889 455 läst · 19 362 svar
889k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 752 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 752 inlägg
Som b8q också är inne på, det är normalt att få olika resultat när man studerar olika grupper och det är ju därför som jag tycker det har varit så fel när du påstår att Pfizers osäkra resultat är helt säkra och gäller för helt andra åldersgrupper också.Ulltand skrev:
Nu håller både Israel och Sverige på och vaccinerar de äldsta först så det kan mycket väl vara just så som israelerna beskriver det som immuniteten fungerar för de som bor på äldreboendena här, de får inte särskilt mycket skydd av bara en dos utan behöver verkligen få sina två doser med 3 veckors mellanrum för att komma upp i en bra skyddseffekt.
Jag har aldrig påstått att Pfizers resultat är helt säkra. Varför säger du det?BirgitS skrev:Som b8q också är inne på, det är normalt att få olika resultat när man studerar olika grupper och det är ju därför som jag tycker det har varit så fel när du påstår att Pfizers osäkra resultat är helt säkra och gäller för helt andra åldersgrupper också.
Nu håller både Israel och Sverige på och vaccinerar de äldsta först så det kan mycket väl vara just så som israelerna beskriver det som immuniteten fungerar för de som bor på äldreboendena här, de får inte särskilt mycket skydd av bara en dos utan behöver verkligen få sina två doser med 3 veckors mellanrum för att komma upp i en bra skyddseffekt.
Här en artikel från Israel som tycks täcka upp olika nationella studier
Olika studier har gett resultaten 33%, 50% och 60% skydd efter 1 vaccindos och 14 dagar. Man får väl tolka det som att israelernas data är lite vingliga men indikerar ett bra skydd
När/om de publicerar data för en dos efter 21 dagar får vi ett värde som kan jämföras med data från Pfizers studie.
https://www.timesofisrael.com/israe...-infections-14-days-after-first-vaccine-shot/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 752 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 752 inlägg
För att det är så jag tycker att du skriver. Du går på om att det visst är 90 %, 95 % eller någon annan skyddseffekt när jag skriver att det är osäkert och att man måste tänka på konfidensintervallen.Ulltand skrev:
Ett exempel:
Det finns inget "kan vara", "kanske", "troligen", "antagligen" eller ens ett "nog" i den meningen utan den är ju skriven som man gör när man är övertygad som att skyddseffekten absolut är över 80 %, alltså anser att något är "helt säkert".Ulltand skrev:
Den här DN-artikeln verkar lite relevant i sammanhanget:
https://www.dn.se/sverige/utbrott-pa-aldreboenden-efter-forsta-sprutan/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 752 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 752 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/vetenska...erier-kan-paverka-hur-sjuk-du-blir-i-covid-19
Ju sjukare patienterna var i covid-19, desto mer förändrad var tarmfloran. Forskarna drog slutsatsen att tarmbakterierna kan associeras med en svårare sjukdomsbild.
– Om det är en avvikande tarmflora som leder till ett svårare sjukdomsförlopp, eller om covid-19 leder till de observerade skillnaderna i floran är dock svårt att veta, säger Jan Vesterbacka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 752 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 752 inlägg
Vad positivt att de forskar om detta! för att kunna behandla på bästa sätt!BirgitS skrev:
Tycker inte att det låter överraskande att tarmen skulle bli påverkad vid covid-19, och/eller vid antibiotikabehandling.
Redan för över 20 år sen startade jag upp ett arbete med probiotika(då fanns bara Docidus och Dociduskapslar och det var nytt då, och goda forskningsresultat)
det var ett av våra största sjukhus på två stora ortopedavdelningar plus att jag även kopplade in några rehabboenden,
detta gjordes pga att många (framförallt äldre) fick antibiotikaassocierade diarréer och de hade ibland svårt att överleva dessa diarréer pga att de genomgott påfrestande stora operationer innan.
Kan man hjälpa tarmfloran att vara i balans vid och efter Covid-19 så är det nog en stor vinst för patienterna.
Precis vad det skulle vara man i dag behandlar med vet jag inte men jag vet att det pågår forskning med probiotika både för sårläkning och tarm.
Jag redan tidigare i tråden citerat data som innehåller konfidensintervallet. Ditt minne är väldigt selektivt.BirgitS skrev:
I pfizer studie ger en då en dos 89% skyddseffekt mellan dag 15 och 21.
Vid dag 21 ger den 91 % skydd.
Alltså ger en dos ett väldigt bar skydd och den andra dosen är mest för att ge en långtidseffekt.
Det gå bra att ifrågasätta detta när det finns jämförbara data i någon annan studie.Helt säkert kommer resultaten att variera en del men knappast väldigt mycket.
B b8q skrev:
Ja den blir det enligt pfizers data och den är det i diagrammet du postade. Med då talar vi om skyddseffekt efter 14 dagar och inte ackumulerat dag 0-14. Någon osäkert finns givetvis.
Som boende i Skurup, ser jag att befolkningen följer råden i större omfattning under hösten, vintern än under våren. Många pendlar i kommunen till Malmö, Ystad, Lund, samt andra orter främst längs med pågatåglinjerna. I kommunen finns inga större nöjesaktiviteter. Det finns ju vardagsaffärer, samt några sällanköpsaffärer, men i många fall åker de flesta till Malmö eller Ystad för att köpa prylar. Några butiker och några restauranger har lagt ned i tätorten. Har varit till jobbet i Malmö, några ggr i månaden (4-8) under hösten och tar bilen. Jag kan se att trafiken på e65 är som vanligt nu jmf med våren. I våras var trafiken mer än halverad, inga polacker, inga danskar. Nu är det gott om dem igen, samt vanliga pendlare.
kan det vara så att uk-varianten är spridd i vårt område, som sägs spridas lättare.
kan det vara så att uk-varianten är spridd i vårt område, som sägs spridas lättare.
TT har en intervju med Tegnell, där han bland annat hävdar att i våras jobbade 40% hemifrån men nu är det bara 10%. Han hänvisar till Telias mobilmätningar. Någon som kan bekräfta att vi blivit så mycket sämre på distansarbete?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vq4lbl/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vq4lbl/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma
Det låter faktiskt lite konstigt. Jag vet ingen i IT/Telekom-svängen som är tillbaka till normalt kontorsarbete. Jag förstår att det inte är hela arbetsmarknaden, men det ger ändå en indikation på vad företagen gör.B b8q skrev:
Själv blir jag hemma till sommaren, minst.