BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Israel hade stor spridning av den brittiska mutationen under vaccinationen och fick de ett svar vid 40% borde vi nog också få det.
De hade också restriktioner som följdes i högre utsträckning än vad som görs i Sverige för närvarande.

BirgitS BirgitS skrev:
SVT skrev igår att alla då tillgängliga tider för fas 4 under denna och nästa vecka var bokade. Sen kan det ju komma avbokningstider och fler tider nästa vecka om leveranserna blir större än vad de har räknat med.
Tack, då vet jag att det inte är någon idé att gå in på appen flera gånger om dagen, utan kan vänta ett par veckor innan jag försöker boka.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det var ett bra tillfälle att börja planera för en möjlig pandemi.
Och hur vet du att det inte gjordes i t.ex. Sverige?
Folk på Karolinska sa ju förra våren att de hade börjat planera för att ta emot covidpatienter i januari.

Sen att i januari införa råd om att låta bli utlandsresor och karantän vid återkomst hade kunnat leda till alltför många rop på vargen innan det blev allvar, dvs. folk skulle ha slutat att bry sig när det väl behövdes.

• Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De hade också restriktioner som följdes i högre utsträckning än vad som görs i Sverige för närvarande.
Finns det någon statistik på hur restriktionerna följs och hur de följs över tid? För Norge resp Sverige?

Ökad smittspridning kan väl bero på annat som väder/årstid, ökad mängd importsmitta eller en ny mer smittsam virusvariant.

BirgitS BirgitS skrev:
Och hur vet du att det inte gjordes i t.ex. Sverige?
Därför att Tegnell då sa att det var noll risk att det skulle komma till Sverige.

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det någon statistik på hur restriktionerna följs och hur de följs över tid? För Norge resp Sverige?

Ökad smittspridning kan väl bero på annat som väder/årstid, ökad mängd importsmitta eller en ny mer smittsam virusvariant.
För Norge och Sverige finns ju de rörelsemönster som Telia och Google tar fram och där var det ingen stor skillnad förra våren. Antalet rörelser minskade mer i början i t.ex. Norge eftersom de stängde mer affärer etc. men uthålligheten i minskade rörelser var bättre i Sverige. Det har funnits med i en del av Fohm:s veckorapporter och har visats grafer på presskonferenser. Hur det är i år vet jag inte mer än att jag såg någonting om ökat antal arbetsresor i Sverige efter påsk, vilket ju inte var/är så bra. Sen har ju MSB och Fohm haft undersökningar där folk svarar på hur de lever men det är länge sen jag såg något sånt samt att det förstås inte går att jämföra med Norge.

Men annars var det ju Israel som jag skrev om i inlägget och det var utifrån rapportering i media. DN har haft en del reportage därifrån t.ex. om när vissa lättnader infördes för några veckor (för att smittspridningen hade sjunkit till en rätt låg nivå) så firades/festades det på ett sätt som väl fortfarande inte görs i Sverige men inte så långt ifrån verkar det som. Israeler verkar vara bra på att ställa upp i krissituationer, 2-3 års värnplikt sätter sina spår.

Håller med dig om att det finns många orsaker till ökad smittspridning.

Sverige i topp i smittspridningen. 11 maj rullande period.

Tabell över nya COVID-19 fall per land med Sverige i topp, tagen den 11 maj.

• Statistiktabell över antal nya Covid-19 fall och fall per 100 000 invånare med Sverige högst upp.
Härligt, snart flockimmunitet!

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att Tegnell då sa att det var noll risk att det skulle komma till Sverige.
Återigen, vad gjorde Norge då?
Du kan såklart hänvisa mig till google igen, men det går väl inte att tolka på annat sätt än att du själv inte vet en enda sak som Norge gjorde annorlunda mot Sverige i det läget. Eftersom du säger att Sverige och Norge agerade olika när det blev känt om smittan i Wuhan så ligger det på dig att visa åtminstone något exempel på det, inte att hänvisa till Google.

