889 307 läst · 19 362 svar
889k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Enligt FHM redovisning är den noll.B b8q skrev:
Enligt vad jag fick från frugan som jobbar på sjukhus verkar den stämma.
De har daglig avstämning om hälsoläget covid och övrigt så det hade nog kommit fram.
Mycket positivt.
Hoppas båda jag och Anders Tegnell har fel om vår teori om en ny kraftig ökning.
Men flera ser en tredje våg och med engelska sjukan II så finns en uppenbar risk.
Det betyder väl kanske att OM corona-viruset spritts på samma sätt som ett vanligt influensavirus, så hade våra åtgärder haft ett fantastiskt bra resultat.optimum skrev:Enligt FHM redovisning är den noll.
Enligt vad jag fick från frugan som jobbar på sjukhus verkar den stämma.
De har daglig avstämning om hälsoläget covid och övrigt så det hade nog kommit fram.
Mycket positivt.
Hoppas båda jag och Anders Tegnell har fel om vår teori om en ny kraftig ökning.
Men flera ser en tredje våg och med engelska sjukan II så finns en uppenbar risk.
Något skumt verkar det.B b8q skrev:
Troligen är coronan betydligt mer smittsam än influensan så i det fallet verkar våra rekommendationer fungera på influensan.
Dock är jag klart orolig för den varianten från GB har av coronan, som ska vara mer smittsam än den corona vi haft hittills, som inte ens den nivå på skydd de hade i GB tidigare inte räckte vilken är en högre nivå än vi har.
Nu har de en kraftigare nedstängning vilket verkar bita på den versionen.
En nivå jag tror vi har svårt att ta till i Sverige.
D djac skrev:
De som man skall undvika att vaccinera är människor i livets slutskede som tex inte skulle orka med en lätt feber.
Jag trode för egen del att man normalt redan undantog dessa. Och det kanske vi gör i Sverige? Det sades så iaf att vi behöver ingen generell rekommendation därför att det ändå skall ske en individuell bedömning.
Brittiska mutationen tycks etablera sig i Sverige också allt mer. Om det är 80% mer smittsamt kan det bli en stenhård kamp mot klockan och vaccineringen.
WHO: Brittiska virusvarianten upptäckt i 60 länder
Den brittiska mutationen av coronaviruset som tros vara mer smittsam har hittills upptäckts i minst 60 länder uppger Världshälsoorganisationen WHO, skriver AFP.
Den sydafrikanska varianten, som tros var än mer smittsam än den brittiska, har rapporterats in från 23 länder.
På tisdagen meddelade Folkhälsomyndigheten att den brittiska virusvarianten har hittats hos 55 personer i Sverige. 16 av dessa fall hade ingen koppling till resande. Av den sydafrikanska mutationen har två fall hittats, båda fallen har anknytning till resa
Den brittiska mutationen av coronaviruset som tros vara mer smittsam har hittills upptäckts i minst 60 länder uppger Världshälsoorganisationen WHO, skriver AFP.
Den sydafrikanska varianten, som tros var än mer smittsam än den brittiska, har rapporterats in från 23 länder.
På tisdagen meddelade Folkhälsomyndigheten att den brittiska virusvarianten har hittats hos 55 personer i Sverige. 16 av dessa fall hade ingen koppling till resande. Av den sydafrikanska mutationen har två fall hittats, båda fallen har anknytning till resa
Ulltand skrev:Brittiska mutationen tycks etablera sig i Sverige också allt mer. Om det är 80% mer smittsamt kan det bli en stenhård kamp mot klockan och vaccineringen.
Stäng alla gränser och endast tillåt det viktigaste transporterna passera under kontrollerade former . Och låt företag skicka sina produkter under strikt kontrollerade former utan mänsklig kontakt. Chafförer stannar i sina hytter och ha endast telefonkontakt bla .
