892 672 läst · 19 362 svar
893k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Barn smittar det vet man säkert.KristinaRT skrev:
Men de blir inte så sjuka och utvecklar inte alltid symtom.
Perfekta smittspridare under radarn.
En släktings grabb (12) blev smittad och fick ett par dagars feber strax före jul. Provsvaren var positiva. Men ingen annan i familjen (varken syskon eller föräldrar) blev sjuk (alla tog prover). Så det är ju inte alltid man blir smittad ens i ett hem där det finns konstaterad Corona.Ulltand skrev:
Ok då får vi hitta en annan förklaring till att grundskolorna leder i smittutbrott och att lärarna är den mest utsatta yrkesgruppen.F fiskbuggaren skrev:
FHM utsaga måste gälla. Barn smittar inte nämvärt.
En himla massa otur?
Nej precis. Det är ett ganska litet antal personer som sprider smittan. Kanske för att de har noll symtom? Eller att de av någon anledning utsöndrar mer virus?B b8q skrev:
Världshälsoorganisationen WHO skriver så här om när man smittar som mest: Laboratoriedata visar att infekterade människor verkar vara som mest smittsamma precis innan de utvecklar symtom (nämligen 2 dagar innan de utvecklar symtom) och tidigt under sjukdomen.
Aftonbladet har utan framgång sökt Anders Tegnell för en kommentar.
Fast, det var väl inte den mest utsatta gruppen utan den grupp av 5 olika grupper/yrken som hade högst? De andra var väl pizzabagare, busschaffis, taxi och någon till?Ulltand skrev:
Och så vitt jag såg på nyheterna fanns inga siffror på hur ofta man smittats av kollegor resp elever?
Vet ju bara hur det var på vissa avdelningar på sjukhuset där man tom vårdade covid-sjuka. Personalen smittade varandra i lunchrummet eller blev smittade hemma. Inte av patienterna....
Om du läser artikeln jag länkade till ser man att de bla jämfört uttrycket av ACE2 i olika åldersgrupper och från ca 13 år började uttrycket bli mer likt den vuxna och därmed torde infektionsmönstret bli mer likt vuxna. Så att hålla högstadiet hemma är nog inte en dum idé, men för yngre är det sannolikt så att nackdelarna överväger stort.
Däremot bör skolor kanske iaktta bättre disciplin avseende möten, fikarum och liknande där vi vet att det sker smittspridning i många andra yrkeskategorier.
De mest drabbade yrkena. (Fallande)
Taxiförare,
Pizzabagare,
Buss- och spårvagnsförare,
Översättare, tolkar och lingvister m.fl.,
Restaurang- och kökschefer,
Övriga servicearbetare,
Brandmän,
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare,
Fastighetsskötare,
Städare,
Restaurang- och köksbiträden m.fl.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...0f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf
Taxiförare,
Pizzabagare,
Buss- och spårvagnsförare,
Översättare, tolkar och lingvister m.fl.,
Restaurang- och kökschefer,
Övriga servicearbetare,
Brandmän,
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare,
Fastighetsskötare,
Städare,
Restaurang- och köksbiträden m.fl.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...0f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf
Hittade en översiktlig artikel (review) där man sammanfattat mycket om viruset, spridning etc. Författarna har sammanställt andras forskning och rådata, vill man se resultaten i original är det bara att titta på referensen...
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3862
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3862
Detta har Tegnell redan dementerat i Agenda, det riktiga svaret är okänt då det beror på många faktorer men det finns forskare som menar att 2 dagar är det vedertagna men professor Jan Albert vid Karolinska menar att:Ulltand skrev:Världshälsoorganisationen WHO skriver så här om när man smittar som mest: Laboratoriedata visar att infekterade människor verkar vara som mest smittsamma precis innan de utvecklar symtom (nämligen 2 dagar innan de utvecklar symtom) och tidigt under sjukdomen.
En person är som mest smittsam när virusnivåerna i kroppen är som högst och det är de när man just blivit sjuk, säger han.
