optimum
tusenett skrev:
Det är väl exakt det de har fattat eftersom ”vara hemma med symptom” riktar sig till att andra inte blir smittade av de med symtom. ”Håll avstånd”, ”munskydd i kollektivtrafiken”, ”umgås utomhus” riktar sig mot även mot att man ska undvika att bli smittad av symptomfria.
Munskydd i kollektivtrafiken vid rusningstider kom 7:e januari

Du menar att viruset före det datumet inte smittade?

Att anhöriga till någon som var covid-19 sjuk kom väldigt sent. Väldigt sent.

Precis som de flesta av deras råd och rekommendationer, kom väldigt sent.

Jag måste vara synsk eftersom jag redan våren 2020 hade klart för mig att man smittar före man har symptom.

Endast svagsinnade kunde få för sig att SARS-CoV-2 skulle göra på annat sätt än SARS, MERS, Influensavirus och förkylningsvirus som alla smittar före man visar symptom.

Man kan ju nästa tro att de ville vi skulle bli sjuka, Men inte mer än vad sjukvården klarar av. Platta till kurvan du vet.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
trähandtag trähandtag skrev:
6 av 10 smittade, utifrån asymtomatisk spridning, det hade jag inte trott! Inte konstigt att smittan är hopplös att stoppa! Jag har haft en känsla att C19 är lurig och skrivit detta i flera gånger innan. Tycker att de som kategoriskt anser att vi sköter oss dåligt, borde tänka om. Vårt samhälle är inte anpassat för denna sjukdom. Jag funderar kring om samhället måste anpassas, för det finns ju stor risk att nya virus kommer att komma.
Hade man gått ut med att man smittar före symptom hade nog fler tagit social distans på allvar.
Inte en jäkla armlängds avstånd

Men den har de uppgraderat men bara liiiiite

"Allmänt rekommenderar Folkhälsomyndigheten lite mer än en armlängds avstånd till andra människor."

Ett skämt är vad det är.
Jag har kört med minst 2 meter sedan i våras.
Fortfarande frisk.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Tittade på SVT:s Agenda utfrågning igår, 2 timmar som handlade om pandemin. Programledarna var ordentligt förberedda och pålästa och gästerna (politiker samt Tegnell) ställdes inför tuffa och genomtänkta frågor - bra så! Endast ett fåtal påståenden kunde Tegnell slå hål på i kraft av mer kunskap.

Kritiken var omfattande mot den svenska strategin även om den inte hamnade på samma låga nivå som i den allmänna debatten. Ett inslag som gav mig mycket upplysning om den svenska strategin var när den finska statsepidemiologen fick frågan varför hanteringen varit så olika i Finland och Sverige. Hans svar var ungefär såhär; Sverige har hög tilltro till vetenskap och beprövad erfarenhet och är inte särskilt villiga att testa olika saker på måfå som saknar grund i vetenskaplig evidens.

Alltså den direkta motsatsen till alla påståenden om killgissningar och inkompetens.

När Alice i underlandet frågade vilken väg hon skall välja fick hon svaret att det saknar betydelse om hon inte vet vad målet är.

Jag är både glad och tacksam att bo i ett land där tilliten till vetenskapen är stark.

• Gilla
Poxeman och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TT rapporterar att de restriktioner som gäller har mycket god effekt också på många andra säsongsrelaterade virus som säsongsinfluensa, vinterkräksjuka och RS-virus som brukar plåga många så här års. Av t.ex. 28 000 tester för säsongsinfluensa har man bara hittat 9 positiva fall.
[länk] kl. 10.34
Källa till TT är [länk] som är en låst artikel.

Ovanstående sjukdomar smittar också med droppsmitta och kontaktsmitta samt från personer utan symtom.
Utan de restriktioner vi har skulle alltså sjukvården vara mycket hårt belastad av även dessa sjukdomar.
Hoppas bara att politikerna nu inte tolkar det som att "om vi ALLTID håller dessa restriktioner så kan vi ju skära ner sjukvården ännu mycket mer och spara miljarder!"

BirgitS
6 av 10 smittade, utifrån asymtomatisk spridning, det hade jag inte trott! Inte konstigt att smittan är hopplös att stoppa! Jag har haft en känsla att C19 är lurig och skrivit detta i flera gånger innan. Tycker att de som kategoriskt anser att vi sköter oss dåligt, borde tänka om. Vårt samhälle är inte anpassat för denna sjukdom. Jag funderar kring om samhället måste anpassas, för det finns ju stor risk att nya virus kommer att komma.
Nu är ju inte en enstaka modell någon sanning, det har ju visat sig många gånger under året som gått hur modeller har haft totalt fel. Man ska ta det som att det kanske är så tills det finns andra studier som kommer fram till samma sak, i god vetenskaplig anda att innan ett resultat har bekräftats av en annan oberoende forskningsgrupp är det en möjlighet, en hypotes etc.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag måste vara synsk eftersom jag redan våren 2020 hade klart för mig att man smittar före man har symptom.
Varför skulle du vara synsk för det?
WHO, Fohm och alla andra liknande myndigheter i olika länder visste det ju. Det är ju därför som rådet om avstånd alltid har funnits. Sen har olika länder satt olika gränser, 1 m i vissa av våra nordiska grannländer, 6 fot i länder med sånt måttsystem, 1,5 till 2m i Sverige.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS
Tobias Alfvén, barnläkare på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, medverkade i Morgonstudion i SVT:
- Vi gjorde en studie i Stockholm vid första vågen. Den visade att av alla som lades in på sjukhus i Stockholm var det 0,7 procent som var barn. Då räknar vi från födseln till 18 års ålder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 11.08

