blackarrow blackarrow skrev:
Att man i Israels äldre inte nått upp till 89%, 90%, 90,5% eller 91% efter en dos är väl förväntat?
Om inte alla skyddas av vaccinet är det väl heller inte konstigt om några blir sjuka, till och med svårt sjuka?
Det tar 21 dagar att nå 90 % effektivitet och det har isralerna inte mätt vad jag sett.

Det finns uppgifter från studier i israel om 33, 50 resp 60 % skydd efter två veckor så det säger inte så mycket i nuläget.

Men viss så kommer iaf minst 10% att utveckla sjukdom i Corona

D
Vi verkar veta mindre och mindre ju längre denna pandemi håller på.

Vi vet inte hur många som skyddas av vaccinet trots vaccintillverkarnas studier och vi vet ännu mindre om hur mycket äldre skyddas sen Israel vaccinerat sin befolkning över 60 år för de redovisar så konstiga siffror.

Eller handlar det om att läsa och förstå information som görs tillgänglig via internet?

Att man i Israels äldre inte nått upp till 89%, 90%, 90,5% eller 91% efter en dos är väl förväntat?
Om inte alla skyddas av vaccinet är det väl heller inte konstigt om några blir sjuka, till och med svårt sjuka?

Har ni hör talas om det nya influensavaccinet till äldre som testat i Sverige där man ökat koncentrationen för att få bättre skyddseffekt på de äldre?
Jag tror det handlar om analt intresse för irrelevanta detaljer, kombinerat med felställda frågor. För många med för lite kunskap som blandar sig i och missar därför den stora bilden.

Min uppfattning är fortfarande att detta är rutinfrågeställningar för de som har det som yrke och att dramatiken är helt skapad av krafter med helt andra intresses och kompetenser än just pandemihantering.
Vi hade varit så betjänta av om folk, som i alla krissituationer, lyssnade och följde instruktionerna och i övrigt fokuserade på det som var deras uppgift, sitta arbete, sina barn, där behöver folk verkligen steppa upp och det är områden där de både kan och bör bidra.

• Gilla
betamax och 8 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns uppgifter från studier i israel om 33, 50 resp 60 % skydd efter två veckor så det säger inte så mycket i nuläget.
Nja, riktigt så skrev man ju inte. Det stod att UPP TILL två veckor efter vaccinationen såg man ingen effekt alls. Och DÄREFTER (alltså inte samma sak som ”efter två veckor”) såg man effekt på 33, 50, resp. 60%. Än har vi inte sett något tydligt om HUR LÅNG denna tid ”därefter” omfattar, men det är knappast exakt ”efter två veckor”.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, riktigt så skrev man ju inte. Det stod att UPP TILL två veckor efter vaccinationen såg man ingen effekt alls. Och DÄREFTER (alltså inte samma sak som ”efter två veckor”) såg man effekt på 33, 50, resp. 60%. Än har vi inte sett något tydligt om HUR LÅNG denna tid ”därefter” omfattar, men det är knappast exakt ”efter två veckor”.
Håller med, vi vet inte och därför onödigt att spekulera om sämre skydd.

Man kan dock notera att INTE står efter 3 veckor. Vilket det skulle ha gjort om det varit fallet. Vi vet också ett det händer mycket med immuniteten mellan vecka 2 och 3.

Mats-S
D djac skrev:
För många med för lite kunskap som blandar sig i och missar därför den stora bilden.
Bra sagt (y)
Är så innerligt trött på alla dessa sk "experter" som uttalar sig i media, samt att journalister sväljer allt deras BS med hull och hår :mad:

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Om att jobba hemma, enl Cision
Presentationsslide med fem punkter om trender i distansarbete under coronakrisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intressant är att färre tycker IT-systemen krånglar, man lägger inte lika mycket tid på It-strul och möten har blivit effektivare.

Kanske är det lättare att passa tiden och lättare att koppla ner?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Håller med, vi vet inte och därför onödigt att spekulera om sämre skydd.

Man kan dock noter att INTE står efter 3 veckor. Vilket det skulle ha gjort om det varit fallet. Vi vet också ett det händer mycket med immuniteten mellan vecka 2 och 3.
Javisst, men kan vi inte sluta bomba med procentsatser hit och dit ett par månader, tills vi ser hur det ser ut i den svenska verkligheten? Kan vi enas om att vi inte VET om det är 33% eller 90%, och sluta med att bara utgå från ett best-case scenario?

Inom vetenskapen väntar man tills flera oberoende forskare nått samma resultat under samma förutsättningar, dvs ett experiment ska vara repeterbart, innan man säger något säkert. Tills dess lägger man in en massa brasklappar i form av ”tyder på”, ”möjligen” osv.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Jag håller med dig i princip men just de 50 % gällde nog studien med 200 vaccinerade äldre personer där man mätte antikroppar och det var just dag 14 som 50 % hade utvecklat antikroppar (inga alls dag 12). Sen är det ju förstås en liten studie och man får då naturligtvis fram siffror som troligen inte gäller i en hel befolkning utan det ger bara en fingervisning.