– Där håller jag med Tegnell. Virusnivåerna är som högst när man får symtom, två dagar innan är lite för långt i förväg. Ett par timmar eller ett halvt dygn i förväg kanske, säger han
Jag har två kolleger som är gifta. De har två mindre barn i förskola, skola åldernB b8q skrev:
Först blev en av barnen sjuk med VAB (covid-19) och anhörig fick vara hemma. Sedan blev en av föräldrarna sjuk och sedan den andra efter några dagar. Men ett av barnen blev aldrig sjuk, alltså inga symptom eller positiva svar på test
Skumt. Men de misstänker att den av barnen som inte blev sjuk troligen är den som tagit med smittan hem och haft inga eller minimala symptom.
Så finns på jobbet några till som blivit sjuka och i samtliga fall har det börjat med någon av barnen innan föräldrarna blivit sjuka.
Jag hävdar av det jag sett att det är skola, fritids mm som är smittkällan, alltså där de träffar andra barn och sedan får med smittan hem på det viset.
Vi har haft det precis samma när våra barn var små. Många gånger vi varit sjuka och oftast förkylningar via barnen och värst 1993 när barnen fick med det årets influens hem.
Nej det kan vara så att barn inte smittar lika bra men den miljö de vistas i på dagarna är så ofantligt mycket mer riskfylld för smittspridning att de blir smittade. Väl hemma är risken stor att det går vidare från barnen till föräldrarna.
Man kan ju undra de som påstår att barn inte driver smittan hur deras liv ser ut och om de haft barn hur enormt fattigt deras barn haft det socialt med föräldrarna.
Jo det var ofta vi fick barnen i vår säng och reagerade på att de var febersjuka (varma) och sedan visste vi att det blev VAB och egen sjukskrivning.
Jag vet hur luftvägssjukdomar smittar. Är väldigt bra påläst nu och att jag är frisk nu beror på att vi inte har några småbarn och minimerat övriga risker.
Eller också har du haft det utan några symtom. Det är många som tyckt att de varit försiktiga men ändå åkt på det... även sådana som ”vet hur luftvägssjukdomar fungerar”.optimum skrev:Jag har två kolleger som är gifta. De har två mindre barn i förskola, skola åldern
Först blev en av barnen sjuk med VAB (covid-19) och anhörig fick vara hemma. Sedan blev en av föräldrarna sjuk och sedan den andra efter några dagar. Men ett av barnen blev aldrig sjuk, alltså inga symptom eller positiva svar på test
Skumt. Men de misstänker att den av barnen som inte blev sjuk troligen är den som tagit med smittan hem och haft inga eller minimala symptom.
Så finns på jobbet några till som blivit sjuka och i samtliga fall har det börjat med någon av barnen innan föräldrarna blivit sjuka.
Jag hävdar av det jag sett att det är skola, fritids mm som är smittkällan, alltså där de träffar andra barn och sedan får med smittan hem på det viset.
Vi har haft det precis samma när våra barn var små. Många gånger vi varit sjuka och oftast förkylningar via barnen och värst 1993 när barnen fick med det årets influens hem.
Nej det kan vara så att barn inte smittar lika bra men den miljö de vistas i på dagarna är så ofantligt mycket mer riskfylld för smittspridning att de blir smittade. Väl hemma är risken stor att det går vidare från barnen till föräldrarna.
Man kan ju undra de som påstår att barn inte driver smittan hur deras liv ser ut och om de haft barn hur enormt fattigt deras barn haft det socialt med föräldrarna.
Jo det var ofta vi fick barnen i vår säng och reagerade på att de var febersjuka (varma) och sedan visste vi att det blev VAB och egen sjukskrivning.
Jag vet hur luftvägssjukdomar smittar. Är väldigt bra påläst nu och att jag är frisk nu beror på att vi inte har några småbarn och minimerat övriga risker.
Du tror ju på att munskydd fungerar ute bland allmänheten. Det motsäger att du vet hur det fungerar...
Igår läste jag på nyhetssidor att WHO gått ut med att coronan smittar som mest inom två dagar före symptom visar sig.
Alltså är smittspårning med 24 timmar inte tillräcklig.
Varför man satt 24 timmar är antingen okunskap hos FHM igen eller så anser man troligen att mer än 24 timmar blir svårt för den som ska uppge vilka man kan ha träffat med 48 timmar som regel.
När jag nu skulle söka efter länk till stället jag läste det på igår hittar jag detta.
