Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du gör felet att utgå ifrån att smittspridningen är en naturlag. Det är den så klart inte. Den är beroende av vilka åtgärder man vidtar.

Men FHM sa tidigt att smittan kommer inte hit (fel som alla vet) och att stänga gränser fungerar inte. Tänker man så och dessutom släpper in alla efter sportlovet utan karantänsrestriktioner har man bäddat för en stor smitta och ett oförberett samhälle.

Lägg till att munskydd inte fungerar och att skolorna skall hållas öppna så är det helt kört att hålla nere dödstalen och smittan.

Men det var ju aldrig meningen. Man trodde helt enkelt att flockimmunitet var enda utvägen och lika bra att "dra av plåstret snabbt"

Det är tråkigt att konstatera men detta är inget annat än dåligt omdöme och inkompetens.
Du har selektivt minne uppenbarligen.
Vi hade smittan spridd på många platser i landet när det började gå upp för världen vad som var på gång.

Du skall inte tro att alla länder styrs av idioter. Du kan utgå ifrån att INGEN ville råka ut för det som nu pågår.

Att sitta och vara efterklok och dumförklara dem som med all sannolikhet gjort det bästa de kunnat med de förutsättningar de haft för att hindra utvecklingen är obegåvat rent ut sagt.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
I-länderna i Europa hade mycket lika förutsättningar när epidemin bröt ut i wuhan.

Det var då de första besluten togs eller kunde ha tagits.

Vi sa att det kommer inte hit. Första felet. Osv...
Och vad gjorde man i Norge när epidemin bröt ut i Wuhan?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane
Äntligen kan de som bokat sin första dos med hjälp av appen "Alltid Öppet" i region Stockholm nu få SMS om att det är dags för dos 2 och därefter gå in och boka.

Länk

Här undrar jag faktiskt vad problemet har varit. Det kan inte vara frågan om någon ur sekretessynpunkt eftersom informationen redan fanns där. Man har skyllt på att det är nytt att man ska boka två vaccinationer, för det har man aldrig gjort i appen innan, exempelvis när det gällt vaccination mot influensan. Jag fattar inte problemet. Låtsas att det är en helt ny vaccination isåfall och trigga den av att man gjort den första en viss tid innan.
Jag tror att problemet måste varit något helt annat, men antingen har man inte velat säga vad det var, eller också blir det visklek från IT-kunnig->projektledare->systemägare->administratör->kommunikatör. Rätt uselt har det varit iallafall, men det är ju bra att det äntligen är igång.

Fairlane
Mobila vaccincentraler öppnar i Stockholmsområdet

Inom de närmaste veckorna kommer mobila enheter för vaccination att finnas på plats i områden med lägre vaccinationsgrad i Stockholmsregionen. Först ut är Botkyrka och Södertälje. Därefter kommer de rullande enheterna att utökas.

Förhoppningen är att man ska nå fler i de grupper som idag av olika anledningar inte vaccinerar sig i samma utsträckning. Jag hoppas att det kan ge viss effekt. Bara att ta sig till en vaccinationscentral kan nog vara svårt för många.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Äntligen kan de som bokat sin första dos med hjälp av appen "Alltid Öppet" i region Stockholm nu få SMS om att det är dags för dos 2 och därefter gå in och boka.

Länk

Här undrar jag faktiskt vad problemet har varit. Det kan inte vara frågan om någon ur sekretessynpunkt eftersom informationen redan fanns där. Man har skyllt på att det är nytt att man ska boka två vaccinationer, för det har man aldrig gjort i appen innan, exempelvis när det gällt vaccination mot influensan. Jag fattar inte problemet. Låtsas att det är en helt ny vaccination isåfall och trigga den av att man gjort den första en viss tid innan.
Jag tror att problemet måste varit något helt annat, men antingen har man inte velat säga vad det var, eller också blir det visklek från IT-kunnig->projektledare->systemägare->administratör->kommunikatör. Rätt uselt har det varit iallafall, men det är ju bra att det äntligen är igång.
Ja, den funktionen har funnits i gbg sedan länge, dock via en websida, ännu smidigare att inte behöva någon app. Annan än Bank-id förstås.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och Europa har ju inte heller lyckats så bra.

Men vilka länder har lyckats? För det finns ju sådana både i vår direkta närhet och på längre håll.

Vi blir inte bättre på att jämföra oss med de sämsta. Men vi kan bli bättre på att jämföra oss med de bästa.

Men eftersom vi saknar den förmågan sitter vi fast i division två.
Det är ju lite mer komplext än så, som du nog egentligen har förstått. Hade Nya Zeeland så mycket bättre försvar än Frankrike under andra världskriget, de hade ju inga förluster, vilken bedrift?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Det är ju lite mer komplext än så, som du nog egentligen har förstått. Hade Nya Zeeland så mycket bättre försvar än Frankrike under andra världskriget, de hade ju inga förluster, vilken bedrift?
Man skulle kunna tro att det berodde på avstånd, men det vet ju alla numera att munskydd är bättre än avstånd, så anledningen till att NZ klarade sig bättre då (och nu) är såklart munskydd! ;)

• Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Om några veckor följer Sverige i Danmarks och Norges fotspår och slutar ta in Astra Zenecas vaccin.
Totalt behövs ytterligare cirka 200 000 doser, främst till personer som väntar på sin andra dos av Astra Zeneca. Därefter erbjuds även personer över 65 år annat vaccin som första dos. Den bedömningen gör Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.
– Ja, när det gäller dos ett, så kommer vi att gå över till andra vacciner redan de kommande veckorna. Nu har vi Pfizer och Moderna som är de två vacciner vi använder för nyvaccination, om vi kallar det för det, säger Richard Bergström.
https://sverigesradio.se/artikel/sverige-tar-bara-emot-astra-zeneca-vaccin-i-tre-veckor-till

