BirgitS BirgitS skrev:
Har du data på att den som fått en dos inte har 40-50 % skydd efter just en vecka?
Eller att man inte har 95 % skydd efter den andra dosen?
Det är väl precis vad du brukar skriva så på vilket sätt menar du att Fohm skulle vara ute och cyklar?

Fohm har ju bara sagt precis det som WHO har sagt om vacciner när det gäller tid och effektivitet. Du är bara efterklok.
Kan det vara denna graf från Pfizer (här från länken till norska VG jag postade igår, i samband med att norrmännen tycker det är fel att vänta för länge med andra dosen).

Den visar när effekten av vaccinet sätter in och skyddar, jämfört med placebo. Man ser att det tar minst 12 dagar innan vaccinet ger någon skyddseffekt att tala om. Så att man bara har 40-50% skydd efter en vecka kanske är rimligt?
Graf över ackumulerad incidens av COVID-19 för Pfizer-vaccin och placebo över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om jag jämför dödsfallskurvan i våras med nu och antar en liknande utveckling kommer vi att få mellan 4-5000 ytterligare dödsfall.

Två starka faktorer drar dock åt olika håll. Vaccinationen bromsar men vinterkylan underlättar smittan.

B b8q skrev:
Kan det vara denna graf från Pfizer (här från länken till norska VG jag postade igår, i samband med att norrmännen tycker det är fel att vänta för länge med andra dosen).

Den visar när effekten av vaccinet sätter in och skyddar, jämfört med placebo. Man ser att det tar minst 12 dagar innan vaccinet ger någon skyddseffekt att tala om. Så att man bara har 40-50% skydd efter en vecka kanske är rimligt?
[bild]

Väldigt intressant graf!

Kurvan visar att skyddseffekten är ungefär 0 de första 10 dagarna. Så som den ofta är även vid anda vaccinationer.

Men också att skyddseffekten påverkas marginellt negativt även efter 100 dagar,

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det finns sådana data men man måste tänka lite själv då och det giilar du ju inte när jag gör. :)

För hela perioden mellan dag 0 och dag 21 är är skyddseffekten ca 50 %

För perioden mellan dag 15 och 21 har skyddseffekten stigit till 89 %

Vid dag 21 isolerat är skyddseffekten 91 % !

Om man ritar upp en graf på dessa data och lägger till att skyddseffekte iaf är 0 i minst några dagar efter vaccineringen så ser man att 40-50 % skyddseffekt efter 1 vecka är helt uteslutet.
Det blir så lätt för mycket gissningar när du tänker själv och sen påstår du att det är fakta. Det gillar jag inte.

Alltså sa Tegnell bara sånt som du håller med om enligt #1864 och/eller som stämmer med Pfizers diagram som har klistrats in i tråden förut.
Så varför påstår du att han är ute och cyklar?

optimum
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Just efter en vecka så har man ju inget skydd alls så men "någon vecka" används ju ofta rätt slarvigt i talspråk och brukar väl ofta betyda kring 2 veckor (min erfarenhet från de som jag pratar med IRL).

Sen är ju problemet också att vi inte känner till något om skyddseffekten bland riktigt gamla.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir så lätt för mycket gissningar när du tänker själv och sen påstår du att det är fakta. Det gillar jag inte.

Alltså sa Tegnell bara sånt som du håller med om enligt #1864 och/eller som stämmer med Pfizers diagram som har klistrats in i tråden förut.
Så varför påstår du att han är ute och cyklar?
Läs igen ovan.

Vare sig diagrammet eller jag visar på någon skyddseffekt av 40-50 % efter en vecka.

Men nära 0 % stämmer bättre.

Uppenbart så vet inte Tegnell hur det hänger ihop. Det i sin tur gör att regionerna inte förstår och tar till råden vilket i slutändan resulterar i dödsfall.

BirgitS BirgitS skrev:
Just efter en vecka så har man ju inget skydd alls så men "någon vecka" används ju ofta rätt slarvigt i talspråk och brukar väl ofta betyda kring 2 veckor (min erfarenhet från de som jag pratar med IRL).

Sen är ju problemet också att vi inte känner till något om skyddseffekten bland riktigt gamla.

Nej efter två veckor är skyddseffekten över 80%

Det Tegnell i själva verket gör är att han gissar och gissar fel.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vare sig diagrammet eller jag visar på någon skyddseffekt av 40-50 % efter en vecka.

