Ja så är det säkert. Det kan ju vara krav från arbetsgivare att vara på plats, egna val då det är tråkigare att sitta hemma ( tycker i alla fall jag). Har dock varit mindre jobbet i höst än under våren. Frågan är finns det någonstans där detta fungerar, utom i diktaturer. De flesta av oss yngre blir ju sjuka, men dör inte, så det kanske bara är ett naturligt val som många gör....

Här skrivre Britt Åkerlind ett mail till Tegnell med lite påhejning för immunitet genom sjukdom.

Givetvid står hon inte för det hon skrivit utan skyller det på en"olycklig formulering"

Tydligen är hon också oroad över kostnaden för provtagning!

""”Liksom er båda tror jag i stort att Ivor Cummins har mycket rätt. Anser att vi skall fortsätta 'utsätta' befolkningen för denna infektion i lagom dos.”, skriver hon i mejlet.

Hon fortsatte:

”Är mycket tveksam till denna extensiva provtagning som individen själv beställer och den kostnad som det medför.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lakaren-ska-fortsatta-utsatta-folk-for-smittan/

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
TT har en intervju med Tegnell, där han bland annat hävdar att i våras jobbade 40% hemifrån men nu är det bara 10%. Han hänvisar till Telias mobilmätningar. Någon som kan bekräfta att vi blivit så mycket sämre på distansarbete?
[länk]
Har väl aldrig varit 40% som jobbade hemma. Nu gissar gubben friskt igen.

Möjligen 40% av de som kunde jobba hemifrån. Att sedan var många var hemma i våras berodde på permitteringar.
Påhittad skit som får oss verka slappa nu. Vore nog bra om han städade framför egen dörr och låter bli att springa i butiker.

De som kunde jobba hemifrån var en stor del av de med typ administrativt arbete. Snickare, VVS, kockar butiksbiträden, sjukvården mm har aldrig kunnat jobba hemifrån.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Jag redan tidigare i tråden citerat data som innehåller konfidensintervallet. Ditt minne är väldigt selektivt.

I pfizer studie ger en då en dos 89% skyddseffekt mellan dag 15 och 21.

Vid dag 21 ger den 91 % skydd.

Alltså ger en dos ett väldigt bar skydd och den andra dosen är mest för att ge en långtidseffekt.

Det gå bra att ifrågasätta detta när det finns jämförbara data i någon annan studie.Helt säkert kommer resultaten att variera en del men knappast väldigt mycket.
Bara för att förtydliga Pfizers resultat som jag tolkar dessa.
Enligt deras studie tolkar jag det så att 89% (eller vad det var) av de som fick vaccinet inte fick Covid under tiden och 11% av de vaccinerade fick Covid under mätperioden.

Det är alltså inte så att var och en som fått vaccinet har 89%-igt skydd och därmed bara blir lite sjuk om de blir smittade eller något sådant. Så kan det förstås vara, men det är inte det de mätte i studien som jag tolkade den.

Det är alltså inte så att en dos har 89% skyddseffekt för en enskild individ utan det gäller i så fall för den vaccinerade populationen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Kikade på SVT:s Rapport i fredags tror jag det var. Där sade man att 75% av de på äldreboendena som gått bort MED Covid hade gått bort av en underliggande orsak, inte av Covid. Ca 25% av dem had alltså gått bort AV Covid. Det rimmar bra med över/underdödligheten det senaste året. 2020 var det samma dödstal som 2002, fast vid den tiden var befolkningen mindre.

Så, de här sifferlekarna är helt onödiga relaterat dödstal baserat på de som gått bort MED Covid- det stora problemet är belastningen på sjukvården och den kraftigt ökade frekvensen av människor som mår psykiskt dåligt, kanske mer av myndighernas åtgärder än av själva pandemin.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
optimum
"Ingen såg det komma" Påstår Anders Tegnell
Ja att han verkar döv och blind till vad som händer i världen verkar självklart
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vq4lbl/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma

Vi andra såg rätt klart vad som var på gång.
I januari gick nyheten ut att Kina försökte bygga nytt sjukhus på 6-dagar i Wuhan

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-ska-sjukhuset-sta-klart-pa-sex-dagar

Sverige med öppna gränser och mycket turistande samt en hel del tjänsteresor säger sig självklart att skiten skulle komma hit också
Från Wuhan såg vi hur snabbt det spred sig och att folk dog av skiten.
Redan i januari gick många företag i Sverige ut med regler för de som reste till Asien.
Före jag åkte till Thailand vid månadsskiftet jan/feb förklarade min chef att han kontaktar mig när jag kommit hem och ville ha klartecken på att jag var frisk för annars var det 2 veckors karantän innan jag återkom till jobbet.
Redan i januari började men i Thailand ta tempen på inresande. Då var det redan klart att spridningen från Kina pågick.
I börja nav februari läste jag att före man stängde Wuhan så hann 5 miljoner från den staden resa därifrån.

Ingen såg det komma. Endast en idiot kan påstå något sådant.

Sitter man och spår i kaffesump ja då ser man inte mycket.

