optimum
Till de som brukar få ståpäls av hitta fel i det jag skriver kan få försöka på denna.

Hur avgör Telia om de som var permitterade i våras jobbade hemma genom att snickra på sin altan eller jobbade åt företaget de var anställda på?

Volvo masspermitterade ca 20.000 i 10 veckor i våras. SCANIA permitterade 19.000 anställda
Liknande med många andra företag.

Liknande på det företag jag jobbar på där jag själv var permitterad 40% av arbetstiden i våras precis som de som nu jobbar heltid och aldrig har möjligheten att jobba hemifrån. Alltså folk i direkt produktion var hemma i våras men jobbar nu.

Det handlar inte om att missköta råden vi får för det gör ledningen så bra själva.
Tänk om de kunde göra något mer vettigt istället.

Snickra på altan var bara ett exempel. Många gjorde andra saker men det var rätt så många på byggvarufirmorna i våras. Jag var själv där flera gånger.

Nissens
optimum optimum skrev:
"Ingen såg det komma" Påstår Anders Tegnell
Ja att han verkar döv och blind till vad som händer i världen verkar självklart
[länk]

Vi andra såg rätt klart vad som var på gång.
I januari gick nyheten ut att Kina försökte bygga nytt sjukhus på 6-dagar i Wuhan

[länk]

Sverige med öppna gränser och mycket turistande samt en hel del tjänsteresor säger sig självklart att skiten skulle komma hit också
Från Wuhan såg vi hur snabbt det spred sig och att folk dog av skiten.
Redan i januari gick många företag i Sverige ut med regler för de som reste till Asien.
Före jag åkte till Thailand vid månadsskiftet jan/feb förklarade min chef att han kontaktar mig när jag kommit hem och ville ha klartecken på att jag var frisk för annars var det 2 veckors karantän innan jag återkom till jobbet.
Redan i januari började men i Thailand ta tempen på inresande. Då var det redan klart att spridningen från Kina pågick.
I börja nav februari läste jag att före man stängde Wuhan så hann 5 miljoner från den staden resa därifrån.

Ingen såg det komma. Endast en idiot kan påstå något sådant.

Sitter man och spår i kaffesump ja då ser man inte mycket.

Ingen såg det komma. Så här såg det ut vid passkontrollen in till Thailand när vi reste dit
Detta gänget med Kineser hade munskydd för att undvika sprida smittan och inte för att de tycker det är snyggt

[bild]
Så du tror fortfarande att munskydden gör skillnad?
Att idiotförklara FHM och framhäva sig själv och sin kunskap i ämnet är bara fånigt. FHM har inte haft någon lätt uppgift, och många länder med liknande förutsättningar har råkat mycket värre ut på olika sätt.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hur avgör Telia om de som var permitterade i våras jobbade hemma genom att snickra på sin altan eller jobbade åt företaget de var anställda på?
Telia uttalar sig nog bara om hur mobiltelefoner rör sig på och mellan olika platser/områden typ som det redovisas här https://www.nyteknik.se/digitaliser...lia-svenskar-otaliga-rorligheten-okar-6995324 . Fohm bryr sig nog inte heller om vad folk gör hemma utan de vill bara att fler ska låta bli att träffa andra.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Telia uttalar sig nog bara om hur mobiltelefoner rör sig på och mellan olika platser/områden typ som det redovisas här [länk] . Fohm bryr sig nog inte heller om vad folk gör hemma utan de vill bara att fler ska låta bli att träffa andra.
Därför kan man inte avgöra hur många som jobbar vidare med den metoden.
De som tror det kan känna sig blåsta.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Till de som brukar få ståpäls av hitta fel i det jag skriver kan få försöka på denna.

Volvo masspermitterade ca 20.000 i 10 veckor i våras. SCANIA permitterade 19.000 anställda
Liknande med många andra företag.

Liknande på det företag jag jobbar på där jag själv var permitterad 40% av arbetstiden i våras precis som de som nu jobbar heltid och aldrig har möjligheten att jobba hemifrån. Alltså folk i direkt produktion var hemma i våras men jobbar nu.

Det handlar inte om att missköta råden vi får för det gör ledningen så bra själva.
Tänk om de kunde göra något mer vettigt istället.

Snickra på altan var bara ett exempel. Många gjorde andra saker men det var rätt så många på byggvarufirmorna i våras. Jag var själv där flera gånger.
Jag tror inte att Telia har försökt avgöra om man jobbar hemifrån eller inte, utan bara tittat på mobiliteten. Således måste också siffran de presenteras användas för ett sådant syfte, inte att mäta graden hemarbete. Om man verkligen ville mäta vilka med förändrad rörelse som jobbar eller är permitterade så tror jag att man skulle kunna reda ut det - du använder telefonen rätt olika, i snitt, när du jobbar och när du är ledig. Men, det har man inte gjort och det skulle förvåna mig om någon ens försöker göra en sådan analys.

Du behöver inte känna dig så påhoppad av min invändning, jag kände bara att den verklighet du beskrev ("inget signifikant grad av hemarbete utan istället är det permitterade som är hemma) inte stämde med den verklighet jag ser och då är det intressant att reda ut vad som gäller. Att du sedan besvarar vad du kallar en killgissning med en egen killgissning gör kanske inte situationen bättre, vad vet jag.

Du sa att det inte finns någon statistik på hemarbete. Det stämmer inte. Det finns tvärtom väldigt mycket statistik på det, så mycket att man inte riktigt kan bestämma sig för vilken siffra man tycker är mest relevant efter som det finns många "det beror på" att beakta. Bransch, grad av hemarbete, storstad, landsbyggd osv.