Uppenbart så vet inte Tegnell hur det hänger ihop. Det i sin tur gör att regionerna inte förstår och tar till råden vilket i slutändan resulterar i dödsfall.
Hur tolkar man texten UNDER grafen då, med 52,4% effektivitet mellan dos 1 och 2?
Diagram visar effektivitet av BNT162b2 vaccin med 52,4% mellan dos 1 och 2 för Covid-19 förekomst.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Hur tolkar man texten UNDER grafen då, med 52,4% effektivitet mellan dos 1 och 2?
[bild]
Jag tror uträkningen är antal som fått covid under de första 21 dagarna jämfört med placebogruppen. Det blir ett medelvärde, många i början av perioden (0 skyddseffekt) och få i slutet (ca 90% skyddseffekt) blir ett medelvärde för hela perioden på ca 50% effektivitet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B b8q skrev:
[bild]

Det är för hela perioden sammanvägt. Vecka för vecka i detta exempel

Typ ( 0% V1 + 80 % V2 + 90% V3)/3 = ungefär 52%

Alltså ett helt ointressant mått egentligen!

Edit Tusenett han före!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Du vet inte varför de svetsade igen dörrar. Men enligt uppgifter från en som bodde i Wuhan då kan det bero på att de hade vakter som såg till att folk inte gick ut på stan och troligen rörde sig det om att stänga alternativa dörrar så man bara behövde bevaka en dörr.

Där fick folk beställa hem mat och den ställdes utanför deras dörrar. Sedan när de fått ned smittspridningen fick de gå ut utanför ytterdörren och hämta sin matleverans. Han som beskrev läget där då berättade om befrielsen att få gå ut utanför ytterdörren och hämta sin mat och få känna "frisk" luft.

Jo de hanterade pandemin på sitt sätt.
Här har vi muppar som står på pressträffar efter presskonferenser och skanderar sitt budskap och sedan gör sin egna tolkningar, åker ut på stan eller utomlands efter eget tycke och sedan kommer med bortförklaringar.

Har du någon bättre förklaring till saken du kom med om att de svetsade igen dörrar?
Tror du verkligen de låste in folk i husen genom att svetsat igen dörrar?
Har du överhuvudtaget varit i Kina och tagit del av hur samhället fungerar?
Jag har varit där många gånger, jobbat en del där och har kolleger på vårt företag i Shanghai som jag har löpande kontakt med.
Det är landet där mina vänner bor och lever du syftade på och därför jag reagerar.

Nu får du gärna förklara vad det var du menade med:

"Svetsar man igen folks ytterdörrar kanske det fungerar, annars kanske inte."
Det är skrämmande hur du sitter och hyllar två diktaturer. I en tråd som ska handla om nyheter, dessutom.

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är precis sådant arbetsmaterial man inte vill göra offentligt. Ofta går diskussioner i ytterligheter för att kunna komma fram till vad som är bäst att göra, har man då inte kännedom om hur dessa diskussioner förs, tar dem ur sammanhang och sedan låter oinvigda bedöma moralen i det hela. Det är klart att det blir reaktioner, men det man skall titta på är vilka beslut som fattades, inte hur diskussionen gick till.
En brevväxling mellan Tegnell och en konsult rörande arbete per definition inte arbetsmaterial utan en offentlig handling imo.

Om offentlighetsprincipen skall vara av värde är det viktigt att man inte hemligstämplar material utan mycket goda skäl.

Här talar det mesta för att det är "flockimmunitet" som avhandlas och det är av stort allmänt intresse.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Läs igen ovan.

Nu sa han ju inte en vecka utan någon vecka vilket bland dem jag träffar IRL absolut inte betyder exakt en vecka utan är en mycket ungefärlig beskrivning av något som är mer än en vecka, ofta två.

I en intervju sitter man ju inte och har alla vetenskapliga artiklar man någonsin har läst framför sig och har tid att bläddra bland dem för att hitta några exakta siffror utan man får ta de ungefärliga siffror som man kommer ihåg. Det vet jag ju efter att ha varit med om en sån intervjusituation, det gäller att tänka snabbt och då får man stå ut med att det inte blir exakt. 40-50 % stämmer ju bra med skyddet 2-3 veckor, alltså när det är dags för dos 2 (3 veckor).

Ulltand Ulltand skrev:
Nej efter två veckor är skyddseffekten över 80%.
Det kan jag inte se på kurvan. Hur skulle det då kunna bli 52 % för hela perioden 0-21 dagar?
Större skyddseffekt ju fler dagar det gått och för perioden 21-28 dagar är den ju 90 %. Efter halva tiden har man knappast kommit upp i 80 %.

Och så ska vi ju inte glömma konfidensintervallen förstås. Där de 52 % egentligen är något mellan 30 och 68 % med 95 % sannolikhet. Det kan alltså även vara så att det är 30 % skyddseffekt för hela perioden 0-21 dagar och 60 % skyddseffekt för 21-28 dagar. Finns för lite data för att veta mer exakt än så.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.