Det är väl kring 20 % av befolkningen som är under 18 år.

optimum optimum skrev:
Ett skämt är vad det är.
Jag har kört med minst 2
Med risk för att bli lynchad...
Men jag har levt som vanligt, handlar varje dag i stort sett, inte så noga med avstånd även om jag stannar till och släpper fram folk osv, jobbar som vanligt, samåker, äter i matsal där det rör sig runt 30pers, glömmer sprita händer osv men jag är också frisk precis som du som är väldigt skötsam.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Tittade på SVT:s Agenda utfrågning igår, 2 timmar som handlade om pandemin. Programledarna var ordentligt förberedda och pålästa och gästerna (politiker samt Tegnell) ställdes inför tuffa och genomtänkta frågor - bra så! Endast ett fåtal påståenden kunde Tegnell slå hål på i kraft av mer kunskap.

Kritiken var omfattande mot den svenska strategin även om den inte hamnade på samma låga nivå som i den allmänna debatten. Ett inslag som gav mig mycket upplysning om den svenska strategin var när den finska statsepidemiologen fick frågan varför hanteringen varit så olika i Finland och Sverige. Hans svar var ungefär såhär; Sverige har hög tilltro till vetenskap och beprövad erfarenhet och är inte särskilt villiga att testa olika saker på måfå som saknar grund i vetenskaplig evidens.

Alltså den direkta motsatsen till alla påståenden om killgissningar och inkompetens.

När Alice i underlandet frågade vilken väg hon skall välja fick hon svaret att det saknar betydelse om hon inte vet vad målet är.

Jag är både glad och tacksam att bo i ett land där tilliten till vetenskapen är stark.
Det var en bra utfrågning. Jag anser dock att Tegnell&Co drar vetenskapskortet bara när det passat deras agenda och att man ibland måste ta beslut på den kunskap som faktiskt finns, även om den är ofullständig.

Man kan inte som FHM spela ner asymptomatisk smittspridning därför att man inte vet 100% hur stor den är. Speciellt då i skenet av att så många andra virussjukdomar smittar på det sättet.

Noterade också att Tegnell helt släpp argumentationen för att munskydd skulle utgöra en risk när fråga kom vilka vetenskaplig belägg som finns för det.

Tegnell hade också fel i sak när han rättade reportern om smittsamhet 2 dagar för sjukdomsutbrott. Det är inte speciell vetenskapligt.

Sammantaget så är det enda som kan förklara FHM många märkliga beslut imo att man önskat en viss smittspridning. Egentligen det man själva sa en gång i tiden. "Sjukvården skall klara kurvan" Nu låter det mer som om man säger "smittspridningen skall göras så låg som möjligt" Alltså en efterhandskonstruktion.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med risk för att bli lynchad...
Men jag har levt som vanligt, handlar varje dag i stort sett, inte så noga med avstånd även om jag stannar till och släpper fram folk osv, jobbar som vanligt, samåker, äter i matsal där det rör sig runt 30pers, glömmer sprita händer osv men jag är också frisk precis som du som är väldigt skötsam.
....men, men vad är du skriver:D. Det är inte lätt. Har några arbetskamrater som varit extremförsiktiga sedan mars. Alla har fått c19. Jag tror att det är mer tur och hur egna kroppen fungerar och är mottaglig.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
....men, men vad är du skriver:D. Det är inte lätt. Har några arbetskamrater som varit extremförsiktiga sedan mars. Alla har fått c19. Jag tror att det är mer tur och hur egna kroppen fungerar och är mottaglig.
Ja, det verkar vara väldigt slumpvis, en av våra bekanta som nog varit mest skötsam av alla, riskgrupp 70+, lever ensam, osv, fick det vid jul, medan vi andra som lever mer pragmatiskt de flesta gått friska genom perioden.

BirgitS
Det har ju också mycket med hur smittspridningen varit i just det eller de områden där man är. Är man bara i Arjeplog där knappt någon annan varit sjuk är ju risken väldigt liten att man träffar på någon som är smittsam men bor och jobbar man i Skåne så har ju risken varit väldigt stor under senaste månaderna.

Har man haft en coronaförkylning relativt nyligen så kan man antagligen bli smittad men just inte utveckla några symtom eftersom man då har ett immunsystem som märker att det nya viruset är rätt likt och då blir aktiverat. Min gissning är att det är det som gjort att vuxna i åldrar med skolbarn klarar sig så bra liksom de unga vuxna som alltid träffar många andra.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag bor i ett av dom värre ställena i Dalarna, med stor genomströmning av takboxar

• Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Jag bor i ett av dom värre ställena i Dalarna, med stor genomströmning av takboxar
Om du menar folk som i huvudsak passerar förbi så är det nog inte lika stor risk att bli smittad, om man just inte jobbar på vägkrogarna, som om någon på jobbet är smittsam. Eller så har du ett bra immunsystem som redan hade antikroppar mm. mot coronaförkylningar.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar folk som i huvudsak passerar förbi så är det nog inte lika stor risk att bli smittad, om man just inte jobbar på vägkrogarna, som om någon på jobbet är smittsam. Eller så har du ett bra immunsystem som redan hade antikroppar mm. mot coronaförkylningar.
Stannar och handlar på samma affärer som mig.
På jobbet är det dessutom många som använder samma maskiner som kommer utifrån hela Sverige och stora delar av Europa.
Jag har väl helt enkelt haft tur
Tror inte jag haft symtomfri corona heller för då borde jag smittat andra på jobbet, tror vi har 4-5 fall av 70, än så länge.
Kommer väl ha feber imorgon bara för att jag skrev det här :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.