889 925 läst · 19 362 svar
890k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
De har ju inte förstört kurvorna utan det du upplever som ett tomrum i vissa kurvor är ju vecka 53 som ju inte finns de flesta år men finns denna vinter.optimum skrev:
Är det denna?
https://www.marketscreener.com/quot...-19-Infection-Rate-After-First-Dose-32199852/
Låt mig förklara missförståndet som jag tror mig se.
Fram till och med två veckor efter första vaccinet var effekten knappt märkbar. Det stämmer ju bra med att det tar 10,6 innan man in princip ser något som vi redan vet.
Efter två verkor (oklart när) så var skyddet 33%. Det stämmer också väl med data vi redan fått från Pfizer. Mäter man isolerat dag 0 till dag 15,16,17 är det en siffra man kan förvänta sig.
Jag kan inte se att israelerna mätt någon annan period?
Om man tittar på Pfizers data för perioden 15-21 isolerat dagar så var den 89% men för perioden 0-21 dagar bara drygt 50 %
Det finns inget i länken ovan vad jag ser som motsäger att det är likadant i Israel. Tvärt om redovisar dom data som man kunde förvänta sig.
https://www.marketscreener.com/quot...-19-Infection-Rate-After-First-Dose-32199852/
Låt mig förklara missförståndet som jag tror mig se.
Fram till och med två veckor efter första vaccinet var effekten knappt märkbar. Det stämmer ju bra med att det tar 10,6 innan man in princip ser något som vi redan vet.
Efter två verkor (oklart när) så var skyddet 33%. Det stämmer också väl med data vi redan fått från Pfizer. Mäter man isolerat dag 0 till dag 15,16,17 är det en siffra man kan förvänta sig.
Jag kan inte se att israelerna mätt någon annan period?
Om man tittar på Pfizers data för perioden 15-21 isolerat dagar så var den 89% men för perioden 0-21 dagar bara drygt 50 %
Det finns inget i länken ovan vad jag ser som motsäger att det är likadant i Israel. Tvärt om redovisar dom data som man kunde förvänta sig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
BirgitS skrev:
Säg så här. Är det någon som påstår att Israelerena inte fick en immunitet av 90% dag 21 efter första sprutan?
Eller att man inte når 50% immunitet för hela perioden dag 0-21?
Annars finns det inga nya rön att ta ställning till.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
De har inte räknat fram just de uppgifterna utan andra.Ulltand skrev:
Det du påstod var att det var 80 % skydd efter 2 veckor (14 dagar). Nu kommer då dessa uppgifter från två israeliska studier som visar dels att de ser 33 % färre fall efter två veckor och dels att 50 % hade antikroppar dag 14. Hur stämmer dessa israeliska resultat med ditt påstående om 80 % skydd efter 2 veckor?
BirgitS skrev:De har inte räknat fram just de uppgifterna utan andra.
Det du påstod var att det var 80 % skydd efter 2 veckor (14 dagar). Nu kommer då dessa uppgifter från två israeliska studier som visar dels att de ser 33 % färre fall efter två veckor och dels att 50 % hade antikroppar dag 14. Hur stämmer dessa israeliska resultat med ditt påstående om 80 % skydd efter 2 veckor?
Ja 33 % färre fall efter två veckor kan stämma alldeles utmärkt väl med att immuniteten isolerat efter 15 dagar är runt 80 %.
Immuniteten kommer i en ketchup-effekt. Inget, inget inget, nästan allt, och så kommer det några droppar till.
Men bra då har det inte framkommit något nytt under solen vad gäller effektiviteten av vaccinet. Bara en massa nya missförstånd.
Antagligen har Israelerna fel.BirgitS skrev:De har inte räknat fram just de uppgifterna utan andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
Nej, om det i den ovaccinerade gruppen är t.ex. 100 som insjuknar varje dag och detsamma gäller den vaccinerade gruppen i två veckor för att sen bli 67 st så kan omöjligen skyddseffekten vara 80 % efter två veckor.Ulltand skrev:Ja 33 % färre fall efter två veckor kan stämma alldeles utmärkt väl med att immuniteten isolerat efter 15 dagar är runt 80 %.
Immuniteten kommer i en ketchup-effekt. Inget, inget inget, nästan allt, och så kommer det några droppar till.
Men bra då har det inte framkommit något nytt under solen vad gäller effektiviteten av vaccinet. Bara en massa nya missförstånd.
Om bara 50 % har utvecklat antikroppar så kan inte heller skyddseffekten vara 80 %.
BirgitS skrev:
Det är riktigt. Ketchupeffekten jag vet inte om den kommer dag 15, 16 eller 17 eller under alla tre
Du förstår väl att om insjuknandegraden på ett dygn minskar med 33 % så är nästa dag av stor betydelse. Det är här det händer, runt dag 15.
Det viktiga är ju trots allt att Israelerna inte rapporterar något som går emot Pfizers data.
Jag är inte lika säker som du. Rapporten säger att det är NOLL effekt de första två veckorna, och DÄREFTER 33% mindre risk att utveckla Covid-19. Du tycker alltså att de räknar in HELA perioden från dag noll i detta, men så tolkar inte jag det.Ulltand skrev:
Länk igen för säkerhets skull:
https://www.google.se/amp/s/www.wsj...9-infection-rate-after-first-dose-11610658607
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag gissar att när de skriver ”after that”, så är det inte enbart mätningar dag 15, utan troligen även dag 18, 20, 25 osv, så långt man nu kommer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
Nu kan jag inte ens gissa vad du menar. Så här står det i en artikel:Ulltand skrev:Det är riktigt. Ketchupeffekten jag vet inte om den kommer dag 15, 16 eller 17 eller under alla tre
Du förstår väl att om insjuknandegraden på ett dygn minskar med 33 % så är nästa dag av stor betydelse. Det är här det händer, runt dag 15.
Det viktiga är ju trots allt att Israelerna inte rapporterar något som går emot Pfizers data.
Så det är från dag 14 och framåt, inte bara under en enda dag.
Du får nog försöka förstå att om man har en relativt liten grupp som Pfizer och får värden med stora konfidensintervall för att sen börja med en 10 gånger så stor grupp som bara omfattar 60+ så kan det mycket väl bli så att det värde som Pfizer fick fram som troligast inte stämmer utan att det blir ett annat värde som visar sig vara det troligaste.
Ovanstående citerade mening följs av:
Men det vet vi ju bara när man har jämfört samma sak. Och det har man inte ännu. Så innan dess ska man basunerat ut att vaccinet inte fungerar så bra som det sagts. Sånt fastnar lätt i minnet och kan vara svårt få rätsida på i efterhandBirgitS skrev:Du får nog försöka förstå att om man har en relativt liten grupp som Pfizer och får värden med stora konfidensintervall för att sen börja med en 10 gånger så stor grupp som bara omfattar 60+ så kan det mycket väl bli så att det värde som Pfizer fick fram som troligast inte stämmer utan att det blir ett annat värde som visar sig vara det troligaste.
Pfizer har data på 0-21 dagar. 15-21 dagar och dag 21.
Återigen visar du att du är totalt immun mot alla data som går emot din egen uppfattning.Ulltand skrev:
Du kunde inte tänka dig att åtminstone vara lite mer öppen för att alla data inte finns på bordet än, så man kan inte säga någon procentsats säkert. Den kan vara 33% för israeliska 60-plussare som bara fått första dosen, men den kan också vara 90% om man tittar på ett annat urval.
Vad vet vi - det kan till och med vara så att Israel spätt ut vaccinet för att ha hunnit vaccinera ca två miljoner människor...