Vi hade drygt 5 000 000 förvärvsarbetande förra året.
117 000 har varslats om uppsägning mellan april och oktober
90 000 ansökningar om korttidspermittering.
Cirka 100 000 fler arbetslösa förra året än året innan.

Även om man tar alla nya arbetslösa och permitterade så är det bara 4 % av alla förvärvsarbetande, så din killgissning verkar inte alls ha grund.

Om det sedan är 15%, 20% eller 45% som jobbar hemma kommer bero på var man mäter, i vilken branch, och vilken grad av hemarbete man inkluderar. Helt klart är det ju iallafall så att väldigt många håller sig från daglig pendling till arbetsplatsen och arbetsplatsen själv, vilket är väldigt positivt. Synd bara att det inte räcker.

• Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man kunde ju tro att vårdpersonal förstår vikten av vaccin, men i skånska Burlöv sägs 42% av dem vilja avstå! :surprised:
[länk]
”...efter att ha blivit påhoppad på sociala medier när han uttryckt sina åsikter om coronavaccinet, som han hävdar bara handlar om att “tjäna pengar”.
– Någon tyckte jag skulle jobba med att köra likbil istället, eller jobba på en soptipp.
Men om alla skulle resonera som du, hur kan vi då få stopp på pandemin?
– Vi får väl hålla oss ifrån varandra och stänga ner samhället.”

Det är väl viktigare än någonsin att skilja på fakta, rädsla för det värsta och falla för klickbete där man får läsare att tro det värsta redan hänt.

Det är nog många som gärna väntar lite och ser om det blir några allvarliga biverkningar av vaccinerna.
Det får man inte blanda ihop med konspirationsteorier, om att viruset inte är farligt och att vaccintillverkarna bara vill tjäna pengar.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Därför kan man inte avgöra hur många som jobbar vidare med den metoden.
De som tror det kan känna sig blåsta.
Inte med Telias undersökning bara men sen finns ju också Googles som mäter hur många som finns i olika områden, arbetsplatser, bostäder, handelsplatser mm. och andra typer av undersökningar inom näringslivet, fack och arbetsgivarorganisationer.

Hemarbete har ju blivit så vanligt i Stockholmsområdet att det påverkar bostadsmarknaden med en kraftigt öka efterfrågan på större lägenheter och villor utanför innerstaden så priserna där har gått upp ordentligt. Jag har fått intrycket av att de gäller de två andra storstadsområdena också och de tre tillsammans täcker ju in en mycket stor del av alla förvärvsarbetare.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ny studie hittar att 59% av all coronasmittspridning sker från symtomfria.

Av dem får 35% symtom senare i sjukdomen och 24 % utvecklar aldrig några symtom.

[länk]
Det är en modell, men visst är det väldigt viktigt att hålla avstånd till alla.

Dock är det ju rätt annorlunda resultat än den studie om faktisk smittspridning inom familjer som jag skrev om för ett tag sen.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Är inte detta en nyhetstråd?
Det verkar mest vara någon slags klubb för folk med foliehattar... :)

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en modell, men visst är det väldigt viktigt att hålla avstånd till alla.

Dock är det ju rätt annorlunda resultat än den studie om faktisk smittspridning inom familjer som jag skrev om för ett tag sen.

Det är i praktiken omöjligt att hålla avstånd för många och då speciellt för en stor del som inte kan jobba hemma.

Likaså skulle vetskapen om att det faktiskt är symtomfri smittspridning som är drivande kunna få folk att bete sig försiktigare. Tråkigt att FHM inte plockat upp detta och tagit höjd tidigare. Nu får vi väl hoppas FHM ändrar texten på sin hemsida om att detta är en marginell/ovanlig företeelse och går ut med hur det faktiskt förhåller sig.

Tänk vilken effekt det kunde ha haft om man tidigt i pandemin infört familjekarantän när någon insjuknat.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är i praktiken omöjligt att hålla avstånd för många och då speciellt för en stor del som inte kan jobba hemma.

Likaså skulle vetskapen om att det faktiskt är symtomfri smittspridning som är drivande kunna få folk att bete sig försiktigare. Vi få hoppas FHM ändrar texten på sin hemsida om att detta är en marginell/ovanlig företeelse och går ut med hur det faktiskt förhåller sig.
Att hålla avstånd är den enklaste och dessutom effektivaste metoden. KISS.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Likaså skulle vetskapen om att det faktiskt är symtomfri smittspridning som är drivande kunna få folk att bete sig försiktigare. Vi få hoppas FHM ändrar texten på sin hemsida om att detta är en marginell/ovanlig företeelse och går ut med hur det faktiskt förhåller sig.
Det tycks vara väldigt svårt för väldigt många i länder med munskydd att hålla avstånd även i situationer där det går.

Som sagt olika studier har kommit fram till olika resultat när det gäller symtomfri smittspridning så en enda studie gör ju inte att man kan kasta omkull all tidigare kunskap. Den jag nämnde att jag hade skrivit om tidigare gällde en sammanställning av 54 studier och då blev resultatet att inom en familj smittar en person utan symtom mycket mindre än en med symtom. Skulle nog tro att sådana sammanställningar av många studier väger mycket tyngre för forskare än en enstaka studie som är en modell i stället för i verkligheten.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att hålla avstånd är den enklaste och dessutom effektivaste metoden. KISS.
Men det går ju inte för många som jag nyss skrev.

Dessutom vet man numera att 2 meter inte ens är tillräckligt

Men det tycks vara en fungerande metod för FHM att säga "det är inte vårt fel" ni höll ju inte avstånd.

Tänker speciellt på alla i äldrevården som drog in smittan på boenden utan att veta om risken och med undermålig/ingen skyddsutrustning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.