optimum
Nyheter på Aftonbladet.

Någon som haft covid som märkt något sådant eller har anhörig som reagerat?

Rubrik på Aftonbladet som säger "JUST NU: Covid-19 kan ge hjärnskador visar ny studie" med ikon för live-rapportering.

"Studien omfattar 19 patienter, varav de flesta behövde intensivvård.

Alla patienter hade ett eller flera symtom på nervpåverkan, oavsett sjukdomens svårighetsgrad: till exempel psykiska förändringar, sänkt medvetandegrad, förvirring, huvudvärk, och svaghet i armar och ben."

• Gilla
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nyheter på Aftonbladet.

[bild]

Alla patienter hade ett eller flera symtom på nervpåverkan, oavsett sjukdomens svårighetsgrad: till exempel psykiska förändringar, sänkt medvetandegrad, förvirring, huvudvärk, och svaghet i armar och ben."
Liknar många av symtomen som är vanliga vid långtidscovid också efter mild sjukdom. Hjärndimma, minnesproblem och trötthet sticker ut även i den gruppen.

""
Nu går forskarteamet vidare med att försöka kartlägga hur covid-19 kan ge upphov till skador på nervceller.

– Troligen finns inte en enda utan flera olika mekanismer bakom skadorna. Hos en del patienter har vi till exempel sett tecken på att covid-19 utlöst en autoimmun reaktion som angriper hjärnan, säger Elham Rostami.

Vad gäller långtidseffekterna är mycket fortfarande ovisst, enligt Rostami.

– Men förhoppningsvis kommer våra och andras uppföljningsstudier att ge oss mycket mer kunskaper om detta under det kommande året, säger hon till tidningen.""

Redigerat:
KristinaRT
Intressant men inte förvånande och knappast unikt för SARS-CoV-2.
Det är väl känt att virusinfektioner kan ge eller utlösa autoimmunitet även om viruset inte angriper tex hjärnan direkt.

Läste en studie för många år sedan om myelit (inflammation i ryggmärgen) och jag tror det var runt 50% av de drabbade som haft en förkylning eller influensa precis innan.....

Autoimmunitet i CNS är ett ganska nytt område inom immunologisk forskning men oerhört spännande.

• Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
optimum
KristinaRT KristinaRT skrev:
Intressant men inte förvånande och knappast unikt för SARS-CoV-2.
Det är väl känt att virusinfektioner kan ge eller utlösa autoimmunitet även om viruset inte angriper tex hjärnan direkt.

Läste en studie för många år sedan om myelit (inflammation i ryggmärgen) och jag tror det var runt 50% av de drabbade som haft en förkylning eller influensa precis innan.....

Autoimmunitet i CNS är ett ganska nytt område inom immunologisk forskning men oerhört spännande.
Säkert väl känt för vissa men knappast allmän kunskap.

Allt jag läser om denna sjuka gör mig bara mer och mer övrtygad om att man inte ska få den.
Givetvis stor chans att det inte blir mer än en kraftig förkylning / influensaliknande men även en risk att man blir allvarligt sjuk och får men för livet eller dör.

Precis som jag alltid använt säkerhetsbälte fast jag kört prickfritt i 40 år. Där är risken betydligt mindre för att dö eller bli allvarligt skadad men jag använder ändå bilbälte.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
KristinaRT
optimum optimum skrev:

Allt jag läser om denna sjuka gör mig bara mer och mer övrtygad om att man inte ska få den.
Givetvis stor chans att det inte blir mer än en kraftig förkylning / influensaliknande men även en risk att man blir allvarligt sjuk och får men för livet eller dör.

Precis som jag alltid använt säkerhetsbälte fast jag kört prickfritt i 40 år. Där är risken betydligt mindre för att dö eller bli allvarligt skadad men jag använder ändå bilbälte.
Tycker det låter väldigt förnuftigt att försöka undvika smitta, som du säger vet man inte i förväg hur illa man själv drabbas!

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:

Läs inte om fler sjukdomar då, du kommer bli förvånad.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Nyheter på Aftonbladet.

