888 639 läst · 19 362 svar
889k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Men man exponerar ju inga individer utan bara en grupp!
Ungefär som om man säger att det finns ett samband mellan utbildningsnivå och inkomst, dvs är du lågutbildad är sannoliketen stor att du har en låg inkomst. Vem ”exponerar” du då?
Ungefär som om man säger att det finns ett samband mellan utbildningsnivå och inkomst, dvs är du lågutbildad är sannoliketen stor att du har en låg inkomst. Vem ”exponerar” du då?
Om de skulle vara mindre begåvade skulle det inte komma som en överraskning direkt.M mickef skrev:Tack för upplysningen.
Det är inte mycket till forskarinsats som behövs för att konstatera att antivaxare är "idioter", om det är det som är resultatet och syftet.
Jag är ingen hacker men jag kan tänka mig att det sitter nån ryss nånstans och leker med en dator och som skulle kunna klura ut Kalles iq. Nu är det inte det som är min poäng utan: Hur kan det vara etiskt möjligt att identifiera en grupp mindre vetande och exponera dem för allmänheten?
Det krävs ju någon slags begränsning hos individer som inte kan skilja fakta från hittepå.
Gäller väl i stor utsträckning de som inte vaccinerade sig över huvud taget av andra än medicinska skäl (beslutat av läkare alltså).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 265 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 265 inlägg
Ja det finns lite fallgropar att ta hänsyn till när man anonymiserar data. I den här studien skulle man kanske få tänka till om personernas längd hade efterfrågats. Dyker det då upp någon som är över 220 cm så kan det göra att en enskild individ ändå går att identifiera.
Är grupperna bara tillräckligt stora brukar det få bra, men man får inte låta sig luras svar det är en stor grupp. Säg att vi tar alla elever i högstadiet i Stockholms stad. Då har vi många elever, vilket är bra. Sen anonymiserar vi personnummer, namn och skola, då borde man vara hemma kan man tro. Problemet blir om en skola är ensam om att ha en kurs i ett specifikt ämne, ja då kan man ju härleda skola etc, så det gäller verkligen att tänka till.
Det är dock inte så att man ger forskarna rådata och sen ber de anonymisera själva, som Mickes verkar vara inne på.
Är grupperna bara tillräckligt stora brukar det få bra, men man får inte låta sig luras svar det är en stor grupp. Säg att vi tar alla elever i högstadiet i Stockholms stad. Då har vi många elever, vilket är bra. Sen anonymiserar vi personnummer, namn och skola, då borde man vara hemma kan man tro. Problemet blir om en skola är ensam om att ha en kurs i ett specifikt ämne, ja då kan man ju härleda skola etc, så det gäller verkligen att tänka till.
Det är dock inte så att man ger forskarna rådata och sen ber de anonymisera själva, som Mickes verkar vara inne på.
Jo, du har ju uttryckt dig skeptiskt till covidvaccinering på grund av att du inte liter på myndigheterna. Det hör väl hemma i en ”covidsträng” ?M mickef skrev:Jag litar på myndigheter i allmänhet men vet inte vilken som jag skulle misstro, har du nåt exempel?
Det finns en hel del myndigheter som antagligen är onödiga men jag tror inte jag har torgfört min åsikt där heller, exempel om du har det också.
Jag har inga problem att blotta mig i frågan men undrar varför du tar upp det i en covidsträng.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 265 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 265 inlägg
Varför är det inte mycket till insats? För att det redan är klart att det är så? Många gånger så visar det sig ju att det som man tror inte stämmer. Insatsen blir väl densamma oavsett om det blir resultat A eller resultat B.M mickef skrev:
Sen är det nog så att det inte var syftet att visa att antivaxxare är "idioter" och inte heller resultat faktiskt.
Man har även konstaterat att lågt valdeltagande verkar sammanfalla med låg vaccinationsgrad. Vad ska man med den informationen till? Ja man kan ju tänka sig att vissa grupper kanske behöver få information presenterad på ett annat sätt eller av någon annan som de litar mer på för att ta till sig informationen. Nästa gång kanske det rör sig om något helt annat än vaccinationer.
