BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev lite mer om rapporten i tråden om långtidssjuka för jag tyckte att det var ett bättre ställe för en diskussion. Vad tycker du?
Jag tycker den passar bra där också.

Med det blir ju lite svårt att diskutera ämnen som postas här i andra trådar. Fungerar den att posta här bör den också kunna diskuteras här.

Jag tycker det var en intressant nyhet med data på långtidssjukskrivningar i Covid. Noterade dock att man inte inkluderat sjukskrivningar i Covidrelaterade symtom. Dvs de som är sjukskrivna (sannolikt pga covid) men saknar diagnos i procentsatsen för 3 månader sjukskrivning. Och eftersom man inte testade så mycket under våren så är nog mörkertalet stort.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Amerikanska forskare på CDC beräknar att Sverige kunnat spara ca 2500 liv om vi stängt ner lika hårt som våra grannländer
[länk]
Intressant! Läste att det då gäller perioden fram tom juni månad.

Ulltand Ulltand skrev:
Intressant! Läste att det då gäller perioden fram tom juni månad.
Ja, så ca 3000 var räddningslöst förlorade ändå...

B b8q skrev:
Ja, så ca 3000 var räddningslöst förlorade ändå...
Nej men för att komma ännu lägre hade vi varit tvungna att ta till ännu smartare åtgärder än de som jämfördes i studien.

Så extrema saker som att stänga gränserna först i europa.

Men extrapolerar man data rakt av från studien skulle vi nu ha runt 5.000 som avlidit pga vår stratergi.

I en förlängning kanske 7-8.000

Ulltand Ulltand skrev:
Nej men för att komma ännu lägre hade vi varit tvungna att ta till ännu smartare åtgärder än de som jämfördes i studien.

Så extrema saker som att stänga gränserna först i europa.
Det visar iaf att även om vi gjort exakt som Norge och Finland (som införde sex av de nio listade restriktionerna) så hade vi ändå haft mångdubbelt deras dödstal.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jönköping ställer in canceroperationer pga av Covidtrycket. //Aktuellt idag

Är det en rimlig definition på att vården klara kurvan?

Varför tar vi inte emot hjälp från Norge och Finland när den erbjuds?

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
E
B b8q skrev:
Amerikanska forskare på CDC beräknar att Sverige kunnat spara ca 2500 liv om vi stängt ner lika hårt som våra grannländer
[länk]
Hur menar du, skulle dessa människor bli odödliga efter dessa åtgärder? Någon gång måste de väl dö, svårt sjuka människor.

A
Ulltand Ulltand skrev:
Jönköping ställer in canceroperationer pga av Covidtrycket. //Aktuellt idag

Är det en rimlig definition på att vården klara kurvan?

Varför tar vi inte emot hjälp från Norge och Finland när den erbjuds?
Regionerna tyckte inte de behövde så de begärde aldrig hjälp när det var på tapeten för ett tag sedan

tusenett skrev:
Regionerna tyckte inte de behövde så de begärde aldrig hjälp när det var på tapeten för ett tag sedan
Är det ett politiskt pris man inte vill betala?

Det är väl inte för sent att begära hjälp nu då?

I Finland finns många svensktalande och både norska och danska går att förstå om man tar det lite långsamt.

Nja danska är det kanske inte...

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Är det ett politiskt pris man inte vill betala?

Det är väl inte för sent att begära hjälp nu då?
Vi tar emot hjälp vad jag vet och patienter skickas till Danmark, som ändå haft det väldigt tufft.

Drar man inte nytta av Norge och Finland när nu smittspridningen är så låg där låter det väldigt konstigt, många människor drabbas mycket hårt av de indirekta effekterna.

De som inte hade Covid kunde ju åkt dit åtminstone.

E El-Löken66 skrev:
Vi tar emot hjälp vad jag vet och patienter skickas till Danmark, som ändå haft det väldigt tufft.

Drar man inte nytta av Norge och Finland när nu smittspridningen är så låg där låter det väldigt konstigt, många människor drabbas mycket hårt av de indirekta effekterna.

De som inte hade Covid kunde ju åkt dit åtminstone.
Det är ju bra att vi då tar hjälp av Danmark!

Effektivast tror jag det skulle vara att skicka personal från tex Norge och Finland hit för att avlasta vården

E
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
När Pfizer lanserar vaccinet i Australien, skall det stå på flaskorna att det inte är lämpligt för gamla och svaga. Trots det, är det tänkt att gamlingarna likväl skall "besprutas".

Staffan

optimum
Även Anders Tegnell har nu redovisat samma teori som jag tidigare haft uppe.
Alltså risken för en kraftig ökning igen på motsvarande sätt som säsongsinfluensan brukar ha.

Fel av Aftonbladet eller AT för det är ingen ny graf utan den har funnits på FHM sida länge.

Graf som visar antal fall av säsongsinfluensan över fyra olika säsonger, markerat för olika år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Även Anders Tegnell har nu redovisat samma teori som jag tidigare haft uppe.
Alltså risken för en kraftig ökning igen på motsvarande sätt som säsongsinfluensan brukar ha.

Fel av Aftonbladet eller AT för det är ingen ny graf utan den har funnits på FHM sida länge.

[bild]
Stämmer grafen, att vi har noll säsongsinfluensa hittills denna vinter???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.