[bild]

Det finns många personer som lider av sjukdomar kopplade till immunförsvaret, som ger konstiga symptom som oftast inte känns igen av vården. Dessa personer blir inte trodda och symptomen skylls på psykiska problem eller ren inbillning.

En positiv bieffekt av COVID, är att dessa sjukdomar kommer mer i fokus och sjukvården förstår bättre vad som pågår och hur man kan hjälpa dessa patienter.

• Gilla
  • Älska
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Men jag undrar; NU, när väl smittan är mer jämnt spridd till precis varenda arbetsplats, skola osv - är siffrorna fortfarande likadana? Eller finns det någon rent medicinsk skillnad också (utöver det som redan diskuterats; att de med mörk hudfärg har svårare att bilda D-vitamin på våra nordliga mörka breddgrader), och inte bara socioekonomisk? Och kan det också vara en delorsak till att länder i Asien klarat sig mycket bättre? Finns det även genetiska skillnader, eller regionala skillnader i immunförsvar pga tidigare epidemier, som gör att vissa delar av världen klarat sig bättre? Blodgrupper har ju t.ex. också varit på tapeten.

Ja, det finns mycket att forska i. Jag tror att det är mycket mer än bara vilka restriktioner och åtgärder ett land infört, som styr utfallet.
Det är i alla fall så att utrikes födda har haft en överdödlighet under hela året, alltså ingen underdödlighet i januari/februari eller sommaren/tidig höst som gäller för Sverige i genomsnitt: https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/ sist i själva artikeln.

E
harry73 harry73 skrev:
Det finns många personer som lider av sjukdomar kopplade till immunförsvaret, som ger konstiga symptom som oftast inte känns igen av vården. Dessa personer blir inte trodda och symptomen skylls på psykiska problem eller ren inbillning.

En positiv bieffekt av COVID, är att dessa sjukdomar kommer mer i fokus och sjukvården förstår bättre vad som pågår och hur man kan hjälpa dessa patienter.
Vi vet väl inte detta men kan ju hoppas.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Igår läste jag på nyhetssidor att WHO gått ut med att coronan smittar som mest inom två dagar före symptom visar sig.
Du länkar till en artikel som är från augusti.

Och några inlägg ovanför dig länkade Kristina till studie från oktober som innehåller detta diagram:
F2.medium.jpg
Som alltså visar att virushalterna är som högst 2 dagar efter insjuknandet och precis börjar stiga 2 dagar innan symtomdebut.

I artikeln som du länkar till står det något om smittspridning 5 dagar innan men jag tycker det låter underligt att man skulle börja sprida virus kring sig samtidigt som andas in virus och blir smittad.

Man kan nog anta att om en studie från augusti inte har fått genomslag inom forskningen på alla dessa månader så finns det mycket som talar för att den kom till ett felaktigt resultat som inte höll för en granskning och/eller uppföljande studier. Det är så forskning brukar fungera.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nyheter på Aftonbladet.

[bild]

Åtminstone en del av det där är väl rätt vanligt efter intensivvårdsbehandling oavsett orsaken till den.

• Gilla
djac
  • Laddar…
harry73
Lite samma nyhet, men annan vinkling

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-kan-ha-bidratt-til-doedsfall-hos-de-svakeste

Legemiddelverket har tidligere advart om at flere kommer til å dø med - men ikke nødvendigvis av - vaksinen: Sykehjemsbeboere er de som har blitt først prioritert i vaksinekøen, og på norske sykehjem der mange er alvorlig syke dør det i gjennomsnitt rundt 350 - 400 personer per uke.
350 - 400 döda VARJE vecka! Att Norge inte kan skydda sina äldre och sköra bättre. SKANDAL!!!
@Ulltand , var är du?

BirgitS
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum
Se här, från aktuell pressträff med FHM

De har lyckats limma ihop sin trasiga graf för säsongsinfluensornas historik.
Fantastisk nyhet.

Dessutom har man plockat in 2016-17 värden för att göra de andra årens kraftiga ökningar mindre skrämmande.

Och ett ord med på vägen av Anders Tegnell: TVÄTTA HÄNDERNA

Linjediagram visar antal fall av säsongsinfluensa per månad för olika år från 2016 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.