Kommer de över nycklarna som används för anonymisering så är det möjligt. Det är dock att gå över ån efter vatten. Information finns i mönstringsregistrer, så det är ju där man hämtar den, inte från någon forskningsstudie.M mickef skrev:
Det är en grupp, inte en individ, så inget konstigt. Man identifierar grupperna män/kvinnor, yngre/äldre, svenskfödda/utlandsfödda, troende/icke troende, vänsterväljare/högerväljare heterosexuella/homosexuella/bisexuella etc I massor med studier. Är det dumt och farligt, även om det inte pekar ut någon individ.och det kan gynna samhället (och enskilda individer)?M mickef skrev:
Jag tror inte att utbildning är särskilt känslig personuppgift, inkomst är det definitivt inte, enligt dataförordningen i a f. Sambandet med hög utbildning och hög lönenivå behöver ingen forskarinsats för att förstå eftersom samhället är riggad för det.B b8q skrev:
Jag tror inte att låginkomsttagare i t ex vården har problem med att exponeras. Jag vet inte hur det är med "antivaxare" men för min del vill jag inte pekas ut som mindre vetande var nu iq-gränsen går i forskningsresultatet. Att "ni" gör det har jag överseende med
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 265 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 265 inlägg
Det blir du inte heller av den rapporten. Återigen, det är på gruppnivå inte på individnivå. Det kan finnas mycket intelligenta personer i gruppen.M mickef skrev:
Jämför med idrott. Där är det välkänt att män som grupp springer fortare, hoppar högre, simmar fortare än kvinnor som grupp. Det innebär inte att man pekar ut Sara Sjöström som en långsam simmare.
Om ovaccinerade pekas ut som mindre vetande så hamnar jag i den gruppen och pekas ut i det här forumet och hos alla som vet att jag inte har tagit covidvaccinet, det kan vara känsligt för vissa men jag bryr mig inte för min egen del.Fairlane skrev:Det blir du inte heller av den rapporten. Återigen, det är på gruppnivå inte på individnivå. Det kan finnas mycket intelligenta personer i gruppen.
Jämför med idrott. Där är det välkänt att män som grupp springer fortare, hoppar högre, simmar fortare än kvinnor som grupp. Det innebär inte att man pekar ut Sara Sjöström som en långsam simmare.
Om Sara känner sig utpekad för att hon inte spöar de snabbaste herrarna har jag svårt att tänka mig och förstår inte liknelsen.
Du har svårt att se samband, det är tvärtom vad du skriver, det som iakttagits är ett samband mellan lågt IQ och senfärdig eller utebliven COVID-vaccination. Det finns säkert andra grupper som var sena än just denna, de med lågt IQ, det berörs dock inte utan här handlar det om en grupp och ingen spekulation görs om andra grupper som också halkade efter.M mickef skrev:Om ovaccinerade pekas ut som mindre vetande så hamnar jag i den gruppen och pekas ut i det här forumet och hos alla som vet att jag inte har tagit covidvaccinet, det kan vara känsligt för vissa men jag bryr mig inte för min egen del.
Om Sara känner sig utpekad för att hon inte spöar de snabbaste herrarna har jag svårt att tänka mig och förstår inte liknelsen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 265 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 265 inlägg
Jämförelsen är inte med de snabbaste herrarna utan med gruppen män. Att Sara spöar nästan varenda man i Sverige begriper vi alla. Får jag simma 25 meter medan hon simmar 50 m så är hon ändå i mål före mig. Trots detta hamnar jag i den snabbare gruppen "män" och hon i den långsammare.M mickef skrev:
Det verkar känsligt?!M mickef skrev:
Vill man inte se sambandet mellan lågt iq och utebliven vaccination?D djac skrev:Du har svårt att se samband, det är tvärtom vad du skriver, det som iakttagits är ett samband mellan lågt IQ och senfärdig eller utebliven COVID-vaccination. Det finns säkert andra grupper som var sena än just denna, de med lågt IQ, det berörs dock inte utan här handlar det om en grupp och ingen spekulation görs om andra grupper som också halkade efter.