Ingen såg det komma. Så här såg det ut vid passkontrollen in till Thailand när vi reste dit
Detta gänget med Kineser hade munskydd för att undvika sprida smittan och inte för att de tycker det är snyggt

Folk med munskydd i kö vid passkontrollen i Thailand under virusutbrottet.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ja så är det säkert. Det kan ju vara krav från arbetsgivare att vara på plats, egna val då det är tråkigare att sitta hemma ( tycker i alla fall jag). Har dock varit mindre jobbet i höst än under våren. Frågan är finns det någonstans där detta fungerar, utom i diktaturer. De flesta av oss yngre blir ju sjuka, men dör inte, så det kanske bara är ett naturligt val som många gör....
Där jag jobbar jobbar 90% av de anställda hemma sedan i april, detta sker både i diktaturer och demokratier, utvecklingsländer osv. Dvs, det är inte ett val som individ eller stat gör.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Möjligen 40% av de som kunde jobba hemifrån. Att sedan var många var hemma i våras berodde på permitteringar.
Kan du länka till statistik för detta?

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag redan tidigare i tråden citerat data som innehåller konfidensintervallet. Ditt minne är väldigt selektivt.

I pfizer studie ger en då en dos 89% skyddseffekt mellan dag 15 och 21.

Vid dag 21 ger den 91 % skydd.

Alltså ger en dos ett väldigt bar skydd och den andra dosen är mest för att ge en långtidseffekt.

Det gå bra att ifrågasätta detta när det finns jämförbara data i någon annan studie.Helt säkert kommer resultaten att variera en del men knappast väldigt mycket.
Jag har väl inte skrivit att du aldrig nämner konfidensintervall.

Men i din tredje mening ovan skriver du igen att det är 89% skyddseffekt medan det som Pfizer har kommit fram till är att det kanske är 89 % eller är kring 89 % pga. det stora konfidensintervallet.

T
optimum optimum skrev:
[länk]

I januari gick nyheten ut att Kina försökte bygga nytt sjukhus på 6-dagar i Wuhan

[länk]

Sverige med öppna gränser och mycket turistande samt en hel del tjänsteresor säger sig självklart att skiten skulle komma hit också
Redan i januari gick många företag i Sverige ut med regler för de som reste till Asien.
Före jag åkte till Thailand vid månadsskiftet jan/feb förklarade min chef att han kontaktar mig när jag kommit hem och ville ha klartecken på att jag var frisk för annars var det 2 veckors karantän innan jag återkom till jobbet.
Redan i januari började men i Thailand ta tempen på inresande. Då var det redan klart att spridningen från Kina pågick.
I börja nav februari läste jag att före man stängde Wuhan så hann 5 miljoner från den staden resa därifrån.

Ingen såg det komma. Så här såg det ut vid passkontrollen in till Thailand när vi reste dit
Detta gänget med Kineser hade munskydd för att undvika sprida smittan och inte för att de tycker det är snyggt

[bild]
Så med all den kunskapen som tydligen fanns redan i januari, valde du ändå att åka till Thailand? Såg du det inte heller komma, eller gjorde du det och åkte ändå?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du länka till statistik för detta?
Finns ingen statistik på hur många som jobbar hemifrån och jag skrev möjligen.

Vad tror du om påståendet AT kommer med om att 40% jobbade hemifrån i våras?

Jag anser det är en grov killgissning för det är en omöjlighet.

tusenett skrev:
Det är alltså inte så att en dos har 89% skyddseffekt för en enskild individ utan det gäller i så fall för den vaccinerade populationen.

Helt riktigt, det är inte på individnivå.

optimum optimum skrev:
[länk]

[länk]

[bild]

Fd stadsepedimiolog Annika Linde såg det komma. Hon sa tidigt att det men sår på våren får man skörda under hösten.

Hon är nog den som har haft mest rätt i sina bedömningar om pandemin och en andra våg.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Kanske varit upp i tråden tidigare?

Nu är det dags att oroa sig för den brasilianska mutationen som tycks innehålla både den brittiska och den sydafrikanska. Troligen fungerar vaccinet men inte helt säkert och ännu mer osäkert hur bra.

Mutationen har uppstått i ett områden i Amazonas med mycket hög smittspridning. Ett viktigt åtgärd att minska risken för mutationer är alltså att minska smittspridningen. Strategier som tillåter en högre smittspridning är alltså farliga även ur ett globalt perspektiv.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi verkar veta mindre och mindre ju längre denna pandemi håller på.

Vi vet inte hur många som skyddas av vaccinet trots vaccintillverkarnas studier och vi vet ännu mindre om hur mycket äldre skyddas sen Israel vaccinerat sin befolkning över 60 år för de redovisar så konstiga siffror.

Eller handlar det om att läsa och förstå information som görs tillgänglig via internet?

Att man i Israels äldre inte nått upp till 89%, 90%, 90,5% eller 91% efter en dos är väl förväntat?
Om inte alla skyddas av vaccinet är det väl heller inte konstigt om några blir sjuka, till och med svårt sjuka?

Har ni hör talas om det nya influensavaccinet till äldre som testat i Sverige där man ökat koncentrationen för att få bättre skyddseffekt på de äldre?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.