Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
500 har dött av att inte varit vaccinerade...

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Skulle ju ploppat ut dessa igår, men jag e litecefter som vanligt. Men det är aktuellt på fler håll idag med.

Vaccinflaska och spruta med ett stort rött kryss över vaccinationsbild som symboliserar vaccinvägran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en nyhetsartikel om kommunernas oro över vårdanställda som vägrar vaccin, daterad 18 januari 2021.
Skapa konto

Vårdpersonal fyller en spruta med vaccin från en flaska.
Skapa konto

Skärmdump av en nyhetsartikel som diskuterar vaccinationstveksamheten inom vård- och omsorgen i Karlstad.
Skapa konto

Närbild av en vaccination där en spruta administrerar vaccin i en persons överarm.
Skapa konto

Denna screen print var ifrån igår:

Skärmdump från Aftonbladet om vårdpersonal som vägrar vaccin, med texter från sociala medier och bild av en hand i en blå handske som håller ett vaccin.
Skapa konto

Hål i huvudet på vårdanställda!!,!,!,!!!,!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vi föds alla för att dö.. inga undantag. Vi får bara olika lång tid på jorden - därför man ska ta tillvara på varje stund man har med sina nära och kära :heart:

• Gilla
djac
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
vaccinerar de alla vårdtagarna så behöver inte personalen vara vaccinerade för de gamles skull

harry73
G gaidin skrev:
Nu jämför du äpplen med päron. Förra året dog ca 42000 utan vaccin i Norge

• Haha
djac
  • Laddar…
optimum
De tror inte på vad de har som yrke.

Som icke vaccinerad är de även potentiella smittspridare.

Ja det är frivilligt
Även frivilligt att säga upp sig.

BirgitS
T tergo skrev:
vaccinerar de alla vårdtagarna så behöver inte personalen vara vaccinerade för de gamles skull
Att vaccinera sig behöver inte betyda att man är skyddad från att bli sjuk eftersom vaccinerna inte har 100 % i effektivitet (det "tar" inte på alla).

harry73
Jag hoppas verkligen inte att vi kommer till ett samhälle, där man tvingar folk att vaccinera sig

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Se här, från aktuell pressträff med FHM

De har lyckats limma ihop sin trasiga graf för säsongsinfluensornas historik.
Fantastisk nyhet.

Dessutom har man plockat in 2016-17 värden för att göra de andra årens kraftiga ökningar mindre skrämmande.

Och ett ord med på vägen av Anders Tegnell: TVÄTTA HÄNDERNA

[bild]
Ja, man ska akta sig för att få perspektiv på saker!

BirgitS BirgitS skrev:
Att vaccinera sig behöver inte betyda att man är skyddad från att bli sjuk eftersom vaccinerna inte har 100 % i effektivitet (det "tar" inte på alla).
BirgitS BirgitS skrev:
då kan vaccinerad personal smitta vaccinerade vårdtagare

D
Nja, är det inte lite äpple och päron här. De som jobbar på hemmen saknar väl oftast utbildning, i många fall även grundskola som vi känner den, och de jobbar väl inte i ordets bemärkelse, inom vården?

Jag tror inte deras ställningstagande är representativt för de som jobbar inom sjukvården.

Skulle vilja säga att detta bara bekräftar min uppfattning ang hur illa ställt det är på äldreboendena. Inga råd, hjälpmedel, eller instruktioner hade kunnat påverka hur det går eller har gått på dessa.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
då kan vaccinerad personal smitta vaccinerade vårdtagare
Ja, men det blir ju mycket mindre risk. Som räkneexempel kan man ju räkna på 90 % effektivitet så om bara de boende är vaccinerade är det 10 % risk att en boende blir smittad men om båda grupperna är vaccinerade blir det ju typ 1 % risk. Sen är väl verkligheten lite mer komplicerad genom att grupperna är olika stora, effektiviteten antagligen varierar med åldern (sämre för de äldsta) osv.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, är det inte lite äpple och päron här. De som jobbar på hemmen saknar väl oftast utbildning, i många fall även grundskola som vi känner den, och de jobbar väl inte i ordets bemärkelse, inom vården?

Jag tror inte deras ställningstagande är representativt för de som jobbar inom sjukvården.

Skulle vilja säga att detta bara bekräftar min uppfattning ang hur illa ställt det är på äldreboendena. Inga råd, hjälpmedel, eller instruktioner hade kunnat påverka hur det går eller har gått på dessa.
Beror på var i landet. I västragötaland är det uteslutande uskor på äbo och i hemtjänst på fasta tjänster. Stockholm har så vitt jag vet inte kommunal hälso och sjukvård och därför inte heller krav på utbildning. Iaf inte i hemtjänsten.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.