Att det smittar upp till 5 dagar före symptom. Alltså smittspårning 24 timmar är ingen säker metod
Betalsida men rubriken bör räcka
https://www.svd.se/ny-studie-viruset-smittar-tidigare-an-trott
Gamla nyheter från 17/8
"Coronaviruset kan smitta hela fem dagar före insjuknandet. Det konstateras i en ny schweizisk studie. Upptäckten reser kniviga frågor om smittspårning och karantän."
Den hade jag missat. Ni andra har säkert läst det och kanske diskuterat det men jag missat helt.
Egen synpunkt.
Trots att jag tycker jag följer detta mycket omsorgsfullt räcker det inte om jag skulle följa de råd och rekommendationer vi får..
Jag har levt i tron att man smittar 24 timmar före precis som FHM uppger.
Sedan igår insett att det är 48 timmar som man smittar bra.
Nu verkar det som det smittar ännu tidigare men kanske inte så effektivt som inom 48 timmar och säkert lite olika mellan olika personer och situationer. Men man kan smitta andra betydligt mer än 24 timmar före symptom och dessutom finns det en del som aldrig får symptom.
Nej detta är inte enkelt.
För de troligen få som inte visste detta kan det vara en viktig nyhet.
Alltså är smittspårning med 24 timmar inte tillräcklig.
Varför man satt 24 timmar är antingen okunskap hos FHM igen eller så anser man troligen att mer än 24 timmar blir svårt för den som ska uppge vilka man kan ha träffat med 48 timmar som regel.
När jag nu skulle söka efter länk till stället jag läste det på igår hittar jag detta.
Att det smittar upp till 5 dagar före symptom. Alltså smittspårning 24 timmar är ingen säker metod
Betalsida men rubriken bör räcka
https://www.svd.se/ny-studie-viruset-smittar-tidigare-an-trott
Gamla nyheter från 17/8
"Coronaviruset kan smitta hela fem dagar före insjuknandet. Det konstateras i en ny schweizisk studie. Upptäckten reser kniviga frågor om smittspårning och karantän."
Den hade jag missat. Ni andra har säkert läst det och kanske diskuterat det men jag missat helt.
Egen synpunkt.
Trots att jag tycker jag följer detta mycket omsorgsfullt räcker det inte om jag skulle följa de råd och rekommendationer vi får..
Jag har levt i tron att man smittar 24 timmar före precis som FHM uppger.
Sedan igår insett att det är 48 timmar som man smittar bra.
Nu verkar det som det smittar ännu tidigare men kanske inte så effektivt som inom 48 timmar och säkert lite olika mellan olika personer och situationer. Men man kan smitta andra betydligt mer än 24 timmar före symptom och dessutom finns det en del som aldrig får symptom.
Nej detta är inte enkelt.
För de troligen få som inte visste detta kan det vara en viktig nyhet.
Nu handlade det inte om mig utan mina kolleger.Nissens skrev:
Läs igen.
Svårt?
Munskydd har vi en egen tråd för.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Man kanske kan likna smittspårning vid att snickra (betydligt mer koll på snickeri och obefintlig koll på smittspårning) där de sista 10% av jobbet tar oproportionerligt mycket tid.
smittspårningen bör kanske vara ”nog bra” för att bryta ett beskedligt antal smittkedjor. Snarare än att man idogt ringar in de sista två eller fem dagarna innan symptom.
smittspårningen bör kanske vara ”nog bra” för att bryta ett beskedligt antal smittkedjor. Snarare än att man idogt ringar in de sista två eller fem dagarna innan symptom.
KristinaRT skrev:Och så vitt jag såg på nyheterna fanns inga siffror på hur ofta man smittats av kollegor resp elever?
Om du läser artikeln jag länkade till ser man att de bla jämfört uttrycket av ACE2 i olika åldersgrupper och från ca 13 år började uttrycket bli mer likt den vuxna och därmed torde infektionsmönstret bli mer likt vuxna. Så att hålla högstadiet hemma är nog inte en dum idé, men för yngre är det sannolikt så att nackdelarna överväger stort.
Om både barn och vuxna i samma miljö är hårt drabbade får man nog utgår ifrån att de också smittar varandra. Men jag håller för troligt att barnen smittar andra barn i större utsträckning i och med sitt social mönster och närheten i klassrummen.
Håller med om att grundskolan måste ses för vad den är. Här rör sig barn i åldrar från 6-16 år så det är inte en homogen grupp. Man kommer säkert en bra bit på väg med att gå på de högre årskullarna.