Sen är det ju inte i så många veckor som Israel har hållit på och vaccinerat samt det tar förstås lite tid att sammanställa en rapport så det lär ju komma fler resultat längre fram som omfattar en längre tidsperiod.

B b8q skrev:
Javisst, men kan vi inte sluta bomba med procentsatser hit och dit ett par månader, tills vi ser hur det ser ut i den svenska verkligheten? Kan vi enas om att vi inte VET om det är 33% eller 90%, och sluta med att bara utgå från ett best-case scenario?
Det finns bara en studie på tre veckor och den visar med ganska stor säkerhet på 90 % skyddseffekt

Då måste man förhålla sig till den kunskapen i sina beslut. För det är den bästa kunskap vi har.

Problemet här är nu att väldigt många missförstår Pfizers först publicerade data om 50% skydd efter en dos vilket gör att man ser det som avgörande viktigt att ge dos 2 efter precis 3 veckor. Det leder i sin tur till att människor smittas och avlider i onödan.

Nu har iaf Tagenell (till slut) gått ut och berättat för regionerna att man kan "chilla" med spruta två i upp till 6 veckor utan riskt, men det är tveksamt om någon lyssnar.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
En av tre jobbar hemifrån, SCB
I oktober arbetade 15,3 procent av de med jobb hemifrån mer än hälften av dagarna. I maj var motsvarande siffra 21,8 procent.

Jag har trott att det var betydligt fler, men det viktiga är väl att många jobbar hemma där smittspridningen är stor, så 15% behöver inte vara så dåligt.
45% i Stockholm har stor betydelse.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
TT har en intervju med Tegnell, där han bland annat hävdar att i våras jobbade 40% hemifrån men nu är det bara 10%. Han hänvisar till Telias mobilmätningar. Någon som kan bekräfta att vi blivit så mycket sämre på distansarbete?
[länk]
Detta tror jag inte stämmer. På mitt jobb:
- Våren 2020 arbeta hemma ok ibland men måste stämma av först med chefen
- Hösten 2020 de flesta arbetar hemma och är på jobbet kanske en dag i veckan
- Januari 2021 alla SKA jobba hemma och närvaro på jobbet MÅSTE stämmas av med chefen först. Fysiska möten väldigt få och resor ska motiveras och godkännas av högre chef

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
- Januari 2021 alla SKA jobba hemma och närvaro på jobbet MÅSTE stämmas av med chefen först. Fysiska möten väldigt få och resor ska motiveras och godkännas av högre chef
Min känsla är också att många jobbar hemma och jag undrar väl lite hur bra slutsatser man kan dra av denna mobildata, kanske i stora drag men är nog rätt trubbigt.

Däremot gillar jag att man sätter mer fokus på där det smittar mycket istället för tvärtom som det ju lätt blir när "folk" får diskutera fritt.

Gamla hederliga ”Svenska Statistiska Centralbyrån” måste bil väl kunna lite på?
Fakta: AKU
Arbetskraftsundersökningarna (AKU) är en urvalsundersökning som beskriver utvecklingen på arbetsmarknaden för Sveriges befolkning i åldern 15–74 år.

Cision som jag länkande först verkar ha samlat ihop statistik från flera olika källor.
En av tre jobbar hemifrån, SCB
I oktober arbetade 15,3 procent av de med jobb hemifrån mer än hälften av dagarna. I maj var motsvarande siffra 21,8 procent.

Jag har trott att det var betydligt fler, men det viktiga är väl att många jobbar hemma där smittspridningen är stor, så 15% behöver inte vara så dåligt.
45% i Stockholm har stor betydelse.
Ibland blir statistik lite roligt
Av de tillfrågade i hotell- och restaurangbranschen svarade nästan 93 procent att de inte jobbat hemifrån alls under årets tredje kvartal, alltså juli–september. Motsvarande siffra inom information och kommunikation var knappt 23 procent.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Jag och sambon har jobbat hemma på heltid sen i mars men jag känner ju andra där det har varierat och det under våren var hemarbete på heltid, då det fortfarande var låg smittspridning i september och oktober var det flera som var på jobbet flera dagar i veckan men sen när det ökade igen så blev det allt fler hemmadagar.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Min känsla är också att många jobbar hemma och jag undrar väl lite hur bra slutsatser man kan dra av denna mobildata, kanske i stora drag men är nog rätt trubbigt.

Däremot gillar jag att man sätter mer fokus på där det smittar mycket istället för tvärtom som det ju lätt blir när "folk" får diskutera fritt.
Telia kan ju bara se rörligheten i stort så om folk jobbar hemma men sen under dagen åker för att handla eller träffa andra osv. så ser det väl ungefär ut som när folk jobbar borta men sen åker direkt hem efter jobbet, så trubbigt är det nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.