• Älska
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Lösryckt citat som då blir fel när det rycks ur sitt sammanhang.
PÅSTÅENDE: “Ingen risk att svenskarna kan sprida Corona-viruset. Risken är obefintlig”/Anders Tegnell, 2 februari.
Citatet handlar om de första upptäckta fallen av corona i Kina och kommer från en intervju i Aftonbladet den 2 februari. Sverige evakuerade 11 svenskar och kontrollerna var rigorösa. Samtliga resenärer (totalt 250 europeer) testades inför resan och de med symptom fick vänta. Vid mellanlandning testade man igen och en tredje gång när man landade i Sverige. Därefter sattes samtliga i 14 dagars “frivillig karantän”, eftersom “erfarenhet visar att tvångsåtgärder inte för med sig följsamhet”. Det är i den här kontexten som Tegnell kommentarer följande:

“Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen. De har dessutom suttit helt isolerade i sina hem i Wuhan”
https://emanuelkarlsten.se/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/

Så det var fel av dig och planering gjordes på Karolinska.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lösryckt citat som då blir fel när det rycks ur sitt sammanhang.
[länk]

Så det var fel av dig och planering gjordes på Karolinska.
Nej fel av dig och Emanuel. Han/du försöker få det till att frågan handlat om de hemtagna svenskarna från Wuhan. Det gör den inte.

Den handlar om att Tegnell sa att det fanns ingen risk att smittan skulle leta sig till Sverige från Wuhan övht.

Senare när den börjat sprida sig utanför Kina kom nästa felbedömning från FHM. Vi kan komma att få enstaka fall men det finns ingen risk för samhällsspridning.

Så med två felaktiga antaganden gjordes inte förberedelser från svenska myndigheter.

• Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, vad gjorde Norge då?
Du kan såklart hänvisa mig till google igen, men det går väl inte att tolka på annat sätt än att du själv inte vet en enda sak som Norge gjorde annorlunda mot Sverige i det läget. Eftersom du säger att Sverige och Norge agerade olika när det blev känt om smittan i Wuhan så ligger det på dig att visa åtminstone något exempel på det, inte att hänvisa till Google.

De är meningslöst att i tråden ännu en gång jämföra skillanderna mellan tex Sverige och Norge. Jag har svarat på ett otal gången och det går att söka fram. Dock inte (som du felaktigt påstår att jag sagt) vad Norge gjorde annorlunda precis just då.

Dessutom anser ju det "blå laget" att Sverige har gjort nästan precis det Norge har gjort och att det är slumpen som gjort skillnaden.

Det finns dock ingen slump, eller Albert Einstein sa "Gud kastar inte tärning"

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej fel av dig och Emanuel. Han/du försöker få det till att frågan handlat om de hemtagna svenskarna från Wuhan. Det gör den inte.
Den handlar om att Tegnell sa att det fanns ingen risk att smittan skulle leta sig till Sverige från Wuhan övht.
Om du hävdar det så får du visa en källa på det.
Emanuel hänvisar till Aftonbladet 2 februari. Han tar även upp en artikel från SVD 6/7 februari som också brukar missbrukas.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
De är meningslöst att i tråden ännu en gång jämföra skillanderna mellan tex Sverige och Norge. Jag har svarat på ett otal gången och det går att söka fram. Dock inte (som du felaktigt påstår att jag sagt) vad Norge gjorde annorlunda precis just då.
Jaha, så varken Sverige eller Norge gjorde något då, och det var dumt av Sverige och bra av Norge?
När jag läser vad du skrev igen så anar jag att du menar att du inte vet vad Norge ("Ja vet inte du får googla på det."). Fel av mig där, jag läste slarvigt och trodde du bara uppmande mig att googla, men ser nu att du troligen menad JAG, inte JA.. Då förstår jag. En inte allt för vågad gissning var att inget land agerade särskilt mycket i det läget, vilket var rätt rimligt med den informationen man satt på då. Med facit i hand är det såklart lätt att vara efterklok.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Dessutom anser ju det "blå laget" att Sverige har gjort nästan precis det Norge har gjort och att det är slumpen som gjort skillnaden.

Det finns dock ingen slump, eller Albert Einstein sa "Gud kastar inte tärning"
Nja, det är väl intressant i den meningen att du svartmålar Sverige i vanlig ordning, denna gången för att man inte agerade i januari 2020 innan världen insåg vad som var på gång.

Eftersom du säger att Norge gjort så mycket rätt initialt som idioterna i Sveriges ledning inte begrep så är det ju lite kul att få din bild av vad Norge gjorde så fantastiskt annorlunda i januari 2020.

Eftersom det bara verkar vara du som känner till denna stora hemligheten så går det inte att googla..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.