Nissens
M mickef skrev:
Om ovaccinerade pekas ut som mindre vetande så hamnar jag i den gruppen och pekas ut i det här forumet och hos alla som vet att jag inte har tagit covidvaccinet, det kan vara känsligt för vissa men jag bryr mig inte för min egen del.
Om Sara känner sig utpekad för att hon inte spöar de snabbaste herrarna har jag svårt att tänka mig och förstår inte liknelsen.
Hur skulle du beskriva de som inte ville vaccinera sig?
Någon slags begränsning måste det ju vara.

Och vad är det som får människor att i ena stunden inte lita på myndigheter, men i andra sammanhang är det tvärtom?

• Haha
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du sa tvärtom.
Jag kanske är lite korkad ändå. Vad menar du?

Nissens Nissens skrev:
Hur skulle du beskriva de som inte ville vaccinera sig?
Någon slags begränsning måste det ju vara.

Och vad är det som får människor att i ena stunden inte lita på myndigheter, men i andra sammanhang är det tvärtom?
Jag skulle tro att det är som "forskningen" i tråden "Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?" visar, kanske med några justeringar för att skeptiker numera har tagit sprutan.
Varför folk ändrar uppfattning om myndigheter har jag ingen aning om. men det kan vara att man har blivit "misshandlad" på nåt vis eller tvärt om. Varför är frågan så viktig för dig?

D
M mickef skrev:
Jag kanske är lite korkad ändå. Vad menar du?
Detta säger inte att man har lågt IQ för att man släpar med vaccinationen, däremot att det är vanligare att göra så om man har lågt IQ.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta säger inte att man har lågt IQ för att man släpar med vaccinationen, däremot att det är vanligare att göra så om man har lågt IQ.
Ok, då förstår jag, de som till slut vaccinerar sig är bara senfärdiga, övriga ovaccinerade berörs inte. Då kan vi äntligen avsluta den här forskningsnyhetstråden.

Nissens
M mickef skrev:
Jag skulle tro att det är som "forskningen" i tråden "Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19?" visar, kanske med några justeringar för att skeptiker numera har tagit sprutan.
Varför folk ändrar uppfattning om myndigheter har jag ingen aning om. men det kan vara att man har blivit "misshandlad" på nåt vis eller tvärt om. Varför är frågan så viktig för dig?
Nja, nu har väl tåget gått vad gäller pandemin.

Nja, det är väl dig frågan är viktig för?
Du förkastar själv myndigheters bedömningar i ena sammanhanget, medan du slår andra myndigheters bedömningar i huvudet på andra personer i tråden.

Du om någon borde väl ha stor acceptans för att människor ignorerar myndigheter?

Nissens Nissens skrev:
Nja, nu har väl tåget gått vad gäller pandemin.

Nja, det är väl dig frågan är viktig för?
Du förkastar själv myndigheters bedömningar i ena sammanhanget, medan du slår andra myndigheters bedömningar i huvudet på andra personer i tråden.

Du om någon borde väl ha stor acceptans för att människor ignorerar myndigheter?
Nu har du nog blandat ihop skribenter, igen. Jag har inget emot relevanta myndigheter och tror inte att jag uttryckt misstro mot nån.
Kan du inte bara släppa det här.

Nissens
M mickef skrev:
Nu har du nog blandat ihop skribenter, igen. Jag har inget emot relevanta myndigheter och tror inte att jag uttryckt misstro mot nån.
Kan du inte bara släppa det här.
Aha, jag fick för mig att du inte hade vaccinerat dig mot Covid, men då missförstod jag dig helt. Ber om ursäkt för det.

BirgitS
M mickef skrev:
Jag vet inte hur det är med "antivaxare" men för min del vill jag inte pekas ut som mindre vetande var nu iq-gränsen går i forskningsresultatet.
Forskningsresultaten har vare sig en gräns eller pekar ut att de som inte har vaccinerat sig som mindre vetande. Det är det här med att det gäller grupper och inte individer. Jag och andra har försökt med liknelser för att försöka få dig att förstå skillnaden mellan resultat på gruppnivå och enskilda individer men tyvärr har vi inte lyckats.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Aha, jag fick för mig att du inte hade vaccinerat dig mot Covid, men då missförstod jag dig helt. Ber om ursäkt för det.
Du har rätt men jag förstår inte kopplingen.

Nissens
M mickef skrev:
Du har rätt men jag förstår inte kopplingen.
Säg att myndigheterna rekommenderar befolkningen att vaccinera sig eftersom det är ett säkert sätt att undvika tex en kollaps av sjukvården. Då är det några som helt ignorerar det och därmed inte bidrar till att minska riskerna för sig och sina medmänniskor.

De människorna ignorerar alltså det myndigheterna på goda grunder kommit fram till är bäst för medborgarna och samhället.

Det blir konstigt om samma människor framställer krav på att andra människor skall följa några myndighetsbeslut. Man kan ju inte förvänta sig mer av andra än av sig själv.

Är den kopplingen så svår att se?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Säg att myndigheterna rekommenderar befolkningen att vaccinera sig eftersom det är ett säkert sätt att undvika tex en kollaps av sjukvården. Då är det några som helt ignorerar det och därmed inte bidrar till att minska riskerna för sig och sina medmänniskor.

De människorna ignorerar alltså det myndigheterna på goda grunder kommit fram till är bäst för medborgarna och samhället.

Det blir konstigt om samma människor framställer krav på att andra människor skall följa några myndighetsbeslut. Man kan ju inte förvänta sig mer av andra än av sig själv.

Äntligen nåt vi är rörande överens om.

Nissens Nissens skrev:

Ja kopplingen är lite vag.
Du blandar gruppnivå och individnivå vilket inte är helt ovanligt i den här tråden. Jag har inte ställt några krav på att någon ska avstå vaccinet, snarare tvärtom. Och jag har antagligen gjort mer än de flesta även inräknat dem som har tagit sprutan för att förhindrat spridningen. Jag vidhåller att du blandar ihop mig med nån annan.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är det nog så att det inte var syftet att visa att antivaxxare är "idioter" och inte heller resultat faktiskt.
Ja, som jag påpekat tidigare i tråden så implicerar inte korrelation kausalitet.

Att studien visar att personers i en viss grupp IQ är korrelerat med vaccinationsgrad gör inte att man kan dra några slutsatser om gruppen personer som inte har vaccinerat sig.
Det är ju olika grupper.

Denna bild är en bra introduktion till ämnet kausaliltet:
Tre serierutor med stickfigurer diskuterar korrelation och orsakssamband, insikt efter statistikkurs, ironisk tvetydighet.

Denna websida visar massor av intressanta samband:
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag vet inte hur det är med "antivaxare" men för min del vill jag inte pekas ut som mindre vetande var nu iq-gränsen går i forskningsresultatet. Att "ni" gör det har jag överseende med
Ingen vet om att du är med i studien. Inte du heller, faktiskt, vilket gör premissen för den förra meningen falsk.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.