Låter vettighet imo men det tycks redan finnas en viss samhällsspridning utan koppling till resande så det är troligen för sent nu.K Krille_90_ skrev:
Eller så kanske det orsakar en ofantlig skada att tvärstänga allt utan att det nödvändigtvis hjälper speciellt mycket mot en väldigt smittsam mutation. Det alternativet bör också beaktas innan man bestämmer sig för vad som är rätt.K Krille_90_ skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 375 inlägg
Är det inte lite motsägelsefullt att USA har synpunkter på vår strategi? De ligger ju 25% över oss i andel döda, och toppar listan i antal döda? Visste de något om corona-bekämpning borde de väl applicerat det i sitt eget land först?optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Sen anser jag att vi i praktiken införde restriktioner som CDC anser inte infördes.B b8q skrev:
1. Stängda arbetsplatser, massor med arbetsplatser var i praktiken stängda i våras. Mycket liten skillnad mot våra grannländer.
2. Restriktioner för inrikes resor, det var ju ytterst få sådana från mitten av mars till början av maj. "Alla" väntade på besked om resor senare då det blev att 2 timmar var tillåtet.
Sen tar de upp "avstängd kollektivtrafik" och då undrar jag hur de har tänkt sig att samhällsnödvändig personal ska ta sig till jobbet för det är väl inte meningen att de gamla ska svälta till döds i stället för att få omsorg. Vad skulle det ha för betydelse att "stänga gränser" i mitten av mars när det redan var en mycket stor allmän smittspridning i landet?
Man får väl ta det för vad det är, inget konstigt i att man kikar på andra länder för att försöka dra lärdom, det gör ju vi också hela tiden, Tegnell & Co nämner det ofta.BirgitS skrev:Sen anser jag att vi i praktiken införde restriktioner som CDC anser inte infördes.
1. Stängda arbetsplatser, massor med arbetsplatser var i praktiken stängda i våras. Mycket liten skillnad mot våra grannländer.
2. Restriktioner för inrikes resor, det var ju ytterst få sådana från mitten av mars till början av maj. "Alla" väntade på besked om resor senare då det blev att 2 timmar var tillåtet.
Sen tar de upp "avstängd kollektivtrafik" och då undrar jag hur de har tänkt sig att samhällsnödvändig personal ska ta sig till jobbet för det är väl inte meningen att de gamla ska svälta till döds i stället för att få omsorg. Vad skulle det ha för betydelse att "stänga gränser" i mitten av mars när det redan var en mycket stor allmän smittspridning i landet?
Däremot ska man ju vara ödmjuk i det att indata kommer att innehålla brister och att resultatet därmed kommer dras med detsamma. Detta har de säkert tagit med i sina texter men när det ska göras om till nyhet så kan man ju inte ta med detta.
Felet är det vanliga i mina ögon, rapport skapad för en viss målgrupp tas ur sitt sammanhang, valda delar återges till fel publik och vips ser det anmärkningsvärt ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Det är väl inte meningen att det ska diskuteras i den här tråden om jag minns trådstarten rätt. Jag bara noterar att det står så här:Ulltand skrev:Jag tycker den passar bra där också.
Med det blir ju lite svårt att diskutera ämnen som postas här i andra trådar. Fungerar den att posta här bör den också kunna diskuteras här.
Jag tycker det var en intressant nyhet med data på långtidssjukskrivningar i Covid. Noterade dock att man inte inkluderat sjukskrivningar i Covidrelaterade symtom. Dvs de som är sjukskrivna (sannolikt pga covid) men saknar diagnos i procentsatsen för 3 månader sjukskrivning. Och eftersom man inte testade så mycket under våren så är nog mörkertalet stort.
och att det är just dessa "covidrelaterade" som det gäller för uppgifterna om 7 % resp. 700.På grund av denna osäkerhet följer Försäkringskassan även andra diagnosgrupper vars symtom liknar covid-19 och vilka ökade under pandemins inledande skede i mars 2020. I den här rapporten kallar vi dessa för covidrelaterade diagnoser och utöver covid-19 består de av tre diagnosgrupper: andningsorganens sjukdomar (till exempel Influensa och lunginflammation), infektionssjukdomar (till exempel virussjukdomar) och symtomdiagnoser (till exempel hosta, feber och huvudvärk).