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
DN har frågat 3 experter om vad smittspridning och flockimmunitet.
Låst artikel: https://www.dn.se/sverige/flockimmunitet-nas-nar-70-80-procent-ar-immuna/
Ali Mirazimi pekar på studier från Israel som visar att när 40 procent av befolkningen mellan 16 och 55 år var vaccinerade så började man se tydliga tecken på att samhällsspridningen började gå ner. Det är den så kallade aktiva delen av befolkningen som är problemet vid samhällsspridning av covid-19, menar han.
Matti Sällberg är professor i biomedicinsk analys vid Karolinska institutet och har en liknande uppfattning.
– Jag skulle gissa på att det krävs cirka 70–80 procent av befolkningen med immunitet totalt, alltså både vaccinerade och som har haft covid, säger han.
Tom Britton håller med:
– Med den brittiska varianten som är mer smittsam behöver vi nog komma upp i en 70–75 procent immuna för att nå flockimmunitet.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och vad gjorde man i Norge när epidemin bröt ut i Wuhan?
Ja vet inte du får googla på det.

Men det var ett bra tillfälle att börja planera för en möjlig pandemi.

Speciellt i skenet av att den var ett faktum några månader senare.

BirgitS BirgitS skrev:
DN har frågat 3 experter om vad smittspridning och flockimmunitet.
Låst artikel: [länk]
Tom Britton håller med:

Men jag tycker ju iof att herrarna har ganska olika uppfattning om hur mycket som behövs för flockimmunitet.

Israel hade stor spridning av den brittiska mutationen under vaccinationen och fick de ett svar vid 40% borde vi nog också få det.

Igår hade 37% i Sverige fått minst en spruta. Runt 20 % har haft sjukdomen så vi ligger totalt nu på 57 % (och ja det tar ca 10 dagar innan vi kan inkassera de sista procenten)

Riskgrupper och 50-plussarna är snart avklarade i fas 4 och då rasar trycket på vården.

Under tiden drabbas ett stort antal medelålders av långtidscovid pga den höga smittan.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Ja vet inte du får googla på det.

Men det var ett bra tillfälle att börja planera för en möjlig pandemi.

Speciellt i skenet av att den var ett faktum några månader senare.
Jag omformulerar frågan. Vet DU vad Norge gjorde då?
Vet du att man ens gjorde någonting särskilt?

Jag kan inte hitta något särskilt vid den tidpunkten, men det är inte helt lätt-googlat, covid-19 norge januari 2020 ger inte så mycket. Kan du inte åtminstone ge ett exempelv på vad man gjorde då?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Men jag tycker ju iof att herrarna har ganska olika uppfattning om hur mycket som behövs för flockimmunitet.
Ganska olika uppfattning?
70-80%, 70-80%, 70-75%. Vad krävs enligt dig då för att de ska ha ganska lika uppfattning?

Vi kommer att börja se effekter på smittspridningen redan när 50–60 procent av befolkningen är vaccinerade. Men för att uppnå flockimmunitet så bör 70–80 procent vara immuna, säger Ali Mirazimi, adjungerad professor i virologi på Karolinska institutet och även sakkunnig hos Folkhälsomyndigheten.

Matti Sällberg är professor i biomedicinsk analys vid Karolinska institutet och har en liknande uppfattning.
– Jag skulle gissa på att det krävs cirka 70–80 procent av befolkningen med immunitet totalt, alltså både vaccinerade och som har haft covid, säger han.

– Med den brittiska varianten som är mer smittsam behöver vi nog komma upp i en 70–75 procent immuna för att nå flockimmunitet. (Tom Britton)

Ulltand Ulltand skrev:
Riskgrupper och 50-plussarna är snart avklarade i fas 4 och då rasar trycket på vården.
Med avklarade menar du har fått en spruta och det har passerat 2 veckor? Ja, det kan kanske vara så om en månad, dvs då du trodde att Sverige skulle vara färdigvaccinerade.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Riskgrupper och 50-plussarna är snart avklarade i fas 4
Snart och snart... som 50-plussare har jag sedan i måndags kunnat försöka boka en tid för min första spruta. Hittills har jag gått in på AlltidÖppet flera gånger om dagen men fortfarande efter tre dagar står det bara "inga lediga tider" på varenda vaccinationsplats (15 st) i hela region Stockholm...

Jag kan förstås försöka boka direkt via min vårdcentral, men andra här har ju skrivit att de har ännu mindre vaccin tillgängligt, så det har inte känts som en bra idé.

Nu är det inget som jag direkt är ledsen för - jag hade ändå räknat med att få min första spruta någonstans kring midsommar.

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Snart och snart... som 50-plussare har jag sedan i måndags kunnat försöka boka en tid för min första spruta. Hittills har jag gått in på AlltidÖppet flera gånger om dagen men fortfarande efter tre dagar står det bara "inga lediga tider" på varenda vaccinationsplats (15 st) i hela region Stockholm...
SVT skrev igår att alla då tillgängliga tider för fas 4 under denna och nästa vecka var bokade. Sen kan det ju komma avbokningstider och fler tider nästa vecka om leveranserna blir större än vad de har räknat med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.