gången upprepade att vi inte behöver oroa oss eller att smittan inte kommer hit.
Vet du något om vad som hände inne på myndigheten eller är det bara något som du tror?
Som sagt att man kommunicerar ett budskap utåt betyder inte alls att man inte gör något internt. Likaså pågick ju planering i januari på andra ställen i samhället, t.ex. Karolinska planerade för hur man skulle ta emot covidsjuka.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vadå på egen hand?
Tror du verkligen att Sverige är ensamt om att stoppa användningen av AZ för vissa åldersgrupper?

Är du säker på att alla de influensavaccin du har tagit inte är från olika tillverkare och fungerar lite olika?

Sen ska det ju gå minst 12 veckor mellan AZ-vaccin och nästa dos med Pfizers/Modernas så det är ju knappt aktuellt för någon förrän nu.

För övrigt är Janobes inlägg mycket bra.

optimum optimum skrev:
Nu finns en utvärdering av biverkningar men inget om andra problem med att kroppen av detta kommer bli riktigt besvärlig om man ska vaccineras med modifierade vaccin mot mutationer. Alltså att immunförsvaret kommer "attackera" ett tredje vaccinationstillfälle med något mot covid.
Vad menar du?
Det har väl ansetts kunna bli en viss risk med att vaccineras för många gånger med AZ-vaccin eftersom kroppen kan ha utvecklat antikroppar mot själva adenoviruset och därmed göra att vaccinet inte fungerar. Det är ju därför som Sputnik V har olika adenovirus i de två doserna.

BirgitS
nino nino skrev:
Det rapporterades för några dagar sen att Sverige tar emot de AZ-doser som kommer under de tre närmsta veckorna och det antalet räcker lite drygt för att ge alla över 65 år sin andra dos. Sen kommer leveranserna att gå till andra inom EU som är mer intresserade.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har aldrig sagt att Norge vare sig gjorde något eller inte gjorde just då så du får ta reda på det själv om du är intresserad.

Det jag skrev var att det är första tillfället att börja planera för en pandemi.

Så det du säger att Sverige borde insett något som resten av världen inte insett ännu???

Inser du själv det fullständigt absurda idet??

Uppenbarligen har du insett att inte ens det fantastiska landet Norge gjorde något då...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Vadå på egen hand?
Tror du verkligen att Sverige är ensamt om att stoppa användningen av AZ för vissa åldersgrupper?

Är du säker på att alla de influensavaccin du har tagit inte är från olika tillverkare och fungerar lite olika?

Sen ska det ju gå minst 12 veckor mellan AZ-vaccin och nästa dos med Pfizers/Modernas så det är ju knappt aktuellt för någon förrän nu.

För övrigt är Janobes inlägg mycket bra.

Vad menar du?
Det har väl ansetts kunna bli en viss risk med att vaccineras för många gånger med AZ-vaccin eftersom kroppen kan ha utvecklat antikroppar mot själva adenoviruset och därmed göra att vaccinet inte fungerar. Det är ju därför som Sputnik V har olika adenovirus i de två doserna.
Framtiden får utvisa hur det gick för de som man experimenterade med.
Kanske det går bra. Influensavaccin har man under lång tid utvärderat att ta ny dos varje år men detta vi håller på med mRNA är rätt så nytt.

Frugan är nöjd och slipper vara försökskanin.

Snailman
nino nino skrev:
Jag läste att vi skulle använda 200 000 doser vi redan har, till andra dosen för de som fått en första dos av AstraZeneca, sen skulle vi skänka bort en miljon doser till utlandet, och inte köpa något mer av AstraZeneca framöver.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Influensavaccin har man under lång tid utvärderat att ta ny dos varje år men detta vi håller på med mRNA är rätt så nytt.
Även där fanns en gång i tiden en första och en andra gång.
Du vet väl om att man inte gör någon stor fas 3-studie på influensavaccin varje år utan man modifierar och gör en liten studie för att typ se att de vanliga biverkningarna verkar uppträda ungefär lika mycket som vanligt.

optimum optimum skrev:
Vad befarar du ska hända i kroppen om man först får ett virusvektorvaccin och sen ett mRNA-vaccin?

optimum optimum skrev:
Alla som vaccinerar sig är försökskaniner. Den allvarliga biverkan med AZ visade sig först när många miljoner redan hade vaccinerat sig.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Kanske det går bra. Influensavaccin har man under lång tid utvärderat att ta ny dos varje år men detta vi håller på med mRNA är rätt så nytt.

Du utsätter dig för större risker när du sätter bakom ratten i din fina bil än vad du skulle göra om du tog AZ vaccinet.
Känner du dig som en försökskanin då också?

Dina medarbetare har du ju som försökskaniner säger du. Hur känns det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.